Analisis Keterampilan Guru Menggunakan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar

Angela Samosir(1*), Nur Awalia(2),

(1) Program Studi Magister Pendidikan Dasar Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
(2) Program Studi Magister Pendidikan Dasar Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v6i2.32398

Abstract


This study aims to describe the skills of teachers using information technology in learning in elementary schools. The research method used is descriptive qualitative research method, with pre-field, field, and data analysis steps. The data sources who are the key people are all 8 teachers of SDN 013 Rambah, consisting of 2 male teachers and 6 female teachers. The data collection technique used is observation. The research instrument used was the analysis sheet and the teacher's skill observation sheet. The data analysis technique was carried out using qualitative data analysis techniques. The results showed that the teacher's skills in using laptops, internet, and infocus in an integrated manner in learning in elementary schools were in the medium category. Most of the teachers already have an understanding of the use of information technology in learning, they are able to design presentations and make simple display of learning materials, but the skills of using information technology to develop learning media and use features in online learning designs are still low. . The conclusion of this study is that the teacher's skills in using information technology in learning in elementary schools are in the medium category. Expert guidance and assistance is needed to improve skills in developing learning media and using features in online learning designs.


Keywords


Teachers; Skills; Learning; Elementary school; Information technology.

Full Text:

PDF

References


Adlin. (2019). Analisis Kemampuan Guru dalam Memanfaatkan Media Berbasis Komputer pada Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Imajinasi, 3(2), 30–35.

Amalia, I. (2020). Menggunakan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) dalam proses Pembelajaran Di Sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 2(2), 152–155.

Anggraeny, D., Nurlaili, D., A., & Mufidah, R., A. (2020). Analisis Teknologi Pembelajaran dalam Pendidikan Sekolah Dasar. Fondatia: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 150–157.

Chan, F., Sofwan, M., & Saragih, E., D. (2020). Kemampuan Guru dalam Menggunakan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi di Sekolah Dasar. Edumaspul Jurnal Pendidikan, 4(1), 207–217.

Dewi, S., Z., & Hilman, I. (2018). Penggunaan TIK sebagai Sumber dan Media Pembelajaran Inovatif di Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Primary Education, 2(2), 48–53.

Adlin. (2019). Analisis Kemampuan Guru dalam Memanfaatkan Media Berbasis Komputer pada Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Imajinasi, 3(2), 30–35.

Amalia, I. (2020). Menggunakan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) dalam proses Pembelajaran Di Sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 2(2), 152–155.

Anggraeny, D., Nurlaili, D., A., & Mufidah, R., A. (2020). Analisis Teknologi Pembelajaran dalam Pendidikan Sekolah Dasar. Fondatia: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 150–157.

Chan, F., Sofwan, M., & Saragih, E., D. (2020). Kemampuan Guru dalam Menggunakan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi di Sekolah Dasar. Edumaspul Jurnal Pendidikan, 4(1), 207–217.

Dewi, S., Z., & Hilman, I. (2018). Penggunaan TIK sebagai Sumber dan Media Pembelajaran Inovatif di Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Primary Education, 2(2), 48–53.

Dhori, M., Moqowim, & Nurhayati, T. (2021). Analisis Penggunaan TIK dengan Aplikasi dalam Pembelajaran Daring di SDN 17 Kayuagung. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, IX(3), 278–283.

Dzaky, S., Z., A., Badarudin, & Muslim, A., H. (2020). Analisis Kompetensi Guru dalam Penguasaan Teknologi Informasi dan Komunikasi pada Pembelajaran di Sekolah Dasar Negeri 2 Purbalingga Lor. SEJ (School Education Journal), 10(1), 27–36.

Mukaromah, E. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Meningkatkan Gairah Belajar Siswa. Indonesian Journal of Education Management and Administration Review, 4(1), 179–185.

Nasrulloh, I., & Ismail, A. (2017). Analisis Kebutuhan Pembelajaran Berbasis ICT. Jurnal PETIK, 3(1), 28–32.

Ningsih, S., Kuntarto, E., & Kurniawan, A., R. (2020). Teachers’ Problems in Using Information and Communication Technology (ICT) and its Implications in Elementary Schools. Jurnal PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 4(3), 518–524.

Pribowo, F., S., P. (2017). Analisis Kemampuan Guru SD terhadap Teknologi Informasi dan Komunikasi. ELSE (Elementary School Education Journal), 1(1), 11–25.

Putri, R., D., P., Nurhayati, T., & Dhori, M. (2021). Analisis Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Amal Pendidikan, 2(1), 31–38.

Rohman, M., G., & Susilo, P., H. (2019). Peran Guru dalam Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) Studi Kasus di TK Muslimat NU Maslakul Huda. Reforma: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(1), 173–177.

Setiono, P., & Amaliyah, Y. (2020). Kemampuan Calon Guru Sekolah Dasar Dalam Mengembangkan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi di Program Studi PGSD FKIP Universitas Jambi. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 3(1), 109–117.

Sudarti, & Diana. (2021). Analisis Pemanfaatan TIK Calon Guru Pendidikan Anak Usia Dini dalam Pengembangan Media Pembelajaran. Pena Kreatif: Jurnal Pendidikan, 10(1), 17–20.

Witarsa, R., & Dista, D. X. (2020). Analisis Jawaban Siswa Usia 6 sampai 8 tahun terhadap Pembelajaran Sains Kreatif. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 58–66. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.288

Witarsa, R., Fadhilaturrahmi, & Rizal, M. S. (2020). Pengaruh Asupan Nutrisi Shake Kacang Kedelai terhadap Skala Lemak Perut Guru-guru Sekolah Dasar di Bangkinang Kota Kabupaten Kampar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1114–1124.


Article Metrics

Abstract view : 63 times | PDF view : 16 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Angela Samosir, Nur Awalia2

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya