Peningkatan Hasil Belajar IPS Melalui Metode Round Club Siswa Kelas V SDN 1 Hendea

suarti suarti(1*), Andi MUHAMMAD ALI(2), manan manan(3), musrianton musrianton(4),

(1) Universitas Muhammadiyah Buton
(2) univ. muhammadiyah buton
(3) Universitas muhammdiyah buton
(4) Universitas muhammdiyah buton
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v6i1.27471

Abstract


This study aims to improve student learning outcomes in social science subjects through the Round Club method in grade V Primary School 1 Hendea, South Buton Regency. This type of research is Classroom Action Research which includes the stages of Planning, Action, Observation and Reflection. The research activity was carried out in the 2020/2021 academic year in social science subjects with the sub-theme of national events in colonialism on the material factors that caused the Indonesian nation to colonize. the results of the research data analysis cycle I and cycle II it was found that there was an increase in student learning outcomes in the first cycle, the results obtained were 20 students scored 60% complete, 13 students scored below or 39% incomplete. While in the second cycle, 30 students obtained scores above 90% complete, 3 students scored below or 9.90% incomplete. it can be concluded that student learning outcomes can increase

Keywords


Learning outcomes; Round Club Method; Social Sciences

Full Text:

PDF

References


Afandi, M., Chamalah, E., & Wardani, O. P. (2013). Model Dan Metode Pembelajaran Di Sekolah. In Perpustakaan Nasional Katalog Dalam Terbitan (KDT). https://doi.org/10.1007/s00423-006-0143-4

Ali, A. M. (2021). Analisis Respon Guru Sekolah Dasar Pada Live Chat Streaming (Study Refleksi Pelaksanaan Seminar Dalam Jaringan). JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, V(1). https://doi.org/https://doi.org/10.26858/jkp.v5i1.18291

Anwar, K. (2019). Strategi Guru dalam Pencapaian Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM) pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) kelas XI di Madrasah Aliyah Darul Ulum Palangka Raya. Digital Library IAIN Palangka Raya. http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/2144

Darnia. (2021). Efektivitas Pemberian Penguatan Berkearifan Lokal Terhadap Motivasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial(Ips) Siswa di Kelas III SD Islam Datok Sulaiman Bagian Putri Palopo. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 2(1). https://doi.org/https://doi.org/10.24256/pijies.v2i1.620

Dolong, J. (2016). Teknik Analisis Dalam Komponen Pembelajaran. Jurnal Inspiratif Pendidikan, 5(2). https://doi.org/https://doi.org/10.24252/ip.v5i2.3484

Hamalik, O. (2015). Kurikulum dan Pembelajaran. Bumi Aksara.

Indrawati, W. (2020). Peningkatan Kemampuan Menulis Melalui Model Pembelajaran Round Club Pada SDN 92 Palembang. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31851/pernik.v3i2.4846

J-ips, A. (2019). Upaya Guru Memotivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPS Di SMP Negeri 2 Palangka Raya. Journal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial. https://doi.org/10.37304/jp-ips.v11i02.513

Kori Sundari, S. A. (2018). Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Melalui Model Artikulasi Pada Mata Pelajaran IPS di Kelas V SDIT An-Nadwah Bekasi. Jurnal.Unismabekasi, 6(2), 109–116. https://jurnal.unismabekasi.ac.id/index.php/pedagogik/article

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Rahmad. (2016). Kedudukan Ilmu Pengetahuan Sosial ( IPS ) pada Sekolah Dasar. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah.

Rahmawati, I. Y. (2016). CD Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Berbahasa Bagi Anak Usia Dini Di Ponorogo. Jurnal Ilmiah Pendidikan PraSekolah Dan Sekolah Awal, 1(1), 24–36.

Rusman. (2013). Metode-Metode Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. PT Raja Grafindo Persada.

Sholichah, A. (2021). Implementasi Model Problem Based Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPA. Indonesia Journal of Islamic Elementaru Education, 1(2). https://doi.org/https://doi.org/10.28918/ijiee.v1i2.4662

Subianto, J. (2013). Peran Keluarga, Sekolah, Dan Masyarakat Dalam Pembentukan Karakter Berkualitas. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam. https://doi.org/10.21043/edukasia.v8i2.757

Witcher, B. J. (2020). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Menggunakan Media Puzzle Pada Siswa Kelas IV MIN 1 Pontianak Tahun Pelajaran 2019 /2020. 1, 4–12.

Zainal Aqib, M. C. (2018). Teori dan Aplikasi Penelitian Tindakan Kelas: (PTK) (E. R. Fadhila (ed.); 1st ed.). Deepublish. https://www.google.com/books?hl=id&lr=&id=F8-HDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR5&dq=Metode+penelitian+ini+menggunakan+Penelitian+Tindakan+Kelas+(PTK)+Tiap+siklus+terdiri+atas+empat+tahap,+yaitu+(1)+perencanaan,+(2)+tindakan,+(3)+observasi+atau+pengamatan,+dan+(4)+ref


Article Metrics

Abstract view : 206 times | PDF view : 29 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Andi Muhammad Ali

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya