Implementasi Model Inkuiri Terbimbing Pada Peserta Didik Kelas 3 SD Negeri Jeron

Idam Ragil Widianto Atmojo(1*), Fatimah Kusumarani(2),

(1) Universitas Sebelas Maret
(2) Universitas Sebelas Maret
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v6i2.25575

Abstract


The purpose of this study was to describe the implementation of the guided inquiry learning model for 3rd grade students at SD Negeri Jeron. This research method uses a descriptive qualitative approach. The implementation method in this research is divided into 2 stages, namely the observation stage and also the implementation stage of the guided inquiry model. The focus of this research is the application of guided inquiry learning models and science learning outcomes on the material properties of objects. The subjects of this study were teachers and students of grade 3 SD Negeri Jeron. This data collection technique is a test, observation and documentation with qualitative data analysis techniques, namely reducing data, presenting data, and drawing conclusions. The results of the study showed an increase in student learning outcomes from the first cycle with the sufficient category and increased to a good category in the second cycle. The conclusion of this study is that using the application of the guided inquiry learning model can make students active, learning becomes more meaningful and the science learning outcomes of 3rd grade students at SD Negeri Jeron increase.


Keywords


Implementation; Guided inquiry; Science learning outcomes

Full Text:

PDF

References


Abidin, Y. (2016). Desain Sistem Pembelajaran Dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung: Refika Aditama.

Andiasari, L. (2015). Penggunaan Model Inquiry dengan Metode Eksperimen dalam Pembelajaran IPA di SMPN 10 Probolinggo. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 15–20

.

Dewi, N. L., Dantes, N., & Sadia, W. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Sikap Ilmiah Dan Hasil Belajar IPA (Vol. 3).

Eliana, L. A. (2014). Penggunaan Metode Inkuiri Pada Materi Penyesuaian Makhluk Hidup Dengan Lingkungannya Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri 30 Banda Aceh. Jurnal Tunas Bangsa.

Firdaus, M., & Wilujeng, I. (2018). Pengembangan LKPD inkuiri terbimbing untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis dan hasil belajar peserta didik. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 4(1), 26–40. https://doi.org/10.21831/jipi.v4i1.5574

Hadijah, Safilu, & Muzuni. (2020). PENGARUH Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. In Penelitian dan Pembelajaran IPA (Vol. 2, Issue 2).

Juniati, N. W., & Widiana, I. W. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa. Journal of Education Action Research, 1(2), 122. https://doi.org/10.23887/ jear.v1i2.12045

Sari, D. K., Kasdi, A., & Warsono. (2020). Penerapan pembelajaran inkuiri untuk meningkatkan keaktifan dan kemampuan siswa dalam memahami konsep hubungan manusia dengan kondisi geografis disekitarnya pada kelas iv sdn ketintang i/409 surabaya. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 6(2), 144–152.

Setiawan, J., & Royani, M. (2013). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP dalam Pembelajaran Bangun Ruang Sisi Datar dengan Metode Inkuiri. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 1–9. https://doi.org/10.20527/edumat.v1i1.637

Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sugianto, I., Suryandari, S., & Age, L. D. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemandirian Belajar Siswa Di Rumah. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(3), 159–170. https://doi.org/10.47492/jip.v1i3.63

Wulandari, F. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 5(2), 267–278. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v5i2.259


Article Metrics

Abstract view : 28 times | PDF view : 5 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Fatimah Kusumarani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya