Penerapan Metode Tanya Jawab Pada Mata IPS Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SD Negeri 206 Apala Kabupaten Bone

rosdiana rosdiana(1), Nursiah Nursiah(2*),

(1) Dinas Pendidikan Kabupaten Bone
(2) UNM
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v3i3.10224

Abstract


The problem in this study is to find a picture of increasing student learning outcomes through the question and answer method in social science subjects (IPS) in class V SD Negeri 206 Apala Bone Regency. This research is a descriptive study with the focus of the research is 10th grade students of Elementary School 206 Apala Bone Regency. Collecting data with observation techniques, tests, and documentation, while Collecting data with observation techniques to capture data analysis activity data used is descriptive statistical analysis in the form of percentages and frequency tables. The results obtained by Grade V students of Elementary School 206 Apala Bone Regency in general experienced an increase in learning outcomes in social studies through question and answer by paying attention to aspects, namely: (a) increasing social studies learning outcomes, (b) being able to conduct question and answer to teachers or students another. While the efforts taken by teachers in the field of Social Sciences (IPS) studies in improving the learning outcomes of class V students, namely (a) training students to dare to ask questions, (b) training students to answer.


Keywords


question and answer method, learning outcomes, Social Sciences

Full Text:

PDF

References


Amiruddin, 2005. Perbandingan Prestasi Belajar Geografi Antara Siswa Yang diajar Dengan Metode Ceramah dan Siswa Yang Di Ajar Dengan Metode Diskusi. FMIPA UNM: Makassar

Arif, Muhammad Tiro. 2003. Dasar-dasar Statistik. Makassar: State University Makassar Press

Depdiknas, 2003. Penelitian Tindakan Kelas. Bahan Ajar Pembekalan Guru Bantu

Djamarah, Bahri & Aswan Zain, 2002. Staretgi Belajar Mengajar. Rineka Cipta: Jakarta

Halling, Abd, 2004, Belajar Pembelajaran. FIP UNM: Makassar

Hamalik, 2001. Proses Belajar Mengajar. Bandung Bumi Aksara:

Gintings. Gunawan. 2005. Ilmu Komunikasi. Suatu Pengantar. Bandung : Remaja Rosda Karya.

Moedjiono. 1993. Strategi Belajar Mengajar. Depdikbud. Ditjen Pendidikan Tinggi. Proyek Pendidikan Guru Sekolah Dasar.

Muslimin,. 2008. Panduan Penulisan Skripsi. Makassar: Badan Penerbit UNM

Rahmat, Basuki. 2005. Perbedaan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Metode Ceramha dan Metode Bervariasi. Makassar: FT UNM .

Sadiman. 1996. Media Pendidikan. Jakarta: Pustekkom dikbud dan Raja Grafindo.

Sardiman, 2000. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Grafindo Persada.

Slamet. 1991. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya (edisi II). Jakarta: Rineka Cipta

Slameto, 2005. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sherly, Yuliana. 2003. Efektivitas Penerapan Metode Ceramah dan Tanya Jawab Dengan Metode Ceramah dan Penugasan dalam Proses Belajar Mengajar. Makassar: FT UNM.

Sudjana. 1992. Metode Statistika. Makassar: Tarsito

Sudirman. 1989. Cara Belajar Siswa Aktif Dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru.

Syah, Muhibbin. 1995. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Jakarta: Remaja Rosdakarya,

Poerwadarminta, W.JS. 1991. Kamus Bahasa Indonesia. Balai Pustaka: Jakarta.

Umar, Alimin. 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Makassar: Badan Penerbit UNM


Article Metrics

Abstract view : 495 times | PDF view : 78 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 rosdiana rosdiana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya