Pengaruh Pemasaran Digital Terhadap Peningkatan Pendapatan UMKM di Kecamatan Polewali Kabupaten Polewali Mandar

Ramida Ramida(1*), Mustari Mustari(2), Muhammad Dinar(3), Tuti Supatminingsih(4), Nurdiana Nurdiana(5),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(4) Universitas Negeri Makassar
(5) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/je3s.v3i1.31371

Abstract


The aim of this study is to determine the effect of digital marketing on increasing UMKM’s income in Polewali district, Polewali Mandar regency. This research was categorized as qualitative descriptive research. 12345 Program Studi Pendidikan Ekonomi, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Negeri Makassar the data were collected through observation and distributing questionnaires. The UMKM population was 726 respondents consisting of small businesses amounted to 636 respondents, 77 micro businesses, 13 small businesses and 42 respondents were selected as sampel. In this study using a sampling technique that is proportionate sampling. Data analysis used descriptive statistics and inferential statistics. The results of the study showed that they were simultaneous, digital marketing variables have a positive and significant effect on the income of UMKM in Polewali district. The determinant test of R in this study resulted in a value of determinant R 0.214 showing the level of the influence of digital marketing variables on income 21%, with the rest explained by other variables human resources, capital, and so on.

Full Text:

PDF

References


Ariani, & Utomo Nur Mohammad. (2017). Kajian strategi pengembangan usaha mikro kecil dan menengah (UMKM) di kota Tarakan. Jurnal Organisasi dan Manajemen 1 (3) 99-118. https://jurnal.ut.ac.id/index.php/jom/article/view/55.

Databoks. (2017). Pengguna Ponsel Indonesia Mencapai 142% dari Populasi. (Diakses pada 24 Januari 2021 pada pukul 12.12 WITA) https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2017/08/29/pengguna- ponsel-indonesia-mencapai-142-dari-populasi

Dedi Purwana ES, Rahmi, S. A. (2017). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah (UMKM ). 1(1), 1–17.

Elida Tety dan Ari Raharjo. 2019. Pemasaran Digital. Bogor: IPB Press.

Febriyantoro, M. T., & Arisandi, D. (2018). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Pada Era Masyarakat Ekonomi Asean. JMD: Jurnal Riset Manajemen & Bisnis Dewantara, 1(2), 61–76. https://doi.org/10.26533/jmd.v1i2.175.

Firdaus Agung Nurdiansyah (2017). Micro, Small and Medium Enterprise Development Strategy In Power Economic Development (Case Study on Maros Bread Enterprise in Maros District). 19(2), 114–120.

Harto, D., Pratiwi, S. R., Utomo, M. N., & Rahmawati, M. (2019). Penerapan Internet Marketing Dalam Meningkatkan Pendapatan Pada UMKM. JPPM (Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat), 3(1), 39. https://doi.org/10.30595/jppm.v3i1.3033.

Hartopo Agustinus. 2019. Analisis Pendapatan Petani Sagu Di Kampung Simporo Distrik Ebungfauw Kabupaten Jayapura Papua. Tangerang: Indocamp

Hasan, M. (2020). Literasi dan Perilaku Ekonomi: Transfer Pengetahuan Kewirausahaan dalam Perspektif Pendidikan Ekonomi Informal. Media Sains Indonesia.

Hasan, M., Musa, C. I., Arismunandar, A., Tahir, T., & Azis, M. (2019). Entrepreneurship Education, Family Capital, and Family Business Performance in Makassar, South Sulawesi, Indonesia. International Journal of Scientific Development and Research (IJSDR), 4(6), 269-272.

Hasan, M., Musa, C. I., Azis, M., & Tahir, T. (2020). Positive psychological capital, market orientation, and business performance of family business in the culinary sector: A research study. Economics & Sociology, 13(3), 97-112.

Helmalia, H., & Afrinawati, A. (2018). Pengaruh E-Commerce Terhadap Peningkatan Pendapatan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah di Kota Padang. JEBI (Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam), 3(2), 237. https://doi.org/10.15548/jebi.v3i2.182

Hendratni, T. W. (2021). Pelatihan Digital Marketing sebagai upaya peningkatan Pendapatan Bagi UMKM di kabupaten MBS. BERDAYA: Jurnal Pendidikan Dan …, 3, 59–66. https://doi.org/10.36407/berdaya.v3i2.348

Kementrian Koperasi dan UKM Republik Indonesia. (2018). Perkembangan Data Usaha Mikro, Kecil, Menengah (UMKM) dan Usaha Besar (UB). (Diakses pada 23 Januari 2021 pada pukul 11.35 WITA) http://www.depkop.go.id/data-umkm

Kieso, Weygandt, dan Warfield, 2011, Akuntansi Intermediate, Edisi Kedua Belas, Jakarta: Erlangga

Kusuma, J., No, B., Pekalongan, K., & Tengah, J. (2020). Di Tengah Dampak Covid-19.

Kusuma, J., No, B., Pekalongan, K., & Tengah, J. (2020). Di Tengah Dampak Covid-19.

Munarfah, A., & Hasan, M. (2009). Metode Peneltian. Jakarta: CV. Praktika Aksara Semesta.

Nandan Limakrisan dan Togi Parullian Purba. 2019. Manajemen Pemasaran Teori dan Aplikasi dalam Bisnis di Indonesia. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Pradiani, T. (2018). Pengaruh Sistem Pemasaran Digital Marketing Terhadap Peningkatan Volume Penjualan Hasil Industri Rumahan. Jurnal Ilmiah Bisnis Dan Ekonomi Asia, 11(2), 46–53. https://doi.org/10.32812/jibeka.v11i2.45

Putra, A. H. (2016). Peran UMKM dalam Pembangunan dan Kesejahteraan Masyarakat Kabupaten Blora.

Rakib, M., Syam, A., Marhawati, M., & Dewantara, H. (2020). Pelatihan Merancang Bisnis Online di Masa Pandemi bagi Mahasiswa. Dedikasi, 22(2), 129–134. https://doi.org/10.26858/dedikasi.v22i2.16121

Rufaida, N. (2019). Analisis Pengaruh Pemasaran Digital (Digital Marketing) Terhadap Brand Awareness Pada E-Commerce. E-Proceeding of Management:, 6(2), 2091. https://libraryeproceeding.telkomuniversity.ac.id/index.php/management/article/view/9529/9399

Sa’ad, W. N. (2017). Pengaruh e-commerce terhadap peningkatan pendapatan sentra industri keripik pisang bandar lampung ditinjau dari etika bisnis islam.

Sarfiah, S. N., Atmaja, H. E., & Verawati, D. M. (2019). Umkm Sebagai Pilar Membangun Ekonomi Bangsa Msmes the Pillar for Economy. Jurnal REP (Riset Ekonomi Pembangunan), 4(2), 137–146.

Sarma Ma’mun. 2019. Entrepreneurial Marketing untuk Keberhasilan Pemasaran Bagi Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM) Indonesia Edisi Revisi. Bogor: IPB Press.

Sulaksono, J. (2020). Peranan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah (Umkm) Desa Tales Kabupaten Kediri. Generation Journal, 4(1), 41–47. https://doi.org/10.29407/gj.v4i1.13906

Sulaksono, J. (2020). Peranan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah (Umkm) Desa Tales Kabupaten Kediri. Generation Journal, 4(1), 41–47. https://doi.org/10.29407/gj.v4i1.13906

Triatmanto, B., Abwar, S, & Aris, S. (2018). Penggunaan teknologi informasi dan komunikasi (tik) pada usaha mikro, kecil dan menengah (umkm). 2(3), 53–60.

Widodo, 2019. Metodologi Penelitian Populer & Praktis. Depok: Rajagrafindo Persada.


Article Metrics

Abstract view : 627 times | PDF view : 152 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By:

    

 

Editorial Address: 

Department of Economics Education, Faculty of Economics, Universitas Negeri Makassar

Jalan Raya Pendidikan, Gedung BT Lantai 2, Kampus UNM Gunung Sari Baru, Kelurahan Tidung, Kecamatan Rappocini, Makassar, South Sulawesi, Indonesia, 90222

Email: je3s@unm.ac.id

  


Creative Commons License
Journal of Economic Education and Entrepreneurship Studies (JE3S) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.