UPAYA KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KREATIVITAS PEMBELAJARAN GURU DI ERA PANDEMIC COVID-19 PADA SMA NEGERI 7 LUWU UTARA

Aprilia Sumardi(1*), Andi Nurochmah(2),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jak2p.v3i2.22076

Abstract


The purpose of this research is to describe the efforts of the principal in improving teacher learning creativity in the pandemic era of covid-19 at SMA Negeri 7 Luwu Utara and to describe the form of teacher learning creativity in the pandemic era of covid-19 at SMA Negeri 7 Luwu Utara. The research approach used is qualitative approach with qualitative descriptive research type. The data source in this study is the Principal as a key informant, deputy principal and educator as a related supporting informant at SMA Negeri 7 Luwu Utara. The data collection techniques used in this study are observation, interview, and documentation. Data analysis uses data reduction analysis, data presentation, and conclusion drawing. Based on the results of the research showed that the efforts made by the principal in improving teacher learning creativity in the pandemic era covid-19 at SMA Negeri 7 Luwu Utara has been going well. This is demonstrated by the various efforts made by the principal through: Training, meetings, supervision, evaluation, and rewarding and punishment. The form of teacher learning creativity in the pandemic era covid-19 at SMA Negeri 7 Luwu Utara in the form of a video that is created to be more interesting so that students are more interested.

Keywords


Increase Learning Creativity

Full Text:

PDF

References


Al-Qahtani, A. A., & Higgins, S. E. 2013. Effects of traditional, blended and elearning on student’s achievement in higher education. Journal of Computer Assisted Learning, 29(3), 220-234.

Asra, Radhiatul. 2017. Peran Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Kreativitas

Guru. Manajemen Pendidikan Islam, 23 Oktober 2017.

Depdiknas. 2003. Keputusan Menteri Pendidikan Nomor 162/U/2003. Tentang Pedoman Penugasan Guru sebagai Kepala Sekolah. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional. 2005. Peraturan Pemerintah Nomor 19 tahun 2005. Standar Nasional Pendidikan. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Igwe, N. N. & Odike, M. N. 2016. A Survey of Principals’ Leadership Styles Associated with Teachers’ Job Performance in Public and Missionary Schools in Enugu State Nigeria. British Journal of Education, Society and Behavi- oural Science, 17(2), 1-21

Lumban Gaol, N. T. 2017. Teori dan implementasi gaya kepemimpinan kepala sekolah. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan.

Mastuti, dkk. 2020. Teaching From Home: dari Belajar Merdeka menuju Merdeka Belajar. Jakarta: Yayasan Kita Menulis.

Miles, M.B, Huberman, A.M, & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis, A Methods Sourcebook, Edition 3. USA: Sage Publications. Terjemah- an Tjetjep Rohindi Rohidi, UI-Press.

Mulyasa, E. 2007. Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: PT remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. 2008. Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. 2009. Praktik Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Munandar. 2002. Kreativitas dan Keterba- katan Strategi Mewujudkan Potensi Kreatif dan Bakat. Jakarta : PT Gramedia Pustaka Utama..

Nurkolis.M. 2003. Manajemen Berbasis Sekolah, Teori, Model dan Aplikasi. Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia.

Okoroji, L. I., Anyanwu, O. J., & Ukpere,W. I. 2014. Impact of leadership styles on teaching and learning process in Imo State. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(4), 180-193.

Oktavia, Yanti. 2014. Usaha Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kreativitas guru Dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Administrasi Pendidikan, 1 juni 2014.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia No. 13 Tahun 2007. Tentang Standar Kualifikasi dan Standar Kompetensi Kepala Sekolah. Jakarta: Depdiknas.

Perdamean, Toto. 2009. Profesionalitas Guru Perlu Daya Kreativitas. Bandung: Alfabeta.

Purwanto, Ngalim. 2002. Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Radita, Nira, dkk. 2018. Eksperimen Pembelajaran Matematika Diskrit Moda Daring pada Program Studi Teknis Informatika.

Riyanto, Theo. 2002. Pembelajaran Sebagai Proses Bimbingan Pribadi. Jakarta: PT Gramedia Widiasarama Indonesia.

Sagala, S. 2010. Supervisi Pembelajaran dalam Profesi Pendidikan. Bandung:Alfabeta.

Sagala, S. 2011. Manajemen Strategik Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Susanto, A. 2016. Konsep, Strategi, dan Implementasi Manajemen Peningkatan Kinerja Guru. Jakarta: Prenademedia Group.

Talajan, G. 2012. Menumbuhkan Kreativitas dan Prestasi Guru. Yogyakarta: Laksbang Pressindo.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Nasional Pendidikan.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen.

Wahjosumidjo. 2003. Kepemimpinan Kepala Sekolah Tinjauan Teoritik dan Permasalahannya. Jakarta: PT Radja grafindo Persada.

Widiyani, R. 2020. Latar Belakang Virus Corona, Perkembangan Hingga Isu Terkini. Retrieved from detikNews:https://news.detik.com/berita/d-943950/latar-belakang-viruscorona-perkembangan hingga-isuterkiniRustiadi, Erman. 2008. Perencanaan dan Pengembangan Wilayah. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Satori, Djam’an.2013. Metodologi Penelitian Kualitatif. Cetakan ke-5. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2009. Metode Kualitatif. Bandung: Alfabeta Penelitian Kuantitatif. Sutikno, M. Sobry.2012. Manajemen pendidikan. Langkah praktis Mewujudkan Lembaga Pendidikan Yang Unggul. Tinjauan Umum dan Islami. Lombok: Holistica. UU No. 20 tahun 2003 UU Sisdiknas No. 20 Tahun 2003 Yeyen,2015. Manajemen sarana dan prasarana pembelajaran UPT SLB Negeri 1 Makassar.Skripsi. Yogatama, Radiyan. 2016. Manajemen sarana dan prasarana pendidikan di SMK Muhammadiyah 3 Surakarta.Sirakarta.s Skripsi.


Article Metrics

Abstract view : 141 times | PDF view : 44 times

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Published by:

Jurusan Administrasi Pendidikan 

Fakutas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar

Jl. Tamalate 1 Tidung Makassar, Indonesia

http://ap.fip.unm.ac.id/

has been Indexed and Abstracted by:

Google Scholar / Google Cendekia by AsikBelajar - AsikBelajar.Com  Index of /public/site/images/adelina_fitri

 

Dedicated to:

  

This is a website that publishes an open-access article distributed under a Creative Commons License Attribute-ShareAlike 4.0 International License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.