MENUMBUHKAN KREATIVITAS ANAK MELALUI CERITA FABEL DIGITAL: SEBUAH PENDEKATAN LITERASI SASTRA

Kadek Ayu Widia Fransiska(1*), Komang Ayu Tantri Sastra Dewi(2), Ni Luh Putu Ika Sintya Devi(3), I Gusti Agung Ayu Kirana Dewi(4), Ni Kadek Arthiwi Wijayanti(5), Ida Bagus Putrayasa(6), I Nyoman Sudiana(7),

(1) Universitas Pendidikan Ganesha
(2) Universitas Pendidikan Ganesha
(3) Universitas Pendidikan Ganesha
(4) Universitas Pendidikan Ganesha
(5) Universitas Pendidikan Ganesha
(6) Universitas Pendidikan Ganesha
(7) Universitas Pendidikan Ganesha
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.59562/indonesia.v5i2.63177

Abstract


This study aims to explore the potential use of digital fable stories to improve children's creativity through a literary literacy approach. This research uses a qualitative approach with a literature study method. The research data is in the form of research articles published in scientific journals. Data collection was conducted using listening and note-taking techniques. The results showed that the use of digital fable stories was able to increase children's interest and enthusiasm in learning literature. Children are actively and expressively involved in responding to digital fable stories. The use of digital fable stories proved effective in fostering children's creativity through an innovative and fun literacy approach. This research provides practical implications for the development of literature learning methods that integrate digital technology to attract children's interest and stimulate their imagination.


Keywords


child creativity; literary literacy; digital fable stories

Full Text:

PDF

References


Anisa. (2024). Meningkatkan Minat Literasi Peserta Didik dengan Sastra Anak. Karimah Tauhid, 3(3), 3779-3786.

Artha, B., C. P. Asri, N. P. Sari & K. A. Zahra. (2022). Industrial Agglomeration: Suatu Studi Literatur. Jurnal Rekayasa Industri (JRI). Vol. 4, No. 1, h. 13–19.

Astawa, N. L. P. N. S. P. (2019). Buku Cerita Fabel Berbasis Pendidikan Karakter untuk Siswa Sekolah Dasar Kelas Tinggi. Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian LPPM UM METRO. Vol. 4, No. 2, h. 126–143.

Cahyani, I. D., L. Nulhakim & R. Yuliana. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Dongeng Fabel Terhadap Minat Literasi Siswa SD. MIMBAR PGSD Undiksha. Vol. 9, No. 2, h. 337.

Fajrie, N., V. Aryani & L. Kironoratri. (2024). Media Belajar Digital Berbasis Kearifan Lokal Sebagai Sumber Bacaan Dongeng Sastra Anak. Jurnal Elementaria Edukasia. Vol. 7, No. 1, h. 2262–2275.

Fakhriyani, D. V. (2016). Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Pemikiran Penelitian Pendidikan dan Sains. Vol. 4, No. 2, h. 193–200.

Fatmawati, H., N. Hendracipta & E. Andriana. (2022). Pengembangan E-Bahan Ajar Berbasis Cerita Bergambar Tema Hidup Bersih Dan Sehat Pada Kelas II Sekolah Dasar Developing E-Learning Materials Based on Picture Stories on The Them. Vol. 11, h. 18–28.

Febri, H. & Y. S. Puspidalia. (2023). Kemampuan Siswa MI dalam Menceritakan Kembali Cerita Fabel Berdasarkan Kepercayaan Diri. Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains. Vol. 8, No. 2.

Fitroh, S. F. & E. D. N. Sari. (2015). Dongeng Sebagai Media Penanaman Karakter pada Anak Usia Dini. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo,. Vol. 1, No. 2, h. 76–149.

Gustiawati, R., D. Arief & A. Zikri. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Membaca Permulaan dengan Menggunakan Cerita Fabel pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. Vol. 4, No. 2, h. 355–369.

Juwita, N. P. R. & A. Sabardila. (2019). Pena : Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra. Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra. Vol. 9, No. 1, h. 66–84.

Mayar, F., R. Natari, H. Cendana, B. R. S. Hutasuhut, S. Aprilia & N. Nurhikmah. (2022). Peran Dongeng dalam Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Vol. 6, No. 5, h. 4600–4607.

Nahak, K. E. N. & C. A. Naitili. (2023). Penggunaan Buku Cerita Fabel dengan Model Quantum Learning dalam Pembelajaran Membaca Permulaan di Sekolah Dasar. HINEF : Jurnal Rumpun Ilmu Pendidikan. Vol. 2, No. 2, h. 39–47.

Nopitasari, E., P. D. Iswara & A. Ismail. (2024). Perpustakaan Digital Cerita Fabel untuk Pembelajaran Membaca di Kelas V. ELSE (Elementary Shcool Education Journal). Vol. 8, No. 1, h. 42–51.

Novitasari, A. (2024). Ekosistem Literasi Sastra Anak di Sekolah Dasar Marabahan (Children ’ S Literacy Ecosystem At Marabahan Elementary School ). Vol. 14, No. 1, h. 28–48.

Nugraha, R. A. (2022). Tradisi Tutur Lisan Dongeng di Era Digital oleh Orangtua Terhadap Anak di Kampung Kaum Kabupaten Cianjur. VISI PUSTAKA: Buletin Jaringan Informasi Antar Perpustakaan. Vol. 23, No. 3, h. 171–184.

Nurgiyantoro, B. (2015). Teori Pengkajian Sastra. Yogyakarta: Yogyakarta. Gadja Mada University.

Miles, Matthew B. & A. Michael Huberman. (2005). Qualitative Data Analysis. (terjemahan). Jakarta : UI Press.

Nurmalia, L. (2023). Bahasa dan Sastra di Sekolah Dasar. Ponorogo: Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.

Rahiem, M. D. H. (2021). Storytelling in Early Childhood Education: Time to go Digital. International Journal of Child Care and Education Policy. Vol. 15, No. 1.

Rahmawati, F. & R. Mellyaning. (2022). Upaya Meningkatkan Minat Baca Siswa Melalui Media Gambar Fabel Kelas II di SDN 110 Gresik. Vol. 3, No. November, h. 1–6.

Ramli, Armia, M. Idham, Nurrahmah & T. Alamsyah. (2024). Peningkatan Substansi Penelitian Bahasa dan Sastra Bagi Dosen Bahasa Indonesia FKIP Jabal Ghafur. Kawanad : Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat. Vol. 3, No. 1, h. 30–35.

Rosadi, A. F., F. Nurhalizah, S. Kusumawardani & A. Marini. (2023). Implementasi Nilai Pendidikan Karakter Pada Siswa Kelas 2 SD BERBASIS Digital Storytelling: Implementasi Nilai Pendidikan Karakter Pada Siswa Kelas 2 SD Berbasis Digital Storytelling. Jurnal Pendidikan Dasar dan Sosial Humaniora. Vol. 2, No. 3, h. 413–420.

Sumardani, Y. F. & A. Muhid. (2020). Efektivitas Mendongeng dalam Meningkatkan Kreativitas Verbal Anak Usia Prasekolah. Tumbuh Kembang: Kajian Teori Dan Pembelajaran PAUD. Vol. 7, No. 2, h. 153–163.

Susanto, D. (2016). Pengantar Kajian Sastra. Yogyakarta: Yogyakaryta: CAPS (Center for Academic Publishing Service).

Untari, K. W. & F. Megawati. (2024). Pengaruh Media Cerita Dongeng Terhadap Kemampuan Membaca Bahasa Indonesia Kelas II SD n Lemah Putro 1. No. 2, h. 1–13.

Yulianti, U. H., S. Subyantoro & R. Pristiwati. (2022). Pengembangan Buku Fabel Dwibahasa Bermuatan Pendidikan Karakter Bagi Siswa SD Kelas Dasar. Jurnal Sastra Indonesia. Vol. 11, No. 3, h. 189–195.


Article Metrics

Abstract view : 36 times | PDF view : 6 times

Copyright (c) 2024 INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia

Published by:

Study Program of Indonesian Language Education, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar in cooperate with Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI) and Perkumpulan Pengelola Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pengajarannya (PPJB-SIP).

Email: [email protected]

 

Indexed by:

         

Address: Department of Indonesian Language Office, DG Building Second Floor, UNM Parangtambung Campus, Daeng Tata Raya Street, Makassar, South Sulawesi, Indonesia

INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License