PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA VIDEO ANIMASI TERHADAP KETERAMPILAN MENCERITAKAN KEMBALI CERITA FIKSI

Muhammad Ali(1*), Jumaria Jumaria(2),

(1) Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
(2) Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.59562/indonesia.v5i2.59744

Abstract


The purpose of this study was to describe the effect of using animated video media on the retelling skills of fourth grade students in SDN 153 Pinrang. This research method uses a quantitative approach because researchers want to see the effect of the animated video media used. The experimental research design used was a non-equivalent control group design, or pseudo-experiment. The population in this study consisted of all fourth grade students at SDN 153 Pinrang, totaling 30 people. Data analysis techniques used in this study are descriptive statistical analysis and t-tests. The results showed that the use of animated video media had an effect on the skills of retelling fiction stories of fourth grade students in SDN 153 Pinrang. This is because there is a significant difference before and after using animated video media in learning to retell fiction stories.


Keywords


influence; animated video media; fiction stories

Full Text:

PDF

References


Anshori, S. (2018). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi sebagai Media Pembelajaran. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKn Dan Sosial Budaya, 2(1).

Azizah, A. N., & Nugraheni, A. S. (2020). Lagu sebagai Media Pembelajaran Fonologi pada Siswa MI Muhammadiyah Trukan. Jurnal Bahasa dan Sastra, 8(1), 52-59.

Cania, R., & Yulsyofriend, Y. (2023). Pengaruh Video Animasi Terhadap Keterampilan Menyimak Anak Usia Dini di Taman Kanak-kanak. Jurnal Pendidikan AURA (Anak Usia Raudhatul Atfhal), 4(1), 56-63.

Gereda, A. (2020). Keterampilan Berbahasa Indonesia: Menggunakan Bahasa Indonesia Secara Baik dan Benar. Edu Publisher.

Habibah, I., & Nafiqoh, H. (2022). Pemanfaatan Video Animasi dalam Meningkatkan Kemampuan Menyimak dan Berbicara pada Anak Usia Dini. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 5(2), 159.

Ibda, H. (2017). Media Pembelajaran Berbasis Wayang: Konsep dan Aplikasi. CV. Pilar Nusantara.

Ikhbal, Y. M., Hidayat, E., & RahayuP. (2022). Analisis Keterampilan Menyimak Dongeng dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia dengan Media Animasi Video pada Siswa Sekolah Dasar. Renjana Pendidikan: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 2(1).

Krissandi, A. D. S., Widharyanto, B., & Dewi, R. P. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk SD. Bekasi: Media Maxima.

Nisa, R. K. (2022). Efektivitas Video Animasi Terhadap Keterampilan Bercerita Siswa Sekolah Dasar. SNHRP, 4, 1361–1370.

Prasetya, T. A., & Harjanto, C. T. (2020). Pengaruh Mutu Pembelajaran Online dan Tingkat Kepuasan Mahasiswa Terhadap Hasil Belajar Saat Pandemi Covid19. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 17(2), 188-197.

Sisi, S. F. A., Fitri, R., & Septia, E. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Animasi terhadap Keterampilan Menceritakan Kembali Isi Fabel Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Sijunjung. ALINEA : Jurnal Bahasa, Sastra Dan Pengajarannya, 2(2), 262-270.

Wulan, A. N., Subyantoro, S., & Wagiran, W. (2023). Prototipe Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Komik Audio Visual Bermuatan Nilai Antikorupsi untuk Siswa SMA. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 26-37.


Article Metrics

Abstract view : 26 times | PDF view : 2 times

Copyright (c) 2024 INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia

Published by:

Study Program of Indonesian Language Education, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar in cooperate with Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI) and Perkumpulan Pengelola Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pengajarannya (PPJB-SIP).

Email: [email protected]

 

Indexed by:

         

Address: Department of Indonesian Language Office, DG Building Second Floor, UNM Parangtambung Campus, Daeng Tata Raya Street, Makassar, South Sulawesi, Indonesia

INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License