PROBLEMATIKA PENGGUNAAN TEKNOLOGI TERHADAP PROSES PEMBELAJARAN DAN HASIL BELAJAR SISWA DI ERA REVOLUSI DIGITAL 4.0

Ella Fizh Asiah(1*), Sahna Maulana Sitakar(2), Arini Shintha Zahara(3), Amanda Lestari(4), Dwi Putri Oktavani Sinabariba(5),

(1) Universitas Samudra
(2) Universitas Samudra
(3) Universitas Samudra
(4) Universitas Samudra
(5) Universitas Samudra
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.59562/indonesia.v5i1.56878

Abstract


This research aims to describe the problematic use of technology on the learning process and student learning outcomes in the digital revolution 4.0 era. This type of research is descriptive qualitative research. This research uses library research, which is an approach in research that involves in-depth analysis of relevant and pre-existing literature or references to certain research topics. The research data was analysed descriptively qualitatively. The results showed that the use of technology in the learning process led to the inability to think critically, the deterioration of writing skills, and the continuation of passive learning. This has an impact on students' learning outcomes which are low.


Keywords


problematic; use of technology; learning outcomes

Full Text:

PDF

References


Alfaiz, A., Yandri, H., Yuzarion, Y., Lestari, L. P. S., & Heriyani, E. (2019). Persepsi Agentik Individu untuk Mencapai Prestasi Pribadi dalam Aktivitas Karir: Riset Pendahuluan. Psychocentrum Review, 1(2), 85-95.

Alfia, R. (2020). Pengaruh Pemahaman Investasi, Literasi Keuangan dan Efikasi Keuangan Terhadap Minat Mahasiswa Berinvestasi di Pasar Modal (Studi Empiris Mahasiswa Akuntansi Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Muhammadiyah Metro) (Doctoral Dissertation, Https://Ummetro. Ac. Id/).

Cayeni, W., & Utari, A. S. (2019). Penggunaan Teknologi dalam Pendidikan: Tantangan Guru Pada Era Revolusi Industri 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.

Lagowski, J. J. (1995). The Impact of Technology On Education. Journal Of Chemical Education, 72(8), 669.

Lestari, S. (2018). Peran Teknologi dalam Pendidikan di Era Globalisasi. Edureligia: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 94-100.

Marcia, A., & Nurhafizah, N. (2022). Problematika Penerapan Sistem Belajar Daring dan Luring Terhadap Anak Pada Masa Pandemi Covid 19 dan New Normal. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2610-2618.

Mudrikah, S., Ahyar, D. B., Lisdayanti, S., Parera, M. M. A. E., Ndorang, T. A., Wardani, K. D. K. A., ... & Widyaningrum, R. (2022). Inovasi Pembelajaran Di Abad 21. Pradina Pustaka.

Nurjanah, N. E., & Mukarromah, T. T. (2021). Pembelajaran Berbasis Media Digital pada Anak Usia Dini di Era Revolusi Industri 4.0: Studi Literatur. Jurnal Ilmiah Potensia, 6(1), 66-77.

Prasetyo, B., & Trisyanti, U. (2018). Revolusi Industri 4.0 dan Tantangan Perubahan Sosial. IPTEK Journal Of Proceedings Series, (5), 22-27.

Rahma, F. A., Harjono, H. S., & Sulistyo, U. (2023). Problematika Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Digital. Jurnal Basicedu, 7(1), 603-611.

Rukmana, A. Y., Supriandi, S., & Wirawan, R. (2023). Penggunaan Teknologi dalam Pendidikan: Analisis Literatur Mengenai Efektivitas dan Implementasi. Jurnal Pendidikan West Science, 1(07), 460-472.

Sarnoto, A. Z., Hidayat, R., Hakim, L., Alhan, K., Sari, W. D., & Ika, I. (2023). Analisis Penerapan Teknologi dalam Pembelajaran dan Dampaknya Terhadap Hasil Belajar. Journal on Education, 6(1), 82-92.

Syamsuar, S., & Reflianto, R. (2019). Pendidikan dan Tantangan Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi di Era Revolusi Industri 4.0. E-Tech: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 6(2).

Tristananda, P. W. (2019, March). The Fourth Industrial Revolution Is Here! Kick Or Keep?. In Proceeding International Seminar (Ichecy) (Vol. 1, No. 1).

Ula, S., Afifa, A. N., & Azizah, S. A. (2021). Pengaruh Penggunaan Teknologi Di Masa Pandemi Covid-19 Terhadap Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Biologi di Man 2 Jember. Alveoli: Jurnal Pendidikan Biologi, 2(1), 54-66.

Zain, N. H., Sayekti, I. C., & Eryani, R. (2021). Problematika Pembelajaran Daring pada Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1840-1846.


Article Metrics

Abstract view : 52 times | PDF view : 24 times

Copyright (c) 2024 INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia

Published by:

Study Program of Indonesian Language Education, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar in cooperate with Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI) and Perkumpulan Pengelola Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pengajarannya (PPJB-SIP).

Email: jurnal.indonesia@unm.ac.id

 

Indexed by:

         

Address: Department of Indonesian Language Office, DG Building Second Floor, UNM Parangtambung Campus, Daeng Tata Raya Street, Makassar, South Sulawesi, Indonesia

INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License