PENGEMBANGAN BUKU SYARAT KECAPAKAN UMUM PRAMUKA GOLONGAN PENEGAK SEBAGAI PENGUATAN SOFTSKILL BERBICARA

Dhea Eriza Silvyawati(1), Benedictus Sudiyana(2*), Dewi Kusumaningsih(3),

(1) Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo
(2) Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo
(3) Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.59562/indonesia.v4i3.50835

Abstract


This study aims to develop the general proficiency requirements book for rover scout and find out the validity of the book that has been developed to improve speaking soft skills. This research uses Research and Development (R&D) with the ADDIE development model (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). The instruments used in this study were observation guidelines, interview guidelines, and questionnaires. Data analysis techniques in this study used quantitative analysis techniques and qualitative analysis techniques. The results of this study show the product development process of the Public Enforcement Requirements Book of General Proficiency as an Aspect of Language Development. The development of this book goes through five stages, namely analysis, design, development, implementation, and evaluation. The test results on students who were members of the scouts were 30 students and obtained a responsse percentage of 89.0% and was categorized as "very good". In the media and material validity test, a presentation score of 95% was obtained and the book was categorized as "very feasible" because it was considered capable of improving students' soft skills in speaking.


Keywords


softskill speaking; scout movement; general proficiency requirements book

Full Text:

PDF

References


Agustin, H. D. (2020). Uji SKU dengan menggunakan Vlog bagi Pramuka Penggalang. Jurnal Inovasi dan Riset Akademik, 1(4), 300–308. https://doi.org/10.47387/jira.v1i4.54.

Andani, N. S., Raharjo, R. P., & Indarti, T. (2019). Pendidikan Karakter Moral Pramuka Pada Keterampilan Siswa SMK Swasta Surabaya. Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 5(2), 308–320.

Angko, N., & Mustaji. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Dengan Model ADDIE untuk Mata Pelajaran Matematika Kelas 5 Mawar Sharon Surabaya. Jurnal Kwangsan, 1(1), 1–15.

Ariyanto, Mardeli, & Rohmadi. (2021). Pengaruh Syarat Kecakapan Umum (SKU) Pramuka terhadap Karakter Religius Anggota Pramuka UIN Raden Fatah Palembang. Jurnal PAI Raden Fatah, 3(4), 325–340.

Damanik, S. A. (2019). Pramuka Ekstrakulikuler Wajib di Sekolah. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 171(6), 727–735. https://eje.bioscientifica.com/view/journals/eje/171/6/727.xml.

Diantini, Nadya Putri Saylendra, & Tridays Repelita. (2020). Pengaruh Organisasi Kepramukaan terhadap Kemampuan Menyampaikan Pendapat Mahasiswa. Jurnal Buana Ilmu, 5(1), 86–91. https://doi.org/10.36805/bi.v5i1.1217.

Faizin, M., Afnia, N. N., Tamimi, A. R., & Arifin, M. Z. (2023). Penguatan Kapasitas Mahasiswa Melalui Kompetensi Softskill Public Speaking bagi PAI di Era Milenial. Jurnal Cendekia, 15(01), 137–153.

Fernandes, H. P. (2018). Pramuka Ekstrakurikuler Wajib di Sekolah. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 13(2), 139.

Halidjah, S. (2020). Evaluasi Keterampilan Berbicara dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 2(1), 259–268. https://doi.org/10.26418/jvip.v2i1.367.

Harianto, E. (2020). Metode Bertukar Gagasan dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara. Didaktika, 9(4), 411–422.

Kadir, A., Thaba, A., & Karim, A. (2021). Meningkatkan Keterampilan Siswa Dalam Berdiskusi melalui Implementasi Sinektik. Jurnal Kredo, 4(2), 368–384.

Ma’rifataini, L. (2016). Pengaruh Kegiatan Intrakurikuler dan ekstrakurikuler Terhadap Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Menengah Atas Negeri (SMAN) 09 Bandar Lampung. Edukasi: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 14(2), 171–186. https://doi.org/10.32729/edukasi.v14i2.16.

Madina, L. ode. (2019). Penggunaan Bahasa Indonesia yang Baik yang Benar dalam Berkomunikasi. Journal of Dedication to Papua Community, 2(2), 157–170. https://doi.org/10.34124/jpkm.v2i2.47.

Magdalena, I., Handayani, S. S., & Putri, A. A. (2021). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Keterampilan Berbicara Siswa di SDN Kosambi 06 Pagi Jakarta Barat. Nusantara: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3, 107–116.

Manan, A. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbicara Bahasa Indonesia dalam Menyampaikan Pidato Persuasif melalui Teknik Modeling di Kelas IXA SMP 2 Waigete. Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 6(1), 13–24. https://doi.org/10.51836/je.v6i1.21.

Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntunan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 29–40.

Milandari, B. D., Kurniamala, A., Waluyan, R. M., Mustofa, A., & Nina. (2018). Pembinaan Karakter melalui Pelatihan Berbicara di Depan Umum pada Anggota Pramuka SMA Negeri 5 Mataram. Jurnal Caracter Education Society, 1(1), 34–40.

Muliawati, H. (2019). Keterampilan Berbicara dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia melalui Pendekatan Pragmatik pada Siswa SMA. Jurnal Sastra dan Linguistik, 3(1), 9–12.

Nurliani. (2019). Kemampuan Berbicara pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SDN 28 Mancani Kecamatan Telluwanua Kota Palopo. Jurnal Parole, 6(1), 5–10.

Nusa, S., & Kii, W. Y. (2019). Memahami Fenomena Lemahnya Keterampilan Berbahasa Kahasiswa STKIP Weetebula. Jurnal Edukasi Sumba, 1(1), 1–14. https://doi.org/10.53395/jes.v1i1.6.

Perbawasari, S., Si, M., Bakti, I., Si, M., Novianti, E., Sos, S., & Si, M. (2018). Pelatihan public Speaking bagi Anggota Pramuka SMPN 46 Desa Cipadung Kecamatan Cibiru Kota Bandung. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 2(8), 1–23.

Pratiwi, D. A. (2019). Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Indonesia. Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 23–36.

Rachman, R. (2022). Pengembangan Kemampuan Softskill Melalui Pelatihan Comunication & Public Speaking Skill pada Siswa Perhotelan dan Layanan Pariwisata di SMKN 3 kabupaten Jember. Jurnal Pengabdian, 1(2), 196–204.

Ramadhan, G. P., Nugraha, N. D., & ... (2022). Aplikasi Syarat Kecakapan Umum Digital sebagai Upaya Modernisasi Gerakan Pramuka. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 8(5), 2433–2453.

Rusliyawati, Wantoro, A., Susanto, E. R., Fitratullah, M., Yulianti, T., & Sulistyawati, A. (2022). Program Sekolah Binaan: Pelatihan, Pengembangan dan Peningkatan Kompetensi Public Speaking dalam Kepemimpinan Pengurus Osis dan Pramuka. Journal of Social Sciences and Technology for Community Service, 3(2), 280–286. https://doi.org/10.33365/jsstcs.v3i2.2184.

Saraswati, R. E. (2019). Hubungan Ekstrakurikuler Pramuka dengan Keterampilan Sosial SMP N 1 Bansari. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 3, 232–243.

Satriawati, G., Dwirahayu, G., & Sobiruddin, D. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Transformasi Geometri Berbantuan Website: Pendekaan Project-Based-Learning Mozaik Geometri. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 9(1), 1–15. https://doi.org/10.22219/jinop.v1i1.2441.

Septikasari, R., & Frasandy, R. N. (2018). Keterampilan 4C Abad 21 dalam Pembelajaran Pendidikan Dasar. Jurnal Tarbiyah Al-Awlad, 8(2), 112–122. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2020.04.01.

Soesilo, A., & Munthe, A. P. (2020). Pengembangan Buku Teks Matematika Kelas 8 dengan Model ADDIE. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(3), 231–243. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i3.p231-243.

Surahman, D. (2022). Analisis Kebijakan Program Ekstrakurikuler Pramuka pada Kurikulum Merdeka terhadap Sikap Cinta Tanah Air Peserta Didik di SMPN 4 Kecamatan Kemuning Kabupaten Indragiri Hilir. Perspektif Pendidikan Dan Keguruan, 13(2), 8–16. https://doi.org/10.25299/perspektif.2022.vol13(2).10509.

Syahputra, E. (2018). Pembelajaran Abad 21 dan Penerapannya di Indonesia. Jurnal Dedikasi Pendidikan, I (November), 1276–1283.

Syahrin, A., & Amru. (2020). Pengaruh Penggunaan Audiovisual dan Motivasi Belajar terhadap Keterampilan Berbicara Bahasa Inggris di SMA Negeri 3 Takegon. Jurnal Kande, 1(1), 21–31.

Tambunan, P. (2019). Pembelajaran Keterampilan Berbicara di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(3), 1–11.

Wabdaron, D. Y., & Reba, Y. A. (2020). Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Metode Pembelajaran Berbasis Masalah Siswa Sekolah Dasar Manokwari Papua Barat. Jurnal Papeda, 2(1), 27–36. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v2i1.412.

Wahyono, H. (2019). Penilaian Kemampuan Berbicara Di Perguruan Tinggi Berbasis Teknologi Informasi Wujud Aktualisasi Prinsip-Prinsip Penilaian. Jurmal Transformatika, 1(1), 19–34.

Wardani, K. K., & Puspasari, D. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline pada Materi Komunikasi Telepon dalam Bahasa Inggris di SMK IPIEMS Surabaya. Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(1), 1–12. https://doi.org/10.33394/jtp.v7i1.5005.

Widharyanto, B. (2019). Gaya Belajar Model Vark dan Implementasinya di dalam Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Indonesia. Transformatika, 1–16.

Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., & Nyoto, A. (2018). Transformasi Pendidikan Abad 21 sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia Di Era Global. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1, 263–278.

Wijayanti, D., & Fujiastuti, A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Wacana dengan Aplikasi Flash Berbasis Literasi Lingkungan. Kode : Jurnal Bahasa, 12(1), 146–158. https://doi.org/10.24114/kjb.v12i1.44402.

Wiratami, M. A., Adiari, K., Ayomi, N., & Andriyani, A. D. (2022). Pengembangan Softskill Public Speaking bagi Siswa/Siswi SMA/SMK di Bali. Jurnal Abdi Dharma Masyarakat, 3(April), 67–72.

Yunita, B. A., & Rafael, A. M. D. (2022). Kesulitan Menyimak, Berbicara, dan Menulis dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Siswa SMA. Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7, 1–292.

Zubaidah, S. (2019). Keterampilan Abad ke-21: Keterampilan yang Diajarkan. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 5(2), 1–17.


Article Metrics

Abstract view : 64 times | PDF view : 16 times

Copyright (c) 2023 INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia

Published by:

Study Program of Indonesian Language Education, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar in cooperate with Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI) and Perkumpulan Pengelola Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pengajarannya (PPJB-SIP).

Email: [email protected]

 

Indexed by:

         

Address: Department of Indonesian Language Office, DG Building Second Floor, UNM Parangtambung Campus, Daeng Tata Raya Street, Makassar, South Sulawesi, Indonesia

INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License