KESALAHAN PEMBENTUKAN KATA PADA TEKS DESKRIPTIF SISWA SMA GENTA SYAPUTRA

Ditha Puteri Tiara Maghfiroh(1*), Deasy Wahyu Hidayati(2),

(1) Universitas Muhammadiyah Prof.DR.HAMKA
(2) Universitas Muhammadiyah Prof.DR.HAMKA
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.59562/indonesia.v4i3.48563

Abstract


The purpose of this study was to identify grammatical errors when writing descriptive texts for class X SMA Genta Syaputra. This research is descriptive and qualitative in nature. The source of the data collected is the work of students, namely writing descriptive text. This research data collection technique uses the results of observation. Material analysis was carried out by writing descriptive text which became the subject of the overall research in the analysis of word formation errors. This descriptive text for class X SMA Genta Syaputra is the result of a word formation error, namely an affixation error in the description text for class X SMA Genta Syaputra. It is known that there are errors in 3 parts of the affixation, one of which is the use of infix errors 8, the use of prefix errors 20, and the use of 7 errors in suffixes.

Keywords


word formation errors; descriptive text

Full Text:

PDF

References


Adawiyah, R. (2019). Keterampilan Menulis Teks Deskripsi Siswa Kelas VII MTs Negeri 8 Jakarta Dengan Media Video Wisata Daerah. Skripsi. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Ariningsih, N., Sumarwati, S., & Saddhono, K. (2012). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Dalam Karangan Eksposisi Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pengajarannya, 1(1), 130–141.

Dong, Z. (2012). Analisis Kesalahan Pemakaian Bahasa Indonesia Dalam Karangn Mahasiswa Penutur Bahasa Asing di Universitas Sebelas Maret., Kolisch 1996, 49–56.

Gusnayetti, G. (2021). Dampak Penggunaan Bahasa Gaul Di Kalangan Remaja Terhadap Bahasa Indonesia. Ensiklopedia Sosial Review, 3(3), 275–281. https://doi.org/10.33559/esr.v3i3.971

Hanum, F. (2014). Peran Dan Fungsi Bahasa Indonesia Dalam Manajemen Pemasaran. Ecobisma (Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen), 1(1), 98–107. https://doi.org/10.36987/ecobi.v1i1.1397.

Hamlan, K., & Karim, A. (2018). Analisis Kesalahan Penulisan Kata pada Karangan Deskripsi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Banawa Kabupaten Donggala Sulawesi Tengah. Bahasa dan Sastra, 3(3).

Kaso, S., Islamiyah, B., & Cho-I-Rong, C. (2021). Analisis Kesalahan Morfologi Dalam Menulis Teks Deskripsi Siswa Kelas VII MTsN 1 Tulungagung. Jurnal Mardibasa, 1(1).

Maryati, R. (2013). Pengembangan Media Diorama Papercraft untuk Pembelajaran Menulis Teks Deskripsi Berpendekatan Saintifik Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Sidoarjo. Pendidikan Indonesia & Sastra, 1–6.

Mustari, L., Indihadi, D., & Elan, E. (2020). Keterampilan Menulis Anak 4-5 Tahun. Jurnal Paud Agapedia, 4(1), 39–49. https://doi.org/10.17509/jpa.v4i1.27195

Nurwicaksono, B. D., & Amelia, D. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Pada Teks Ilmiah Mahasiswa. AKSIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 138–153. https://doi.org/10.21009/aksis.020201

Nuryadi. (2019). Kata Dan Proses Pembentukan Kata Dalam Bahasa Inggris Dan Bahasa Indonesia: Suatu Analisis Kontrastif Nuryadi. Makna, 4(1), 114–127.

Oktaviani, E. S. (2016). Analisis Kesalahan Morfologis Pada Karangan Deskripsi Siswa Kelas Vii SMP Negeri 1 Kradenan Tahun Ajaran 2015/2016. Muhammadiyah Surakarta, 1–10.

Permanasari, D. (2017). Kemampuan Menulis Teks Deskripsi Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Sumber Jaya Lampung Barat. Jurnal Pesona, 3(2), 156–162. https://doi.org/10.26638/jp.444.2080

Puspita, H. (2016). Peningkatan Kemampuan Menulis Paragraf Deskriptif Siswa Kelas X Sma Negeri 02 Bengkulu Tengah Dengan Menggunakan Metode Menulis Berantai (Estafet Writing). Diksa : Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 157–163. https://doi.org/10.33369/diksa.v2i2.3456

Putri, I. P. O., Simpen, I. W., & N. Widarsini, N. P. (2019). Proses Pembentukan Kata dalam Kumpulan Cerpen Cinta Paling Rumit Karya Boy Candra. Humanis, 23(2).

Rumilah, S., & Cahyani, U. (2020). Pembentukan Kata dan Morfem Sebagai Proses Morfemis dan Keterangan : Dunia Bunyi atau Simbol Dunia Makna Struktur Bahasa Pragmatik. Pendidikan Bahasa Indonesia, 8(01), 70–87.

Saleh, M. (2016). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi Komplek Melalui Model Stad Pada Siswa Sma. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 1(1), 95.

Suprayogi, S., Pranoto, B. E., Budiman, A., Maulana, B., & Swastika, G. B. (2021). Pengembangan Keterampilan Menulis Siswa SMAN 1 Semaka Melalui Web Sekolah. Madaniya, 2(3), 283–294. https://doi.org/10.53696/27214834.92

Supriani, R., & Siregar, I. R. (2012). Penelitian Analisis Kesalahan Berbahasa. Edukasi Kultura, 67–76.

Ummul, Khair, 2018. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra (BASASTRA) di SD dan MI. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 81.

Volkers, M. (2019). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Dengan Menggunakan Metode Quantum Learning Dan Media Video Pada Siswa Kelas X Ipa I Sma Negeri 2 Blora Tahun Ajaran 2018/2019. Αγαη, 8(5), 55.

Wahyuni, I. (2016). Prefiks Pembentuk Verba Bahasa Sumbawa Dialek Sumbawa Besar: Pendekatan Sintagmatik Dan Paradigmatik. Skripsi..UNRAM.

Zaim, M. (2015). Pergeseran Sistem Pembentukan Kata Bahasa Indonesia: Kajian Akronim, Blending, Dan Kliping. Linguistik Indonesia, 33(2), 173–192. https://doi.org/10.26499/li.v33i2.36.


Article Metrics

Abstract view : 52 times | PDF view : 20 times

Copyright (c) 2023 INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia

Published by:

Study Program of Indonesian Language Education, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar in cooperate with Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI) and Perkumpulan Pengelola Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pengajarannya (PPJB-SIP).

Email: [email protected]

 

Indexed by:

         

Address: Department of Indonesian Language Office, DG Building Second Floor, UNM Parangtambung Campus, Daeng Tata Raya Street, Makassar, South Sulawesi, Indonesia

INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License