STRUKTUR TEKS EKSPLANASI DALAM BUKU BAHASA INDONESIA KELAS VIII TERBITAN KEMENDIKBUD EDISI REVISI 2017

Nadia Vitaloka(1*), Akhyaruddin Akhyaruddin(2), Andiopenta Purba(3),

(1) Universitas Jambi
(2) Universitas Jambi
(3) Universitas Jambi
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.59562/indonesia.v5i1.48112

Abstract


The purpose of this study is to describe the linguistic structure of the explanatory text in the Indonesian language book for Class VIII published by the Ministry of Education and Culture Revised Edition 2017. This research is a qualitative descriptive research. This research data is in the form of descriptions of words, sentences and paragraphs narrated after an in-depth analysis process. The data collection techniques were literature study and documentation study. In this study, the researcher used data analysis with stages, namely data reduction, data presentation, and conclusion. The results showed that the explanatory texts of Prince Diponegoro, Development of Bandung Regency, Energy Flow, and Fossil Formation completely fulfilled the three parts of the explanatory text structure consisting of general statements, sequence of events and reviews.

Keywords


grammatical rules; explanatory texts; textbooks

Full Text:

PDF

References


Colia, D. M. S. (2022). Analisis Struktur Ciri dan Kebahasaan Teks Eksplanasi Kelas XI Terbitan Kemendikbud Edisi Revisi 2017. Jurnal Panca Widha, 1(1), 1-17.

Duschl, R., Avraamidou, L., & Azevedo, N. H. (2021). Data-texts in the sciences: The Evidence-Explanation Continuum. Science & Education, 30(5), 1159-1181.

Hizati, A., Syahrul, R., & Arief, E. (2018). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbantuan Media Gambar Berseri terhadap Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 12 Padang. Jurnal pendidikan bahasa dan sastra indonesia, 7(1), 183-190.

Kosasih, E. (2016). Jenis-jenis Teks: Analisis Fungsi, Struktur, dan Kaidah serta Langkah Penulisannya. Bandung: Yrama Widya.

Mahsun. (2014). Teks Pembelajan Bahasa Indonesia Kurikulum 2013. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Murtiani, A. (2016). Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Araska.

Nasrillah, E., Kosasih, E., & Kurniawan, K. (2019). Teks Eksplanasi Sebagai Bahan Ajar Bahasa Indonesia di Kelas XI SMAN 5 Bandung (Kajian Deskiptif Kualitatif terhadap Fungsi, Struktur dan Kaidah Kebahasaan dalam Proses Pembelajaran Berbasis Genre). Diglosia: Jurnal Pendidikan, Kebahasaan, dan Kesusastraan Indonesia, 3(1), 68-73.

Norris, S. P., Guilbert, S. M., Smith, M. L., Hakimelahi, S., & Phillips, L. M. (2005). A Theoretical Framework for Narrative Explanation in Science. Science Education, 89(4), 535-563.

Priyatni, E. T. (2014). Desain Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam kurikulum 2013.Jakarta: Bumi Aksara.

Pujiono, S. (2014). Kesiapan Guru Bahasa Indonesia SMP dalam Implementasi Kurikulum 2013. Litera, 13(2).

Sari, E. P., Trianto, A., & Utomo, P. (2020). Kesulitan Menulis Teks Eksplanasi Siswa Kelas VII SMP Negeri 14 Kota Bengkulu. Jurnal ilmiah Korpus, 4(3), 292-302.

Sembiring, W. (2021). Analisis Struktur dan Ciri Kebahasaan Teks Eksplanasi dalam Buku Bahasa Indonesia Kelas XI Terbitan Kemendikbud Edisi Revisi 2017.Skripsi, Universitas Jambi.

Suwandi, S. (2022, July). Pembelajaran Bahasa Indonesia yang Inovatif untuk Mewujudkan Pembelajar Literat dan Humanis. In Sandibasa: Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1).

Yusuf, Y. (2020). Analisis Struktur dan Kaidah Kebahasaan Teks Eksplanasi Pada Peserta Didik Kelas XI MA Miftahul Ulum Attohirin Gondanglegi Malang Tahun 2019/2020. Jurnal Tinta: Jurnal Ilmu Keguruan dan Pendidikan, 2(2), 1-22.


Article Metrics

Abstract view : 24 times | PDF view : 7 times

Copyright (c) 2024 INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia

Published by:

Study Program of Indonesian Language Education, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar in cooperate with Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI) and Perkumpulan Pengelola Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pengajarannya (PPJB-SIP).

Email: jurnal.indonesia@unm.ac.id

 

Indexed by:

         

Address: Department of Indonesian Language Office, DG Building Second Floor, UNM Parangtambung Campus, Daeng Tata Raya Street, Makassar, South Sulawesi, Indonesia

INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License