PENGGUNAAN MEDIA MADING UNTUK MENDUKUNG PEMBELAJARAN LITERASI BACA TULIS PADA MATERI TEKS BERITA

Elna Jaililun Misfaida(1*), Muhammad Hambali(2),

(1) Universitas Brawijaya
(2) Universitas Brawijaya
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.59562/indonesia.v4i3.46930

Abstract


The purpose of this study was to find out and analyze the use of wall magazines in the learning process of literacy in class VIII students of SMPN 3 Montong Tuban. The type of research used Qualitative research is descriptive research with interviews as a research instrument that involves 13 class VIII students as relevant informants, which is a class with an independent curriculum and low literacy quality. This study shows that the 13 students think that literacy magazines help learning to increase literacy become easier and more enjoyable. Overall, the learning media "Literacy Mading" as a learning medium can be an alternative media to support the improvement of students' literacy skills.


Keywords


reading and writing literacy; media; literacy magazine

Full Text:

PDF

References


Abidin, Y., Mulyati, T., & Yunansah, H. (2021). Pembelajaran literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, dan Menulis. Bumi Aksara.

Aswita, D., Nurmawati, M. P., Salamia, M. S., Sarah, S., Si, S. P., Saputra, S., ... & Ismail, N. M. (2022). Pendidikan Literasi: Memenuhi Kecakapan Abad 21. Yogyakarta: Penerbit K-Media.

Baroroh, A. Z., Yuliani, E., Arum, F., & Fuaida, E. W. (2021). Pengaruh Mading Kelas terhadap Peningkatan Budaya Literasi pada Siswa di MI / SD. Seminar Nasional PGMI 2021, 1, 763–774.

Dantes, N., & Handayani, N. N. L. (2021). Peningkatan Literasi Sekolah Dan Literasi Numerasi Melalui Model Blanded Learning Pada Siswa Kelas V SD Kota Singaraja. WIDYALAYA: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 269–283.

Fadhli, K., Nasrulloh, M. F., Huda, M. F., Latifah, S., Wasiatul, B., Putri, S. E., & Prasasti, M. A. (2021). Peningkatan Literasi Siswa melalui Edugames dengan Mading Art Question. 4(1).

Gagné, R., Ateş, A., Doktora, E., Üniversitesi, E., Fakültesi, E., Ve, B., Teknolojileri, Ö., Bölümü, E., & Görevlisi, Ö. (2010). The Conditions of Learning and Theory of Instruction. Elementary Education Online, 9(93), 5–9.

Gipayana, M. (2004). Pengajaran Literasi dan Penilaian Portofolio dalam Konteks Pembelajaran Menulis di SD. Ilmu Pendidikan, 11(1), 2–12.

Hamzah, B. (2007). Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar Yang Kreatif Dan Efektif. Jakarta: Bumi Akasara.

Indriana, D. (2018). Kata Kunci : Media Pembelajaran dan Hasil Belajar Siswa. Misykat, 03, 171–187.

Irma, C. N. (2019). Implementasi Literasi Baca Tulis Melalui Majalah Dinding sebagai Aktualisasi Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Konferensi Nasional Bahasa Dan Sastra V, 5(1), 88–94.

Irna. (2019). Menumbuhkan Minat Baca Anak Usia Dini melalui Implementasi Literasi Keluarga. Fascho Kajian Pendidikan Dan Sosial Kemasyarakatan, 1(1), 15–34.

Ismayani, R. M., Latifah, L., & Ahmadi, Y. (2019). Peningkatan Mutu Pembelajaran Sintaksis melalui Lesson Study for Learning Community (LSLC). Indonesian Language Education and Literature, 4(2), 158.

Lincoln, Y. S. dan E. G. G. (1985). No TitleNaturalistic Inquiry. Sage.

Minsih, & Naninda. (2010). Peranan Guru dalam Pengelolaan Kelas. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 13(2), 192–210.

Mukti, B. I., & Arikunto, S. (2020). Laboratory Management of Science in Improving Student Achievements in SMA Lubuklinggau. 397(Icliqe 2019), 138–144.

Pramesti, F. (2018). Analisis Faktor-Faktor Penghambat Membaca Permulaan pada Siswa Kelas 1 SD. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(3), 283.

Pratama, E. D., Mahardika, D. A., & Andreas, R. (2022). Peningkatan Literasi dan Kreativitas Siswa Melalui Kegiatan Mading di SDN 2 Binade. Jurnal ilmiah kampus mengajar, 93-102.

Umar, W. (2021). Meningkatkan Minat Baca Siswa Melalui Gerakan Majalah Dinding Kelas. SECONDARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Menengah, 1(3), 206-215.


Article Metrics

Abstract view : 94 times | PDF view : 52 times

Copyright (c) 2023 INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia

Published by:

Study Program of Indonesian Language Education, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar in cooperate with Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI) and Perkumpulan Pengelola Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pengajarannya (PPJB-SIP).

Email: [email protected]

 

Indexed by:

         

Address: Department of Indonesian Language Office, DG Building Second Floor, UNM Parangtambung Campus, Daeng Tata Raya Street, Makassar, South Sulawesi, Indonesia

INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License