PENGARUH MEDIA BIG BOOK TERHADAP KETERAMPILAN MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS II SD NEGERI LONRONG KABUPATEN GOWA

Mirwani Mirwani(1*), Erma Suryani Sahabuddin(2), Rohana Rohana(3),

(1) Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Negeri Makassar
(2) Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Negeri Makassar
(3) Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.59562/indonesia.v4i3.46533

Abstract


This research is a type of quantitative research with a pre-experimental research design and a one-group pretest-posttest design that aims to determine students' beginning reading skills before and after the use of big book media. Data collection techniques were carried out using tests, observations, and documents. The data analysis techniques used were descriptive analysis and inferential analysis. Based on the results of descriptive statistics, it shows that students' beginning reading skills before using big book media obtained an average of 65.13 in the sufficient category, and their beginning reading skills after using big book media obtained an average of 87.20 in the excellent category. Based on the results of inferential statistics, the results obtained from tcount 5.630. Furthermore, compared with the t distribution table, for an error of 5% and dk = n-1 = 30-1 = 29, we obtained a value of 1.69913. The result of tcount is greater than ttable, so H0 is rejected and H1 is accepted. So it can be concluded that the use of Big Book Media affects the beginning reading skills of grade II students at SD Negeri Lonrong, Gowa Regency.

Keywords


skills; big book media; beginning reading

Full Text:

PDF

References


Akhadiah, S., Ridwan, S. H., & Arsjad, M. G. (2012). Pembinaan Kemampuan Menulis Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.

Arsyad. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Persada.

Artini, L. E. J., Magta, M., & Ujianti, P. R. (2019). Pengaruh Metode Membaca Dasar Bermediakan Big Book terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Kelompok A. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 7(2), 192–202.

Dalman. (2014). Keterampilan Membaca. Jakarta: PT Grafindo Persada.

Hermanto, B. (2020). Perekayasaan Sistem Pendidikan Nasional untuk Mencerdaskan Kehidupan Bangsa. Foundasia, 11(2).

Kiromi, I. H., & Fauziah, P. Y. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Big Book untuk Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. JPPM (Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat), 3(1), 48–59.

Kholis, N. (2014). Paradigma Pendidikan Islam Dalam Undang-undang Sisdiknas 2003. Jurnal Kependidikan, 2(1), 71-85.

Madyawati, & Lilis. (2019). Strategi Pengembangan Bahasa pada Anak. Jakarta: Kencana.

Oktaviyanti, I., Amanatulah, D. A., Nurhasanah, N., & Novitasari, S. (2022). Analisis Pengaruh Media Gambar terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4).

Potabunga. (2020). Pengaruh Media Big Book terhadap Kemampuan Membaca Permulaan pada Siswa Kelas 1 SDN 77 Kota Tengah Kota Gorontalo. Skripsi. Fakultas Ilmu pendidikan.

Risdiany, H., & Dewi, D. A. (2021). Penguatan Karakter Bangsa sebagai Implementasi Nilai-Nilai Pancasila. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(04), 696-711.

Syamsiah D, S. D., Riangtati, A. D., & Usman, H. (2020). Pemanfaatan Media Big Book Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas Ii Sd Negeri Gunung Sari Ii Makassar. Jurnal Publikasi Pendidikan, 10(1), 65-72.

Tarigan, H. G. (2018). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: CV. Angkasa.

Wahono, M. (2018). Pendidikan Karakter: Suatu Kebutuhan Bagi Mahasiswa di Era Milenial. Integralistik, 29(2), 145-151.


Article Metrics

Abstract view : 45 times | PDF view : 18 times

Copyright (c) 2023 INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia

Published by:

Study Program of Indonesian Language Education, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar in cooperate with Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI) and Perkumpulan Pengelola Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pengajarannya (PPJB-SIP).

Email: jurnal.indonesia@unm.ac.id

 

Indexed by:

         

Address: Department of Indonesian Language Office, DG Building Second Floor, UNM Parangtambung Campus, Daeng Tata Raya Street, Makassar, South Sulawesi, Indonesia

INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License