PENGARUH METODE KARYAWISATA TERHADAP HASIL BELAJAR MENULIS TEKS PUISI

Usman Usman(1), Sakaria Sakaria(2*), Hasriawanda Ummy Haris(3),

(1) Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Negeri Makassar
(2) Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Negeri Makassar
(3) Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.59562/indonesia.v4i2.45830

Abstract


The Effect of the Field Trip Method on Students' Poetry Text Writing Learning Outcomes. This study aims to determine the effect of the field trip method on the learning outcomes of writing poetry texts for class VII students of SMPN 1 Turikale Maros. This research is an experiment with a sample of 32 students. Data collection techniques used by researchers in the form of tests in the form of pretests and posttests The collected data is then processed and analyzed using inferential statistical analysis and descriptive statistics. The research results show that the use of the field trip method has an effect on learning to write poetry texts. The field trip method can provide a stimulus for students to express ideas and ideas in writing poetry based on objects that are felt, seen, and heard.


Keywords


influence, writing poetry, field trip method

Full Text:

PDF

References


Ahmadi. (2019). Learning Writing Through Psychowriting Perspective. Australian International Academic Centre PTY.LTD. 10 (1): 5-8.

Damiran, A. (2022). Pengaruh Metode Karyawisata Terhadap Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi pada Siswa Tunarungu Kelas VII SMPLB-B di SLB Negeri Gadangan Sidoarjo. Jurnal Pembelajaran dan Ilmu Pendidikan. 2 (3): 361-370.

Desmirasari, O. (2022). Pentingnya Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajaran. 2 (1): 201-206.

Farhan, A . (2019). Peningkatan Kemampuan Siswa Menulis Teks Negosiasi Dengan Menggunakan Metode Karyawisata Kelas X IPA 1 MAN 1 Buleleng. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha. 8 (2).

Haeruddin & Ibrahim, S. (2021). Pengaruh Metode Karyawisata Terhadap Kemampuan Menulis Teks Laporan Hasil Observasi Siswa Kelas VII SMPN 2 Mekarbaru Kabupaten Tangerang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 10 (2): 95-108.

Magdalena, dkk. (2021). Analisis Pentingnya Keterampilan Berbahasa Pada Siswa Kelas IV di SDN Gondrong 2. Jurnal Edukasi dan Sains. 3 (2): 243-252.

Mulyo, dkk. (2019). Pembelajaran Keterampilan Berbicara dengan Metode Field Trip pada Peserta Didik Kelas IX SMP Samarinda. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya. 2 (2): 115-126.

Nur, dkk. (2021). Hubungan Antara Penguasaan Kosa Kata dengan Keterampilan Menulis Puisi Bahasa Jerman. Jurnal Of Language, Literature, and Linguistics. 2 (1): 64-70.

Nurfadillah, dkk. (2020). Pengajaran Sastra Bahasa Jerman di Sekolah Menengah Atas. Interference: Journal of Language Literature, and Linguistics. 1 (2): 121-127.

Nurgiyantoro, B. (2009). Penilaian Pengajaran Bahasa dan Sastra. Yogyakarta: BPFE.

Nurul A. H. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Gambar Seri dalam Pembelajaran Menulis Cerpen pada Siswa Kelas XI SMP Negeri 29 Makassar. Skrisi. Tidak Diterbitkan. Fakultas Bahasa dan Sastra. Universitas Negeri Makassar: Makassar.

Permendikbud. (2016). Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran Pada Kurikulum 2013 pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Ridiani, N. (2016). Peningkatan Kemampuan Menulis Pengalam Pribadi Menggunakan Metode Field Trip pada Siswa Kelas VI MI AL Manar Cawang Jakarta Timur. Skripsi. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Sagala, S. (2006). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Sanita dkk. (2020). Peningkatan Kemamppuan Menulis Deskripsi dengan Metode Pembelajaran Field Trip. Journal on Teacher Education. 2 (1): 239-246.

Septi, N. (2021). Implementasi Metode Field Trip Pada Pembelajaran Tematik Kelas 1 MI Al-ihsan Full Day. Skripsi. Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember.

Tobing, A., L. (2017). Analisis Pelaksanaan Dan Manfaat Field Trip Mahasiswa pada Mata Kuliah Ekologi Hewan dan Ekologi Tumbuhan di Jurusan Biologi FMIPA Universitas Negeri Medan. Skripsi. Universitas Negeri Medan.

Ulfa, R. (2021). Variabel Penelitian dalam Penelitian Pendidikan. Jurnal Al-Fathonah. 1 (1): 342- 351.


Article Metrics

Abstract view : 119 times | PDF view : 53 times

Copyright (c) 2023 INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia

Published by:

Study Program of Indonesian Language Education, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar in cooperate with Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI) and Perkumpulan Pengelola Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pengajarannya (PPJB-SIP).

Email: jurnal.indonesia@unm.ac.id

 

Indexed by:

         

Address: Department of Indonesian Language Office, DG Building Second Floor, UNM Parangtambung Campus, Daeng Tata Raya Street, Makassar, South Sulawesi, Indonesia

INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License