KESANTUNAN IMPERATIF GURU BAHASA INDONESIA DALAM PEMBELAJARAN DI KELAS X SMA TA’MIRIYAH SURABAYA

Nur Fitriayatul Azizah(1), Ahmad Burhanuddin(2*), Suhartono Suhartono(3), Yunis Effendri(4),

(1) Universitas Negeri Surabaya
(2) Universitas Negeri Surabaya
(3) Universitas Negeri Surabaya
(4) Universitas Negeri Surabaya
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.59562/indonesia.v4i2.45245

Abstract


Imperative Politeness of Indonesian Language Teachers in Learning in Class X SMA Ta'miriyah Surabaya. This research is qualitative descriptive research that aims to describe the important utterances of SMA Ta'miriyah teachers in Surabaya. The data for this research are the utterances of Indonesian teachers at SMA Ta'miriyah Surabaya, which contain imperative linguistic and pragmatic politeness sentences. The source of the data is the spoken utterances of Indonesian teachers in SMA during the learning process in class. The results of the study show that the imperative politeness of Indonesian language teachers in linguistic imperative politeness is characterized by expressions marking politeness, namely please, try, please, come on, and beg. Imperative pragmatic politeness that appears in this study is divided into two, categories: pragmatic politeness of declarative speech and pragmatic politeness of interrogative speech. Among the declarative utterances are the politeness of orders, prohibitions, and invitations; and interrogative speech as an expression of the pragmatic politeness of prohibitions and orders.

Keywords


language politeness, linguistic imperatives, pragmatic linguistic imperative

Full Text:

PDF

References


Abdurrahman, W. (2017). Kesantunan Imperatif Dalam Interaksi Santri Putra Pada Madrasah Aliyah Kelas X Mu’allimin Muhammadiyah Yogyakarta. LingTera, 4(2), 209–221.

Afriana, A., & Mandala, R. S. (2018). Analisis Kesantunan Berbahasa Sebagai Dampak Dari Penerapan Pendidikan Karakter Pada Siswa. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Sosial Dan Teknologi (SNISTEK), 1, 1–6.

Agustina, D., Sumarlam, S., & Rohmadi, M. (2020). Kesantunan berbahasa sebagai Faktor Determinan Keberhasilan Pembelajaran Berbahasa. Alinea: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajaran, 9(1), 76–84.

Aliyah, S. (2017). Kesantunan Tindak Tutur Direktif Antarguru di SDIT Ukhuwah Banjarmasin (The Politeness of Directive Speech Act Used Among Teachers of Sdit Ukhuwah Banjarmasin). Jurnal Bahasa, Sastra Dan Pembelajarannya, 6(2), 237–244.

Andi, S. M. (2018). The Application Of Politeness Strategies Among Teacher And Students In Classroom Interaction At Sma 1 Pamboang, Majene. IDEAS: Journal on English Language Teaching and Learning, Linguistics and Literature, 6(1).

Ardana, J., Elfitra, L., & Lestari, D. (2022). Analisis Bentuk Tuturan Imperatif Bahasa Indonesia Melalui Whatsapp Siswa Kelas IX Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Bintan Tahun PelajaraN 2020/2021. Student Online Journal (SOJ) UMRAH-Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 149–156.

Asdar, A., Hamsiah, H., & Angreani, A. V. (2019). Kesantunan Bahasa Guru dalam Proses Belajar-Mengajar di SMP Negeri 35 Makassar. Klasikal: Journal of Education, Language Teaching and Science, 1(1), 75–80.

Badelah, B., Mahsun, M., & Burhanuddin, B. (2019). Tindak Tutur Kesantunan Guru dan Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP Negeri 2 Sakra: Tinjauan Pragmatik. Lingua: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 16(2), 219–234.

Basri, M. S., Safitri, H., & Hakim, M. N. (2021). Kesantunan Berbahasa: Studi pada Pembelajaran Daring. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 7(1), 242–248.

Cahyani, D. N., & Rokhman, F. (2017). Kesantunan Berbahasa Mahasiswa dalam Berinteraksi di Lingkungan Universitas Tidar: Kajian Sosiopragmatik. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(1), 44–52.

Darong, H. C., Kadarisman, A. E., & Basthomi, Y. (2020). Teachers’ Politeness Markers in Request in Classroom Interactions. NOBEL: Journal of Literature and Language Teaching, 11(2), 217–233.

Dewi, R., Suwandi, S., & Sulistyo, E. T. (2018). Kesantunan Guru dan Siswa Perempuan dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Bilingual. LINGUA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 15(2), 147–162.

Djarot, M., & Muhammad, M. (2019). Kesantunan Imperatid dalam Interaksi Antarmahasiswa Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIN Pontianak: Kajian Pragmatik dan Etis Pendidikan Islam. JRTIE: Journal of Research and Thought of Islamic Education, 2(1), 126–140.

Febriasari, D., & Wijayanti, W. (2018). Kesantunan Berbahasa dalam Proses Pembelajaran di Sekolah Dasar. Kredo: Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 2(1), 140–156.

Gunawan, F. (2013). Wujud Kesantunan Berbahasa Mahasiswa Terhadap Dosen di STAIN Kendari: Kajian Sosiopragmatik. Jurnal Arbitrer, 1(1), 8–18.

Kurniadi, F., Hilaliyah, H., & Hapsari, S. N. (2017). Membangun Karakter Peserta Didik Melalui Kesantunan Berbahasa. Aksiologiya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 1–7.

Kusno, A. (2014). Kesantunan Bertutur Oleh Orang Tua Kepada Anak Di Lingkungan Rumah Tangga. Dinamika Ilmu, 14(1), 13–26.

Mandala, R. S., & others. (2018). Kesantunan Berbahasa Pada Pembelajaran Mahasiswa Universitas Putera Batam. Jurnal Basis, 5(2), 43–52.

Mardiana, D. (2021). Keefektifan Model Pembelajaran Daring Berbasis Kekooperatifan Dan Kesantunan Berbahasa Dalam Perkuliahan Bahasa Indonesia (The Effectiveness Of Language Politeness And Cooperativeness-Based Online Learning Model In The Indonesian Language Lecture). Jurnal Bahasa, Sastra Dan Pembelajarannya, 11(1), 149–175.

Mislikhah, S. (2020). Kesantunan berbahasa. Ar-Raniry: International Journal of Islamic Studies, 1(2), 285–296.

Montolalu, D. E., Sutama, M., & Suandi, I. N. (2013). Kesantunan Verbal dan Nonverbal pada Tuturan Imperatif dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP Pangudi Luhur Ambarawa Jawa Tengah. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 2.

Mulyadi, J., & Permatasari, S. (2019). Realisasi Kesantunan Berbahasa di Lingkungan Sekolah Dasar Kota Padang. Journal of Residu, 3(23).

Mustika, I. (2013). Mentradisikan Kesantunan Berbahasa: Upaya Membentuk Generasi Bangsa yang Berkarakter. Semantik, 2(1), 1–11.

Nababan, M. L. E. (2012). Kesantunan Verbal dan Nonverbal Pada Tuturan Direktif dalam Pembelajaran di SMP Taman Rama National Plus Jimbaran. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 1(1).

Nashruddin, N., & Al-Obaydi, L. H. (2021). Linguistics Politeness in Reinforcing Character During Learning Activities. Ethical Lingua: Journal of Language Teaching and Literature, 8(1), 210–217.

Nugraheni, R. E. (2016). Wujud Pragmatik Kesantunan Imperatif dalam Proses Pembelajaran Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Pondok Kelapa Bengkulu TengaH. Diksa: Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(1), 100–110.

Nurzafira, I., Nurhadi, N., & Martutik, M. (2020). Kesantunan Imperatif Guru Bahasa Indonesia dalam Interaksi Kelas. Aksara: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 21(1), 88–101.

Pramujiono, A., & Nurjati, N. (2017). Guru sebagai Model Kesantunan Berbahasa dalam Interaksi Instruksional di Sekolah Dasar. Mimbar Pendidikan, 2(2).

Pratiwi, C. (2021). Kesantunan Linguistik dan Kesantunan Pragmatik dalam Tuturan Imperatif Peserta Didik. SOCIAL PEDAGOGY: Journal of Social Science Education, 2(1), 28–40.

Putra, B. S. (2018). Kesantunan Berbahasa Siswa di SMA Muhammadiyah 4 Surabaya. Universitas Muhammadiyah Surabaya: Dissertation not Published.

Rahadini, A. A., & Suwarna, S. (2014). Kesantunan Berbahasa Dalam Interaksi Pembelajaran Bahasa Jawa di SMP N 1 Banyumas. LingTera, 1(2), 136–144.

Rahardi, K. (1999). Imperatif dalam bahasa Indonesia: Penanda-penanda kesantunan linguistiknya. Humaniora, 11(2), 16–23.

Rahardi, K. (2005). Pragmatik: Kesantunan Imperatif Bahasa Indonesia. Erlangga.

Rahardi, K. (2009). Sosiopragmatik. Jakarta: Erlangga..(2005). Pragmatik Kesantunan Imperatif Bahasa Indonesia.

Raihany, A., & Rabbianty, E. N. (2021). Pragmatic Politeness Of The Imperative Speech Used By The Elementary School Language Teachers. Okara: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 15(1), 181–198.

Rostikawati, Y., Syarifah, E., & Wuryani, W. (2020). Peran Guru Dalam Membentuk Karakter Siswa Melalui Pembelajaran Kesantunan Berbahasa Di Media Sosial. Abdimas Siliwangi, 3(2), 361–370.

Rustina, M. (2014). Kesantunan Berbahasa Dalam Komunikasiantargurudi Smk Negeri 1 Martapura (linguistic Politeness in Teachers Communications in SMK Negeri 1 Martapura). Jurnal Bahasa, Sastra Dan Pembelajarannya, 4(2), 202–289.

Sa’diyah, S. D. L., & Harun, S. H. (2013). Realisasi Kesantunan Direktif Berbahasa Di Kalangan Siswa Sekolah Dasar Negeri Kecamatan Selo Kabupaten Boyolali. Universitas Muhammadiyah Surakarta: Dissertation not Published.

Saifudin, A. (2020). Kesantunan Bahasa dalam Studi Linguistik Pragmatik. LITE: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Budaya, 16(2), 135–159.

Saleh, M., & Baharman, B. (2012). Kesantunan Tindak Tutur Dalam Interaksi Akademik. Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya" Retorika", 8(2), 123–133.

Santoso, D. (2013). Kesantunan Berbahasa Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Angkatan 2008--2011 dengan Karyawan Unesa. State University of Surabaya.

Setiawan, H. (2017). Wujud Kesantunan Berbahasa Guru: Studi Kasus di SD Immersion Ponorogo. Jurnal Gramatika: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 145–161.

Simarmata, M. Y., & Agustina, R. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Pendidikan Karakter untuk Meningkatkan Kesantunan Tindak Tutur Imperatif Bahasa Melayu Pontianak. Dialektika: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6 (2), 173, 183.

Sudjalil, S., & Mujianto, G. (2017). Strategi Imperatif Verbal Guru Dalam Penanaman Nilai KarakterpPada Siswa SMA Unggulan di Malang. Udayana University: Dissertation not Published.

Susrawan, I. N. A. (2012). Wujud Kesantunan Imperatif dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas XI PSIA. 1 SMAN 1 Kubu Karangasem. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 1(2).

Tubi, D. M., Djunaidi, B., & Rahayu, N. (2021). Analisis kesantunan Bahasa Mahasiswa dalam Pesan Whatsapp Terhadap Dosen Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Korpus, 5(1), 26–34.

Wati, D. R. (2016). Pendidikan Karakter dan Kaitannya dengan Kesantunan Berbahasa. Prasasti: Conference Series, 436–441.


Article Metrics

Abstract view : 97 times | PDF view : 51 times

Copyright (c) 2023 INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia

Published by:

Study Program of Indonesian Language Education, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar in cooperate with Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI) and Perkumpulan Pengelola Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pengajarannya (PPJB-SIP).

Email: jurnal.indonesia@unm.ac.id

 

Indexed by:

         

Address: Department of Indonesian Language Office, DG Building Second Floor, UNM Parangtambung Campus, Daeng Tata Raya Street, Makassar, South Sulawesi, Indonesia

INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License