PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS POSTER

Qomsiatun Qomsiatun(1*), Herman Budiyono(2), Eddy Pahar Harahap(3),

(1) Universitas Jambi
(2) Universitas Jambi
(3) Universitas Jambi
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.59562/indonesia.v4i3.45042

Abstract


This study aims to describe the application of a project-based learning model to improve the process skills and learning outcomes of class VIII students at Al Falah Islamic Junior High School, Jambi City. The researcher used a research method in the form of classroom action research (PTK), data collection techniques using observation instruments, interviews, documentation, and poster writing assignments. The research subjects were students of class VIIIl 1 SMPl Islam All Falah Kotal Jambi, with a total of 28 students. The variables in the study were the learning process and the results of writing posters using a project-based learning model. The results of this research showed that the pre-action average was less than the minimum completeness criteria (KKMl) set, which is 75. The pre-action average was 72.1, and cycle I reached 77.5. In cycle II, it increased to 80.9 and reached the predetermined limit of completeness. It was concluded that the application of the project-based learning model with observation of the process and product results of learning to write posters showed a significant improvement.


Keywords


project-based learning model; skills; poster writing

Full Text:

PDF

References


Akhadiah, Sabarti. (1999). Pembinaan Kemampuan Menulis Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.

Aliyah, V. N., Chamalah, E., & Arsanti, M. (2018). Keterampilan Menulis Poster dengan Model Pembelajaran Kontekstual dan Media Gambar Bertema Iklan Layanan Masyarakat. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 4(1).

Alvionita, W. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Audiovisual Terhadap Kemampuan Menulis Teks Prosedur Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas VII SMP Negeri 14 Kota Jambi. Doctoral Dissertation, Universitas Jambi.

Azizah, N. M., & Sintia, R. (2023). Pemanfaatan Literasi Visual dalam Pembelajaran Menulis Poster. e-Prosiding PBSI IKIP Siliwangi.

Chairunnisa, Connie. (2017). Metode Penelitian Ilmiah Aplikasi dalam Pendidikan dan Sosial. Jakarta: Mitra Wacana Media

Hatmo, K. T. (2021). Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia. Klaten: Penerbit Lakeisha.

Kuswandi, S., & Putri, N. D. (2021). Penerapan Pendekatan Kontekstual dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Bebas Pada Siswa Kelas V SD. Jurnal Tahsinia, 2(1), 97-109.

Lapase, M. H. (2021). Implementasi Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di SD Negeri Pinedapa. Jurnal Paedagogy, 8(2), 134-143.

Made, Wena. (2009). Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer: Suatu Tinjauan. Konseptual Operasional. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Muliaman. (2015). Penggunaan Metode Poster Coment dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Menulis Murid Kelas VI SD Negeri No. 47 Joalampe Kec. Sinjai Selatan Kab. Sinjai. Jurnal KONFIKS, 2(1), 84–91.

Nani, I. N. I., Nurhayati, N., & Hasjim, M. (2018). Penerapan Model Project Based Learning dalam Penulisan Cerpen SMP Negeri 18 Lau, Kabupaten Maros. Jurnal Ilmu Budaya, 6(2), 240-250.

Rahmi, A., & Damri, D. (2021). Meningkatkan Keterampilan Menulis Kalimat Sederhana melalui Media Buku Halus Kasar Bagi Anak Disgrafia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5305-5312.

Sumirah, S., Maulana, A., Zulaeha, I., Mardikantoro, H. B., & Haryadi, H. (2022). Identifikasi Keterampilan Menulis Poster Sekolah Menengah Pertama Menggunakan Teknik Aplikasi Poster Maker dan Media Gambar di Internet. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS) (Vol. 5, No. 1, pp. 1053-1057).

Sukirman, S. (2020). Tes kemampuan Keterampilan Menulis dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah. Jurnal Konsepsi, 9(2), 72-81.

Widhayani, A. (2020). Mahir Menulis Kreatif Teks Iklan, Slogan dan Poster. Mojokerto: Yayasan Hidayatul Mubtadi'in.


Article Metrics

Abstract view : 108 times | PDF view : 38 times

Copyright (c) 2023 INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia

Published by:

Study Program of Indonesian Language Education, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar in cooperate with Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI) and Perkumpulan Pengelola Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pengajarannya (PPJB-SIP).

Email: jurnal.indonesia@unm.ac.id

 

Indexed by:

         

Address: Department of Indonesian Language Office, DG Building Second Floor, UNM Parangtambung Campus, Daeng Tata Raya Street, Makassar, South Sulawesi, Indonesia

INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License