REPRESENTASI BENTUK KALIMAT PADA TUTURAN ANAK USIA 4 TAHUN

Asri Ismail(1*), Muhammad Saleh(2), Renold Renold(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Politeknik Pariwisata Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.59562/indonesia.v4i2.45033

Abstract


Sentence Form Representation in Speech of 4-Year-Old. Children This research aims to describe interrogative, declarative, and imperative sentence forms in 4 year-old children using descriptive research. The subject in this study was a 4-year-old boy named Ahmad Fauzan, called Fauzan. Fauzan was born in Bila Village, Amali District, Bone Regency. The method of data collection is done by recording, observing, and taking notes. The data analysis stage in this study went through three stages: (1) reduction, (2) presentation, and (3) drawing conclusions. The results of his research found 2 interrogative sentences, 5 declarative sentences, and 4 imperative sentences.


Keywords


representation, sentence form, psycholinguistics

Full Text:

PDF

References


Ayu, A.T. (2019). Pemerolehan Bahasa Indonesia Anak: Studi Kasus Anak Usia 4-5 Tahun. Skripsi, Universitas Jember.

Chaer, A. (2009). Sintaksis Bahasa Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.

Clark, H. H. & Clark, E.V. 1977. Psychology and Language: An Introduction to Psycholinguistik. New York: Harcourt Brace Jovanovich.

Dardjowidjojo, S. (2003). Psikolinguistik: Pengantar Pemahaman Bahasa Manusia. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Dardjowidjojo, S. (2016). Psikolinguistik: Pengantar Pemahaman Bahasa Manusia. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Djuwarijah, S. (2017). Pemerolehan Bahasa Telegram dan Kalimat Anak Usia Prasekolah dan SD. Konstruktivisme: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 9(1), 19-38.

Eka,Y.S. (2019). Pemerolehan Bahasa pada Anak Usia 3 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. 3 (1) 134-145

Keraf, G. (1984). Tata Bahasa Indonesia. Ende Flores: Nusa Indah.

Mahsun, M. (2017). Metode Penelitian Bahasa. Tahapan, Strategi, Metode, dan Tekniknya. Depok: Rajawali Press.

Manaf. (2010). Sintaksis: Teori dan Terapannya dalam Bahasa Indonesia. Padang: Sukabina Press.

Maulana, Imron. (2021). Pengaruh Percakapan Negatif Keluarga terhadap Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3-4 Tahun. Semiotika: Jurnal Ilmu Sastra dan Linguitik. 22 (1), 57-67.

Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2014). Analisis Data Kualitatif: Buku Sumber Tentang Metode-Metode Baru. Jakarta: Universitas Indonesia (UI- Press).

Nursalam & Nurhikmah. (2018). Representasi Kalimat pada Tuturan Anak Usia 3,6 Tahun. Retorika: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 11(2).

Suhartono & Syamsul Sodiq. (2016). Materi Pokok Psikolinguistik.Tangerang Seltan: Universitas Terbuka.

Tarmini. (2013). Sintaksis Bahasa Indonesia. Bandar Lampung: Universitas Lampung Press.

Taylor, I. 1990. Psycholinguistic: Learning and Using Language. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.


Article Metrics

Abstract view : 108 times | PDF view : 40 times

Copyright (c) 2023 INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia

Published by:

Study Program of Indonesian Language Education, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar in cooperate with Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI) and Perkumpulan Pengelola Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pengajarannya (PPJB-SIP).

Email: jurnal.indonesia@unm.ac.id

 

Indexed by:

         

Address: Department of Indonesian Language Office, DG Building Second Floor, UNM Parangtambung Campus, Daeng Tata Raya Street, Makassar, South Sulawesi, Indonesia

INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License