Role Playing Method on Arabic Speaking Skill (Maharah Kalam)

Dewi Jumrahwati Basri(1), Hasmawati Hasmawati(2*), Fatkhul Ulum(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/interference.v5i1.62972

Abstract


Abstract. The research is a pre-experiment quantitative research with one group pre-test post-test design which aims to determinate the effectiveness of Role Playing method on Arabic speaking skills (Maharah Kalam) of fifth grade students of Madrasah Ibtidaiyah Fatthu Rahman Makassar. The population and samples in this study were all fifth grade students of Madrasah Ibtidaiyah Fatthu Rahman Makassar which amounted to 24 students using total sampling technique. The basis of the research results was obtained by giving oral pre-test and post-test with the material "Address" and "It's a Holiday". The results of hypothesis testing using the Wilcoxon Signed Rank Test show that the Asymp.Sig (2-tailed) is 0.000 which is then compared with the significance level of 0.05. The value of 0.000 is smaller than 0.05, thus H0 is rejected or H1 is accepted, so it can be stated that the Role Playing method is effective in learning Arabic speaking skills (Maharah Kalam) for fifth grade students at Madrasah Ibtidaiyah Fatthu Rahman Makassar.

 

Keywords: Effectiveness, Role Playing, Arabic Speaking Skills

Full Text:

PDF

References


Al-Bashir, A. A. (2009). Muzakkirah Ta’lim al-Kalam. : Ma’had al-Ulum al-Islamiyah wa al-Arabiyah bi Indunisiya.

Al-Naqoh, M. K. (1985). Ta;lim al-Lughoh al-Arobiyah li al-Natiqina bi Lughat Ukhro. Jami’ah Umm alQuro.

Arsjad, M.G & Mukti. 1991. Pembinaan Kemampuan Berbicara Bahasa Indonesia. Jakarta: Penerbit Erlangga

Azhari, P. (2020). Efektivitas Metode Role Playing dalam Pembelajaran Bahasa Arab untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas V MI Nurul Ummah Kotagede Yogyakarta. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Effendy, A. F. (2017). Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Misykat.

Hidayat, lutfi M., Syaodih, E., & Zahara, R. (2016). Efektivitas Metode Role Playing untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicarapada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiah 2 Sumbersari. Educare V, 4(2), 20.

Ismiasih, L. (2016). Efektivitas metode role-playing terhadap keterampilan berbicara siswa pada mata pelajaran bahasa indonesia kelas XI SMA Muhammadiyah Pakem Sleman. Universitas Negeri Yogyakarta.

Mu’alifah, K. (2020a). Pengembangan Metode Pembelajaran Bahasa Arab untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas II.

Mu’alifah, K. (2020b). Pengembangan Metode Pembelajaran Bahasa Arab untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas II. UIN Sunan Ampel Surabaya.

Noor, J. (2017). Metodologi penelitian. Kencana.

P, A. (2022). Efektivitas Metode Role Playing dalam Pembelajaran Bahasa Arab untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas V MI Nurul Ummah Kotagede Yogyakarta. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

RI, K. (2014). KMA no 165 Tahun 2014 Tentang Kurikulum 2013 Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Bahasa Arab pada Madrasah. In Abdimadrasah.Com (Issue 20).

Suarsana, I. M. (2013). Pengembangan E-modul berorientasi pemecahan masalah untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis mahasiswa. JPI, 2(2).

Subagiyo, H. (2013). Role Play. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Kejuruan.

Sugiyono. (2015). Statistika Untuk Penelitian. Alfabeta.

Sukkuruna, R. (2017). Keefektifan metode bermain peran (Role Playing) dalam pembelajaran bahasa Indonesia terhadap peningkatan keterampilan berbicara siswa kelas IV SD Inpres kecamatan Somba Opu kabupaten Gowa. Universitas Negeri Makassar.

Taufik. (2016). Pembelajaran Bahasa Arab MI. PMN Surabaya.


Article Metrics

Abstract view : 27 times | PDF view : 8 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.