Problematika Mahasiswa Pendidikan Bahasa Jerman Yang Belum Pernah Mendapatkan Pelajaran bahasa Jerman di Jenjang Pendidikan Sebelumnya

Ihsan Ihsan(1*), Syarifah Fatimah Al-Ilmul(2),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/interference.v2i2.20480

Abstract


This study is aimed at knowing the problematics of german education students who have never gotten german lessons in previous education levels. This study belongs to descriptive qualitative. The population in this study is German Education students of State University of Makassar, class of 2019. The samples in the study are students of the class of 2019 who have never learned German in previous education level. The data were collected from observation and questionnaires. The results of the study are problems faced in the learning process including internal factors and external factors. The internal factors are the ability to memorize teaching materials, explore memorized teaching materials, and learning habit. Whilst external factors are academic facilities and infrastructure, teaching staff assessment policies, and the social environment on campus. The main problems are: the lack of vocabulary, difficulties in sentences structure (grammar) and the lack of ability in pronunciation.


Full Text:

PDF

References


Amirudin, N. (2017). Problematika pembelajaran bahasa Arab. TAMADDUN: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Keagamaan, 1-12.

Anding, M. F., Saud, S., & Rijal, S. (2021). Peningkatan Kosakata Bahasa Jerman Melalui Penggunaan Media Cerita Pendek. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(1), 57-63.

Azizah, L., Asri, W. K., & Mannahali, M. (2020). Development of Learning Media for Listening Skills of German Language Based on Web DaF (Deutsch als Fremdsprache) for Students High School in Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 4(1).

Besse Wahida, M. P. I. (2017). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab (Studi Kasus Terhadap Problematika Metodologis Pembelajaran Bahasa Arab Di Iain Pontianak). Jurnal Al-Astar Stai Mempawah, 7(1).

Dimyati dan Sudjiono. (2010). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Harianto, H., Dalle, A., & Anwar, M. (2021). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif dan Gaya Belajar Terhadap Keterampilan Menulis Bahasa Jerman Mahasiswa. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(1), 49-56.

Mawaresna, A., & Anwar, M. (2020). HUBUNGAN ANTARA PENGUASAAN KOSAKATA (WORTSCHATZ) DENGAN KEMAMPUAN MEMBACA MEMAHAMI (LESEVERSTEHEN) TEKS BAHASA JERMAN SISWA KELAS XI. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 1(2), 153-158.

Nugroho, G. E. (2019). Pembelajaran bahasa Jerman pada peserta didik berkebutuhan khusus di SMA Negeri 9 Malang (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).

Nur, M., Burhanuddin, B., & Mannahali, M. (2021). Hubungan Antara Penguasaan Kosakata dengan Keterampilan Menulis Puisi Bahasa Jerman. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(1), 64-70.

Pabumbun, A. R. (2019). Problematika Pembelajaran Kemampuan Menyimak Bahasa Jerman Siswa kelas XI SMA Negeri 11 Makassar. Skripsi. FBS Universitas Negeri Makassar.

Selviana, Y., Mannahali, M., & Dalle, A. (2020). HUBUNGAN ANTARA PENGUASAAN KOSAKATA DENGAN KEMAMPUAN MENYIMAK BAHASA JERMAN SISWA KELAS XI BAHASA. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 1(2), 148-152.

Setiyawan, A. (2019). Problematika Keragaman Latar Belakang Pendidikan

Usman, M., Dalle, A., Azizah, L., & Ernawati, E. (2020). EFEKTIVITAS PENGGUNAAN LABORATORIUM BAHASA DALAM PEMBELAJARAN KETERAMPILAN MENYIMAK BAHASA JERMAN MAHASISWA PRODI PENDIDIKAN BAHASA JERMAN FBS-UNM. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 1(1).

Wibowo, T. (2010). Problematika Mahasiswa input non pesantren dan non Aliyah dalam belajar bahasa Arab di jurusan sastra Arab Universitas Negeri Malang. Skripsi Universitas Negeri Malang.

Yusri, Y., Rosida, A., Jufri, J., & Mantasiah, R. (2018). Efektivitas Penggunaan Media Youtube Berbasis Various Approaches dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Inggris. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 2(2).


Article Metrics

Abstract view : 856 times | PDF view : 189 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.