HUBUNGAN ANTARA PENGUASAAN KOSAKATA (WORTSCHATZ) DENGAN KEMAMPUAN MEMBACA MEMAHAMI (LESEVERSTEHEN) TEKS BAHASA JERMAN SISWA KELAS XI

Anis Mawaresna(1*), Muh Anwar(2),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/interference.v1i2.14860

Abstract


Abstract. This study aims to obtain data and information about the relationship between vocabulary mastery and reading comprehension skills of students in class XI SMA Negeri 1 Palopo. This research is descriptive. The population of this study was all students of class XI, totaling six classes with a total of 208 students. The sample of this research is class XI IPA 3, amounting to 25 students selected through a random sampling technique. The research data were collected through a written test and analyzed using the Product Moment correlation. The result of rcount = (0.411)> rtable = (0.396). The results of the data analysis show that there is a significant relationship between vocabulary mastery and reading comprehension skills of students in class XI SMA Negeri 1 Palopo.

Full Text:

PDF

References


Bunna, V., Fathimah, S., & Azizah, L. (2020, January). Media Pembelajaran Permainan Bingo dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman Siswa. In Seminar Nasional LP2M UNM.

Harum, A. (2015). Hubungan Antara Penguasaan Kosakata Dengan Kemampuan Membaca Memahami Teks Bahasa Jerman Siswa Kelas XI IPA 7 SMA Negeri 1 Makassar. Skripsi: FBS UNM

Ismiyanti, R., & Muddin, M. (2017). Korelasi Antara Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman Dengan Keterampilan Menulis Kalimat Sederhana Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Alla Kabupaten Enrekang. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(1).

Lestari, H., Usman, M., & Hasmawati, H. (2019). Kemampuan Berpikir Logis dan Penguasaan Kosa kata Bahasa Jerman. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 3(2).

Nuraina, D., & Saleh, N. (2017). Hubungan Antara Penguasaan Kosakata Dengan Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman Siswa Kelas XI Bahasa SMA Negeri 2 Kabupaten Majene. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(2).

Saddhono, K. dan Slamet. (2014). Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Indonesia. Edisi 2. Yogyakarta: Graha Ilmu

Setiawati, O. (2016). Hubungan Penguasaan Kosakata Dengan Kemampuan Membaca Teks Biografi Berbahasa Jerman (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Tarigan, H. G. (2015). Pengajaran Kosakata. Bandung: Angkasa.

Usman, M. (2018). Pengembangan Model Pembelajaran Kosakata Bahasa Jerman (Wortschatz) Berdasarkan Model Komunikasi SMCR-Berlo Di SMA Negeri Di Kota Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 2(1).

Wainwright, G. (2007). Speed Reading Better Recalling Manfaat Teknik-Teknik Teruji untuk Membaca Lebih Cepat dan Mengingat secara Maksimal. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.


Article Metrics

Abstract view : 643 times | PDF view : 116 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.