The Effect Of Use Implementation of Cooperatif Learning Type Group Investigation on Student Cooperation Capability in Fourth Grade at SD Negeri Tidung Kecamatan Rappocini Kota Makassar
(1) PGSD UNM
(2) PGSD UNM
(3) PGSD UNM
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/ijest.v1i1.20292
Abstract
References
Dewi, N. L. R. A., Ardana, K., & Kristiantari, R. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Berbasis Media Kongkeret Terhadap Konpetensi Pengetahuan IPA SD. E - Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, Vol. 5 (2), 1–10.
Ervianti, E. (2015). Pengaruh Metode Scaffolding Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas V SD Negeri Tidung Kecematan Rappocini Kota Makassar. Universitas Negeri Makassar, Makassar.
Hamalik, O. (2010). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Kasmiyati, S., Marwiyanto, Rintayati, P., & Siti Syamsiah. (2017). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Metode Group Investigation Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika. Jurnal Parameter, Vol. 25 (2), 25–62.
Maasawet, E. T. (2016). Meningkatkan Kemampuan Kerjasama Belajar Biologi Melalui Penerapan Strategi Inkuiri Terbimbing Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri VI Samarinda. Pendidikan Biologi FKIP Universitas Mulawarman Kalimantan Timur, Vol 10. (2), 1–15.
Nugrandani, E. Y. (2016). Pengaruh Penggunaan Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMPN 4 Ponorogo. Geo Edukasi, Vol. 5.(2), 1–15.
Nurmalasari, N. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Group Investigation Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI Pada Materi Sistem Koloid Di MAN Indrapuri. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darrusalam- Banda Aceh, Banda Aceh.
Reniningsi, E. (2016). Peningkatan Kemampuan Kerjasama Siswa Melalui Group Investigation Pada Mata Pelajaran Pengolahan Makanan Kontinetral Di SMK Sahid Surakarta. Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta.
Rusman. (2015). Pembelajaran Tematik Terpadu. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Safitri, H. M., Amri, & Shabri, M. (2016). Pengaruh Gaya Kepemimpinan, Kerjasama Tim, Dan Gaya Komunikasi Terhadap Kepuasan Kerja Serta Dampaknya Terhadap Kinerja Pegawai Pada Sekretariat Daerah Kota Sabang. Jurnal Manajemen, Vol. 2 (1), 1–17.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Wahid, Herniawati (2015). Keefektifan Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Grup Investigasi dan STAD Pada Materi Perkembangan Teknologi di Sekolah Dasar . Program Studi PGSD Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Cokroaminoto Palopo, Vol. 5.(3), 1-9.
Article Metrics
Abstract view : 147 times |Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Sri Ayuningsi, Nurhaedah Nurhaedah, Sayidiman Sayidiman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
International Journal of Elementary School Teacher
ISSN 2776-6233 (online)
Email: ijes@unm.ac.id
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.