Meta-analisis : Pengaruh Penerapan Gamifikasi dalam Pembelajaran Berbantu Aplikasi Quizizz Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA

Andi Rahmat Saleh(1), Sitti Saenab(2*), Andi Tenri Ampa Nurfitria Papada(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/cse.v2i2.47728

Abstract


The rapid technological developments globally have brought big changes to The Times. In the educational world application of technology is desperately needed and will contribute space for students to be able to explore potential and innovation as an implementation of the learning, which is consistent with the requirement in the 21st century of education that requires students to be able to grow knowledge and skills in an aspect of life. Therefore, it will take a great deal of fun to cultivate an interest and motivation in learning, which can be achieved with the help of varying media use or methods in learning. One of the tools deemed capable of realizing that is, with the application-aided gamizizz approach. Research with the title of the effectiveness of the application of the gamizizz application to the quizizz application to the increased high school student biology results was conducted with the purpose of knowing how much the gamizizz application may have affected the quizizz application of high school biology. The study is conducted with the application of the meta method - analysis using 7 articles from the journal of Indonesia as the subject of research. Based on research, it was found that application of gamizizz's AIDS to learning gives positive reinforfication when applied to high school x levels, in view.

Keywords


Biology; Gamification; Meta-analysis; Quizizz.

Full Text:

PDF

References


Ariyanto, M. P., Nurcahyandi, Z. R., & Diva, S. A. (2023). Penggunaan Gamifikasi Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1): 1-10.

Darisman, A. I. M., Suprapto, P. K., & Putra, R. R. (2021). Implementasi Aplikasi Quizizz Pada Materi Jaringan Tumbuhan. Biodidaktika: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 16(2): 8-12.

Diana, E., & Rofiki, M. (2020). Analisis Metode Pembelajaran Efektif Di Era New Normal. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 3(2): 336-342.

Fathoni, A., & Safitri, M. L. O. (2022). Sudut Pandang Mahasiswa PGSD terhadap Gamifikasi menggunakan Quizizz dalam Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar, 9(2): 96-105.

Firdaus, R., & Faisal, M. (2021). Pengabdian pada perguruan tinggi: Publikasi gamifikasi dalam pendidikan. ADI Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 19-25.

Hartati, H., Putri, A. N., & Irawan, B. (2022). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Quizizz Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Ekskresi Kelas Xi Ipa Man Tanjungpinang. Student Online Journal (SOJ) UMRAH-Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 3(1): 492-498.

Masyitoh, M., Ahda, Y., Hartanto, I., & Darussyamsu, R. (2020). An Analysis of High Order Thinking Skills Aspects on the Assessment Instruments Environmental Change Topic for the 10th GradeSenior High School Students. Atrium Pendidikan Biologi, 5(4): 1-7.

Noor, S. (2020). Penggunaan Quizizz dalam penilaian pembelajaran pada materi ruang lingkup biologi untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas X. 6 SMAN 7 Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Hayati, 6(1): 1-7.

Rahayu, R., Iskandar, S., & Abidin, Y. (2022). Inovasi pembelajaran abad 21 dan penerapannya di Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(2): 2099-2104.

Sukma, N., Lestari, P. I., & Nur, R. A. (2021). Pengaruh media “Quizizz” dalam pembelajaran daring terhadap hasil belajar biologi siswa. Binomial, 4(2) : 154-166.

Silalahi, N. J. S., Situmorang, M. V., & Siagian, G. (2022). Pengaruh Media Quizizz dalam Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Animalia Kelas X SMA Budi Mulia Pematangsiantar TA 2021/2022. jurnal ilmiah kohesi, 6(4): 19-23.

Salsabila, U. H., Habiba, I. S., Amanah, I. L., Istiqomah, N. A., & Difany, S. (2020). Pemanfaatan aplikasi Quizizz sebagai media pembelajaran ditengah pandemi pada siswa SMA. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi| JIITUJ|, 4(2): 163-173.

Oktafianti, F., Machmudin, D., & Kusnadi, K. (2020). Perbedaan hasil belajar dan self-efficacy pada siswa yang diberikan feedback setelah penggunaan Quizizz dengan Plickers. Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education, 4(1): 1-8.

Wijayanti, R., Hermanto, D., & Zainudin, Z. (2021). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Quizizz Pada Matakuliah Matematika Sekolah Ditinjau dari Motivasi dan Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1): 347-356.


Article Metrics

Abstract view : 82 times | PDF view : 14 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Andi Rahmat Saleh, Sitti Saenab, Andi Tenri Ampa Nurfitria Papada

  Email: [email protected]

Indexed by:

   

 

Creative Commons License
CSE: Celebes Science Education is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

View CSE UNM Stats