Pengaruh Penggunaan Multimedia terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VIII SMPN 3 Makassar

Eka Ferawaty(1), Ramlawati Ramlawati(2*), Sitti Saenab(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/cse.v1i3.40329

Abstract


This research aims to: (1) knowing the level of students science learning outcomes for grade VIII SMPN 3 Makassar who are taught using multimedia, (2) knowing the level of students science learning outcomes for grade VIII SMPN 3 Makassar who are taught using conventional media, (3) knowing whether there are differences in students science learning outcomes grade VIII SMPN 3 Makassar who are taught using multimedia and those taught using conventional media. This research is a quasi-experimental research with a Intact-Group Comparison design. The population in this study were all students of grade VIII SMPN 3 Makassar as many as 10 classes totaling 360 people, while the sample is grade VIII 1 as the experimental class totaling 21 people and grade VIII 10 as the control class totaling 21 people with the selection of samples by purposive sampling. The instrument in this study is a learning outcomes test in the form of multiple choice questions given via google form. Based on the results of statistical analysis, the t-count obtained is 1,96 and the t-table is 2.02, meaning that it can be concluded that there are differences in learning outcomes of students grade VIII SMPN 3 Makassar who are taught using multimedia and students who are taught using conventional media on the subject matter of the Blood Circulatory System.

Keywords


Multimedia, learning outcomes.

Full Text:

PDF

References


Arsyad, A. (2010). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press.

Azys, R., Taiyeb, A. M., & Muis, A. (2017). Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Peredaran Darah. Prosiding Seminar Nasional Biologi dan Pembelajarannya, (pp. 461-466). Makassar.

Dewi, I. D., Untung, R., & Reni, M. (2012). Audio Visual As One Of The Teaching Resources On Ilearning. ISSN: 1978-8282, 142.

Kunandar. (2014). Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013). Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Kurnaeni, N., Sudarto, & Ramlawati. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Guided Discovery Terhadap Peningkatan Hasil Belajar IPA Peserta Didik Kelas VII SMP Negeri 15 Makassar. Jurnal IPA Terpadu.

Majid, A. (2017). Penelitian Autentik Proses dan Hasil Belajar. Bandung: Remaja Rosdekarya.

Mulyani, I. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Video Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Kelas VIII SMP Negeri 2 Pracimantoro Wonogiri. Lumbung Pustaka Universitas Negeri Yogyakarta.

Munadi, Y. (2008). Media Pembelajaran (Sebuah Pendekatan Baru). Gaung Persada (GP).

Permendikbud. (2014). Penilaian Hasil Belajar oleh Pendidik pada Pendidikan Menengah. Jakarta: Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Popo, M. K. (2018). Perbedaan hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Pencernaan Pada Manusia Dengan Menggunakan Media Powerpoint Dan Media Torso. Bioedusiana, 65-66.

Pranowo, T. E., Siahaan, P., & Setiawan, W. (2017). Penerapan Multimedia Dalam Pembelajaran IPA Dengan Metode Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Perpindahan Kalor Siswa Kelas VII. Jurnal Wahana Pendidikan Fisika, 2.

Purwono, J., Yutmini, S., & Anitah, S. (2014). Penggunaan Media Audio-visual pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 131.

Rusman, Kurniawan, D., & Riyana, C. (2015). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jakarta: Rajawali Pers.

Sudjana, N. (2005). Metode Statistik. Bandung: Tarsito.

Sudjana, N. (2006). Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: ALFABETA.

Sugiyono. (2016). Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung: 2016.

Suhaendra, I., Enawati, E., & Melati, H. A. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Audiovisual dalam Pembelajaran Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Materi Unsur, Senyawa dan Campuran. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Katulistiwa.

Tiro, M. A. (2008). Dasar-Dasar Statistika Edisi Ke Tiga. Makassar: Askara Publisher.

Tiro, M. A. (2015). Dasar-dasar Statistika Edisi ke empat. Makassar: Andira Publisher.

Yanti, H., Wahyuni, S., Maryani, & Putra, P. D. (2017). Pengembangan Multimedia Interaktif Disertai Drills Pada Pokok Bahasan Tekanan Di SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika, 349-350.

Yunita, D., & Wijayanti, A. (2017). Pengaruh Media Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Ipa Ditinjau Dari Keaktifan Siswa. Jurnal LP3M Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa Yogyakarta, 159.


Article Metrics

Abstract view : 21 times | PDF view : 3 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Eka Ferawaty, Ramlawati Ramlawati, Sitti Saenab

  Email: [email protected]

Indexed by:

   

 

Creative Commons License
CSE: Celebes Science Education is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

View CSE UNM Stats