Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar dan Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Asam Basa

Irda Sani Yunus(1*), Sudding Sudding(2), Netti Herawati(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/cer.v6i2.45209

Abstract


This development research aims at developing and producing a valid, practical, and effective guided inquiry-based learning device to increase independent learning and learning outcomes. The development model used was the 4D development model. Theh results of the study are (1) the device development process consisted of 4 stages, namely the defining stage, design stage, development stage, and dissemination stage, (2) the learning device meets a very valid category. The learning device is practical because at the practical test which related to (a) the implementation of guided inquiry-based learning device achieves the mean score M=1.88 with the category of implemented completely, (b) the teacher and students’ responses are positive with 92.94% and 89.11% with the category of very practical. The guided inquiry-based learning device is effective because it has met effective criteria with the following results: (a) the increase of independent learning of students before learning is 56.88% and after learning is 82.28% with independent category, (b) the completeness of learning outcomes meets the effective criteria with 85.71%.

Keywords


Guided Inquiry; Independent Learning; Learning Outcomes; Acid Base.

Full Text:

PDF

References


Departemen Pendidikan Nasional. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Depdiknas.

Handayani, N., & Hidayat, F. (2018). Hubungan Kemandirian Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Matematika di Kelas X SMK Kota Cimahi. Jurnal On Education, 01(02), 1-8.

Kasim. S.M, Sudding, dan Gani, T. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran pada Materi Asam Basa dalam Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik. Chemistry Education Review, 5(2),140-146.

Prahenti, S, D, dkk. (2020). Pengaruh Inkuiri Terbimbing Terhadap Kemampuan Mengidentifikasi Sumber-Sumber Energi Dan Kemandirian Belajar Siswa Homeschooling. Jurnal Inovasi Teknologi Pembelajaran, 7(2), 143-156.

Pratiwi, dkk. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis model inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan kemampuan Literasi Sains dan Sikap Ilmiah Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(3), 290-295.

Prasojo. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Ipa Berbasis Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan KPS dan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 4(2), 130-141.

Rachman, N. D, Sudarti, dan Supriadi, B. (2012). Penerapan Model Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry Approach) Pada Pembelajaran Fisika. Jurnal Pembelajaran Fisika, 1, 300-308.

Sari, P.R. dan Setyawaty, Sri. (2018). Hubungan Keaktifan dan Kemandirian Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Inkuri Berbasis Pendekatan Saintifik. Jurnal Pendidikan Kimia dan Ilmu Kimia, 1(2), 10-20.

Sartyka, dkk. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Dan Kemandirian Belajar Peserta Didik. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(1), 35-46.

Siyoto, Sandu dan Sodik, Ali. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Literasi Media Publishing.

Sugiyanto, dkk. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(3), 159-170.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian (Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Suwandi, S. (2012). Penelitian Tindakan Kelas (PT) dan Penulisan Karya Ilmiah. Surakarta: Yuma Pustaka.

Vlassi, M. dan Karaliota, A. (2013). The comparison between guided inquiry and traditional teaching method. A case study for the teaching of the structure of matter to 8th grade greek students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93, 494-497.

Yunita, dkk. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Ipa Model Inkuiri Terbimbing Ditunjang Media Phet Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa. Jurnal Pendidikan Sains Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya, 7(1), 1407-1417.


Article Metrics

Abstract view : 207 times | PDF view : 19 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal dipublikasikan oleh: Program Studi Pendidikan Kimia

Program Pascasarjana Universitas Negeri Makassar

Alamat JL. Bonto Langkasa Gunung Sari Makassar, 90222

Kampus PPs UNM Makassar Gedung AD ruang 406 Lt 4, Indonesia.Phone 082393643737/085145825311/085242228678

CER UNM Indexed by:

Creative Commons License
Chemistry Education Review (CER) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.