استخدام طريقة الدريل لترقية إتقان المفردات لطلاب الصف الحادى عشر فى المدرسة الثانوية الإسلامية الثبات ماكسر

Muhammad Asrar Idrus(1*), Amri Rahman(2), Sarah Noviyanti Latuconsina(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.59562/al-fashahah.v2i2.39800

Abstract


This study aims to determine the planning, process and results of improving Arabic vocabulary mastery in learning Arabic using the drill method. This study applied Classroom Action Research (CAR). The subjects of this study were students of class XI Madrasah Aliyah Ats-Tsabat Makassar with a total of 24 students. The techniques of data collection are test and observation. This study consisted of 2 cycles and each cycle consisted of 2 meetings. The results showed that before conducting the research in the first cycle, a test was given to determine the students' initial abilities and the average score of students only reached 69.1%, and then in the final evaluation of the first cycle the average score of students was 91.8%, and in the second cycle the average score of the students reached 96.6%. These results indicate that students' Arabic vocabulary mastery has increased by using the drill method in learning Arabic.


Keywords


Drill method, vocabulary mastery, Arabic learning

Full Text:

PDF

References


Amrizal, W. (2021). Penggunaan Media Ala Congklak (Acong) dalam Penerapan Konsep Operasi Hitung Perkalian Dan Pembagian Bilangan Pada Pembelajaran Matematika Paket A PKBM Bina Bangsa Mekar Delima. Lentera Pendidikan Indonesia: Jurnal Media, Model, dan Pengembangan Pembelajaran, 2(4), 190-197.

Ariyani, L.D. (2019). Pengaruh Penggunaan Metode Drill Terhadap Tingkat Pemahaman Dan Daya Ingat Siswa dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab di Kelas 2 Mi Sabilil Islam Ketandan Madiun Tahun Ajaran 2018/2019. Doctoral dissertation. IAIN Ponorogo.

Fajriah, Z. (2015). Peningkatan penguasaan kosakata bahasa Arab (mufradat) melalui penggunaan media kartu kata bergambar. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(1), 107-126.

Hastuti, Sri. (2012). Konsep-Kensep dalam Pengajaran Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Mitragama.

Maesaroh, S. (2013). Peranan Metode Pembelajaran terhadap Minat dan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal kependidikan, 1(1), 150.

Marnawati. (2018). Penerapan Metode Drill Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Siswa Kelas VII SMP Negeri 6 Bontomatene Kab. Selayar. Skripsi. Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Makassar.

Mu’at. (2013). Strategi Pembelajaran Kosakata (Mufrodat) Bahasa Arab. Jurnal Al Ta’dib, 3(1),81.

Nugrawiyati, J. (2015). Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah. El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama, 3(2), 144-156.

Nuha, U. (2016). Ragam metodologi & media pembelajaran bahasa Arab. Yogyakarta: Diva press.

Nurgiyantoro, B. (2012). Penelitian Pembelajaran Bahasa. Yogyakarta: Gadja Mada Universty Press.

Parmadi, M. (2018). Penerapan Metode Drill Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas II Di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Ihsan Kota Jambi. Doctoral dissertation. UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.

Tambak, S. (2014). Pendidikan Agama Islam; Konsep Metode Pembelajaran PAI. Yogyakarta: Graha ilmu


Article Metrics

Abstract view : 94 times | PDF view : 25 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Muhammad Asrar Idrus, Amri Rahman, Sarah Noviyanti Latuconsina

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

 

 

E-ISSN: 2797-1287 

Al-Fashahah indexed by:

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.