STRATEGI UMPAN BALIK LANGSUNG TERHADAP MAHASISWA; POTRET PADA KELAS MENULIS BAHASA ASING

Ferlya Eliza(1*), Sugirin Sugirin(2), Anita Triastuti(3), Putri Dini Meutia(4),

(1) Universitas Abulyatama
(2) Universitas Negeri Yogyakarta
(3) Universitas Negeri Yogyakarta
(4) 
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.59562/wl.v3i1.50455

Abstract


This study reports needs analysis results. It aims to analyze students' needs in an effort of developing the learning strategies of direct corrective feedback in an EFL Writing class context. The initial step is to investigate the needs of students in receiving feedback as well as teacher educators' strategies in providing feedback. 39 students and 3 teacher educators are involved in this study. They are from two private universities. The questionnaire, as the main instrument, is in a form of closed-ended for students and closed along with the open questionnaire for teacher educators. The result of the analysis indicates that feedback plays an important role in overcoming students' problems in writing. It reflects that students thoroughly need feedback, either in oral corrective feedback or written corrective feedback. Thus, it concludes that the need for effective feedback must be balanced by the students' efforts to respond to it as a form of the learning process. Both direct and indirect feedback is helpful for students either in oral or written form.


Full Text:

PDF

References


Badger, R., & Putih, G. (2000). Pendekatan genre proses untuk mengajar menulis. Jurnal ELT , 54 (2), 153–160. https://doi.org/10.1093/elt/54.2.153

Beason, L. (1993). Umpan balik dan revisi secara tertulis di seluruh kelas kurikulum. Penelitian dalam Pengajaran Bahasa Inggris , 27 (3), 395–442.

Ene, E., & Kosobucki, V. (2016). Rubrik dan umpan balik korektif dalam penulisan ESL: Studi kasus longitudinal dari penulis L2. Menilai Menulis , 30 , 3–20.

Ferris, DR, Liu, H., Sinha, A., & Senna, M. (2012). Umpan balik korektif tertulis untuk masing-masing penulis L2 §. Jurnal Penulisan Bahasa Kedua . https://doi.org/10.1016/j.jslw.2012.09.009

González, EF (2010). Dampak konferensi dosen & mahasiswa dan umpan balik tertulis dosen pada revisi EFL. Jurnal MEXTESOL , 34 (1), 59–74.

Huang, Y., & Jun Zhang, L. (2019). Apakah Pendekatan Proses-Genre Membantu Meningkatkan Penulisan Argumentatif Mahasiswa dalam Bahasa Inggris sebagai Bahasa Asing? Temuan Dari Studi Intervensi. Membaca dan Menulis Triwulan , 0 (0), 1–26. https://doi.org/10.1080/10573569.2019.1649223

Hyland, K. (2009). Mengajar dan Meneliti Penulisan (CN Candlin & David R.Hall (Eds.); 2nd Editio). Pearson Pendidikan Terbatas. https://doi.org/10.1093/elt/57.1.85

Klimova, BF (2013). Pentingnya Menulis. Paripex - Jurnal Penelitian India , 2 (1), 9–11. https://doi.org/10.15373/22501991/jan2013/4

Lee, JJ, & Deakin, L. (2016). Interaksi dalam tulisan mahasiswa sarjana L1 dan L2: Metadiscourse interaksional dalam esai argumentatif yang berhasil dan kurang berhasil. Jurnal Penulisan Bahasa Kedua , 33 , 21–34. https://doi.org/10.1016/j.jslw.2016.06.004

Mawlawi-Diab, N. (2010). Pengaruh peer-versus self-editing pada revisi kesalahan bahasa mahasiswa dalam sistem draf yang direvisi, Assessing Writing , 38 , 85–95.

Mawlawi-Diab, N. (2011). Menilai hubungan antara berbagai jenis umpan balik mahasiswa dan kualitas tulisan yang direvisi. Menilai Menulis , 16 (4), 274–292.

Mawlawi-Diab, N. (2015). Efektivitas umpan balik korektif tertulis: Apakah jenis kesalahan dan jenis koreksi penting? Menilai Menulis , 24 , 16–34.

McCord, MB (2012). Menjelajahi Teknik Umpan Balik yang Efektif di Kelas ESL. Jurnal Seni Bahasa Michigan , 27 (2). https://doi.org/10.9707/2168-149x.1905

Oshima, A., & Hogue, A. (2006). Writing Academic English Edisi ke-4 . Pearson Longman.

Rockenhaus, M. (2004). Mengajar menulis untuk ujian berisiko tinggi menggunakan metode pengajaran bahasa komunikatif . Kim 2010 , 87–100. https://doi.org/10.1016/j.jslw.2013.03.011

Yuliana, D., Imperani, EDA, & Kurniawan, E. (2016). Analisis Keterampilan Menulis Bahasa Inggris Mahasiswa Indonesia Tahun Pertama Perdosenan Tinggi di sebuah Universitas di Bandung. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra , 16 (1), 43. https://doi.org/10.17509/bs_jpbsp.v16i1.3061

Zen, D. (2005). Pendekatan Proses Penulisan ESL/EFL Sebuah GERAKAN PENDEKATAN PROSES DALAM PENULISAN ESL. Jurnal Asia Tefl , 2 (1), 191–198.

Zheng, Y., & Yu, S. (2018). Keterlibatan mahasiswa dengan umpan balik korektif tertulis dosen dalam penulisan EFL: Studi kasus mahasiswa berkecakapan rendah di Cina. Assessing Writing , 37 (Januari), 13–24. https://doi.org/10.1016/j.asw.2018.03.001


Article Metrics

Abstract view : 111 times | PDF view : 16 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Email: [email protected]

Published by:

Language Education Graduate Program of Universitas Negeri Makassar

Indexed by:

  

Editorial Office:  

Graduate Program Universitas Negeri Makassar, Jalan Bonto Langkasa Gunungsari Baru Makassar, 90222 Kampus PPs UNM Makassar Gedung  AC, Indonesia

 


Wahana Literasi: Journal of Language, Literature, and Linguistics is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License