KEEFEKTIFAN MODEL GORDON DAN MOODY PADA PEMBELAJARAN MEMBACA PUISI SISWA SMP COBIG ISLAMIC SCHOOL MAKASSAR

Rosdiana Rosdiana(1*), Muhammad Rapi(2), Sulastriningsih Djumingin(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) 
(3) 
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.59562/wl.v3i1.50351

Abstract


This research aimed to; (1) Revealing the ability to read poetry by applying Gordon model; (2) Revealing the ability to read poetry by applying the Moody model; and (3) Revealing whether learning to read poetry through the applying of the Gordon model is more effective than the Moody model. This research used a quasi-experimental design. The instrument was an assessment rubric. The results were; (l) The ability of students to read poetry by applying the Gordon model is in the fairly skilled category with an average score of 62.50; (2) The ability of students to read poetry by applying the Moody model is in the fairly skilled category with an average score of 64.25; and (3) The data analysis showed that, values are obtained sig. (2 tailed) of 0.431 > 0.05 then H0 is accepted and HA is rejected. It can be concluded that the application of the Gordon model is not more effective than the Moody model. Thus, both models are equally effective in learning to read poetry at class VIII junior high school students of COBIG ISLAMIC SCHOOL Makassar.

Full Text:

PDF

References


Agustin, I. F., & Sunanda, A. (2018). “Analisis Stilistika dalam Kumpulan Puisi Hujan Bulan Juni Karya Sapardi Djoko Damono dan Relevasi sebagai Pembelajaran Sastra di SMA.” Doctoral dissertation. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Apryliana, A. (2019). “Efektifitas Implementasi Model Moody Dalam Pembelajaran Menulis Puisi.” Jurnal Ilmiah SEMANTIKA, 1(1), 1-10.

Djumingin, S. (2018). Rubrik Penilaian Berbasis Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Makassar: Badan Penerbit UNM.

Faisal, M. (2022). “Pengaruh Model Sinektik Terhadap Kemampuan Menulis Puisi Siswa Kelas V UPT SPF SD Inpres Bangkala II Kecamatan Manggala Kota Makassar.” Jurnal Publikasi Pendidikan, 12(2).

Handayani, F. F. (2016). “Keefektifan Model Pembelajaran Sinektik Dalam Keterampilan Menulis Puisi Siswa Kelas X SMA Negeri 5 Yogyakarta.” Jurnal Pend. Bahasa dan Sastra Indonesia-S1, 5(4).

Isnawan, M. G. (2020). Kuasi Eksperimen. Lombok: Nashir Al Kutub Indonesia.

Juhaeriah, J., & Cunandar, D. (2020). “Pengaruh Penerapan Model Moody Terhadap Hasil Belajar Memahami Makna Lirik Lagu Wajib Nasional Pada Siswa Kelas V SD Negeri 1 Sindangbarang Kecamatan Jalaksana Kabupaten Kuningan.” Jurnal Lensa Pendas, 5(1), 7-18.

Lubis, R. H., & Nurelide, N. (2019). “Kemampuan Apresiasi Sastra Siswa SMA di Kota Medan.” MEDAN MAKNA: Jurnal Ilmu Kebahasaan dan Kesastraan, 17(2).

Mirnawati, M. (2015). “Tinjauan terhadap Problematika Pembelajaran Sastra Indonesia pada Pendidikan Formal.” AKSARA: Jurnal Bahasa dan Sastra, 16(1).

Nursalim, N. (2019). “Strategi Pengajaran Sastra.” PENTAS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(2), 1-8.

Prita, A. (2011). “Implementasi Pembelajran Model Moody Melalui Pembelajaran Tugas untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas V Semester II SD N 1 Kampung Bugis Siryareja.” Tesis. Universitas Pendidikan Ganesha.

Sugiyono, (2017), Metode Penelitian Pendidkan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suntini, S., & Dewi, F. I. (2020). “Penggunaan Model Sinektik Untuk Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa dalam Menulis Puisi.” Fon: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 16(1), 39-46.

Supriadi, D. (2016). Kreativitas, kebudayaan dan perkembangan IPTEK. Bandung: Alfafebeta.

Susanto, R. U. (2019). “Kesesuaian Pengajaran Sastra dalam Buku Teks Kelas X Kurikulum 2013 Menuju Abad 21: Perspektif Pengajaran Sastra Moody.” JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3(6).

Sutiono, S. (2020). “Peningkatan Kemampuan Menulis Cerpen Melalui Pembelajaran Model Sinektik Kelas XI IPA3 SMA Negeri 1 Kencong Tahun Ajaran 2019-2020.” Jurnal Edukasi, 7(2), 16-21.

Syahrul, N. (2017). “Pembelajaran Sastra Indonesia dalam Konteks Global Problematika dan Solusi.” FKIP e-PROCEEDING, 197-208.

Syarifuddin, M., & Nursalim. (2019). “Strategi Pengajaran Sastra.” PENTAS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(2).

Tundreng, S. (2022). “Problematik Pembelajaran Sastra (Studi Kasus di SMK Negeri 2 Kolaka).” Jurnal Pendidikan Bahasa, 11(1), 126-138.

Wahyuni, P., & Renda, M. S. N. T. (2013). “Pengaruh Model Pembelajaran Moody Terhadap Keterampilan Menulis Puisi Siswa Kelas V SD Di Gugus 8 Kecamatan Buleleng.” Jurnal MIMBAR PGSD Undiksha, 1(1).

Wardani, V. N. (2016). “Keefektifan Model Sinektik dan Model Moody dalam Pembelajaran Menyusun Teks Cerita Fabel Berbantuan Media Gambar pada Peseta Didik Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama.” Tesis e-Repository. Universitas Negeri Sesmarang. Diakses pada 20 agustus 2022. http://lib.unnes.ac.id/28555/1/2101411080.pdf

Widiarti. (2013). “Keefektifan Model Sinektik dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis Cerpen Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Purworejo.” tesis. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Wijayanti, D. (2012). Pengajaran Sastra Di Sekolah, Jangan Hanya Bersifat Reseptif. Yogyakarya: Universitas Ahmad Dahlan.


Article Metrics

Abstract view : 130 times | PDF view : 11 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Email: [email protected]

Published by:

Language Education Graduate Program of Universitas Negeri Makassar

Indexed by:

  

Editorial Office:  

Graduate Program Universitas Negeri Makassar, Jalan Bonto Langkasa Gunungsari Baru Makassar, 90222 Kampus PPs UNM Makassar Gedung  AC, Indonesia

 


Wahana Literasi: Journal of Language, Literature, and Linguistics is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License