PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN DISKUSI DENGAN TEKNIK MIND MAPPING (PETA KONSEP) DALAM MENUMBUHKAN MINAT BELAJAR SISWA KELAS IX SMPN. 1 MANGARABOMBANG

Rifdan Rifdan(1), Imam Suyitno(2), Retno Astuti Dwi Anjani Muhajir(3*),

(1) Fakultas Ilmu Sosial dan Hukum
(2) Fakultas Ilmu Sosial dan Hukum
(3) Fakultas Ilmu Sosial dan Hukum
(*) Corresponding Author



Abstract


Abstract : Research Objectuves: (1) the implementation of learning with using the Mind Mapping discussion method (concept maps) to foster interest student learning grade IX.G SMP Negeri 1 Mangarabombang Takalar (2) Is it in the process of using the discussion learning method using the Mind Mapping technique (concept map) there are obstacles faced in its application. This research is a qualitative research. The types and sources of data used in this study are primary data sources and secondary data sources. Data collection techniques through observation, application of methods, interviews and documentation.

 

The results showed that: (1) The implementation of learning by using the Mind Mapping discussion method (concept map) can foster interest in learning for class IX.G students at SMP Negeri 1 Mangarabombang Takalar and has given a good impact by fostering student interest in learning, because students are more happy with the discussion learning method with mind mapping techniques (concept maps). The application of discussion learning carried out with direction and guidance by the teacher can form student interest in learning, students train creativity in thinking with Mind Mapping.  (2) There are several supporting factors in the successful application of the discussion learning method with mind mapping techniques (concept maps), including, (a) factors from the teacher, the teaching ability of a teacher can stimulate the thinking process and help the growth of critical attitudes of students. ; (b) factors from students, with this method students are more confident in expressing their opinions, students become more familiar with their teachers because discussions open up attachments so that everyone is free with their opinions, students become high in enthusiasm in studying the material; (c) factors from the environment. The environment that affects the learning process in the classroom and the environment around the school, in the classroom such as clean classroom conditions while factors from the school environment such as the availability of guaranteed facilities and infrastructure in the implementation of the learning method process

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk: (1) Pelaksanaan pembelajaran, dengan menggunakan metode diskusi Mind Mapping (peta konsep) untuk menumbuhkan minat belajar siswa kelas IX.G SMP Negeri 1 Mangngarabombang Takalar (2) faktor-faktor yang mendukung dalam penerapan metode pembelajaran diskusi dengan teknik pembelajaran Mind Mapping (peta konsep) dalam menumbuhkan minat PPKn siswa kelas IX.G SMP Negeri 1 Mangarabombang Kabupaten Takalar.

 

Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) Pelaksanaan pembelajaran dengan menggunakan metode diskusi Mind Mapping (peta konsep) dapat menumbuhkan minat belajar siswa kelas IX.G di SMP Negeri 1 Mangarabombang Takalar dan telah memberikan suatu dampak yang baik dengan menumbuhkan minat belajar siswa, karena siswa lebih senang dengan metode pembelajaran diskusi dengan teknik mind mapping (peta konsep). Penerapan pembelajaran diskusi dilakukan dengan arahan dan bimbingan oleh guru dapat membentuk minat belajar siswa, siswa melatih kreativitas dalam berfikir dengan Mind Mapping (peta konsep). (2) Terdapat beberapa faktor pendukung dalam berhasilnya penerapan metode pembelajaran diskusi dengan teknik mind mapping (peta konsep), diantaranya, (a) faktor dari guru, kemampuan mengajar bagi seorang guru dapat merangsang terjadinya proses berfikir dan membantu tumbuhnya sikap kritis para peserta didik. ; (b) faktor dari peserta didik, dengan adanya metode itu siswa lebih percaya diri untuk mengemukakan pendapatnya, siswa menjadi lebih akrab dengan gurunya karena diskusi membuka keterikatan sehingga semua orang bebas dengan pendapatnya, siswa menjadi tinggi semangatnya dalam mempelajari materi ; (c) faktor dari lingkungan. Lingkungan yang mempengaruhi proses pembelajaran di dalam kelas dan lingkungan sekitar sekolah, dalam kelas seperti kondisi kelas yang bersih sedangkan faktor dari lingkungan sekolah seperti tersedianya sarana dan prasarana yang terjamin dalam terlaksananya proses metode pembelajaran

 

Kata kunci : Metode Pembelajaran Diskusi, Mind Mapping, Minat Belajar Siswa


Keywords


Metode Pembelajaran Diskusi, Mind Mapping, Minat Belajar Siswa

Full Text:

Untitled PDF

Article Metrics

Abstract view : 45 times | Untitled view : 0 times PDF view : 20 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Published by:

TOMALEBBI: Jurnal Pemikiran, Penelitian Hukum, Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) is published by Department of Pancasila and Civic Education from the Faculty of Social Sciences of Universitas Negeri Makassar in collaboration with the Association of the Pancasila and Civic Education Teachers from the South Sulawesi Province (AP3KnI) 

Jurusan PPKn dan Hukum FIS-H UNM, Gedung FIS UNM Lt. 1
Jalan Raya Pendidikan No. 1
Kampus UNM Gunungsari Baru, Makassar 90222

Email : tomalebbi@unm.ac.id
HP/WA: 081355035326 (an. Muh. Sudirman)

ISSN : 2962-3685 (Online)
ISSN : 2355-6439 (Print)

TOMALEBBI: Jurnal Pemikiran, Penelitian Hukum, Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

TOMALEBBI: Jurnal Pemikiran, Penelitian Hukum, Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) Indexed by