STRATEGI PEMBELAJARAN PPKN PADA MASA PANDEMI COVID-19 ( STUDI KASUS KELAS VII SMPN 43 MAKASSAR)

Mustari Mustari(1), Andi Aco Agus(2), Arwin Bakri Abu Bakar(3*),

(1) Fak. Ilmu Sosial dan Hukum
(2) Fak. Ilmu Sosial dan Hukum
(3) Fakultas Ilmu Sosial dan Hukum
(*) Corresponding Author



Abstract


Abstract: This study aims to: 1) To find out Civics learning strategies during the Covid-19 Pandemic in Class VII SMPN 43 Makassar 2) To find out the implementation of Civics learning strategies during the Covid-19 Pandemic in Class VII SMPN 43 Makassar. To find out the advantages and disadvantages of PPKn learning strategies during the Covid-19 Pandemic in Class VII SMPN 43 Makassar. The research method used is qualitative research with a qualitative descriptive type of research by conducting a case study to find out how the PPKn learning strategy is during the covid-19 pandemic. The conclusions of this study include: 1) In the implementation of this project learning starts from the preparation, implementation, and evaluation stages. In the first stage, namely planning, the teacher prepares a lesson plan in the classroom designed by the teacher before carrying out learning activities, then in the second stage, namely implementation, the implementation of the citizenship project through 6 stages. Furthermore, in the last stage, namely evaluation 2) The advantages of the civics project in Civics subjects are, (a) the teacher as a facilitator, (b) involving all students to participate, (c) increasing competence, (d) the project model is very interesting for students , (e) the availability of facilities and infrastructure, (f) encouraging cooperation and communication, (g) increasing the involvement and motivation of students. The shortcomings faced in the citizenship project in Civics subjects include (a) time, (b) lack of learning resources and media, (c) the character of students.

Keywords: Learning Strategy, Project Learning, PPkn

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk: 1) Untuk mengetahui strategi pembelajaran PPKn di Masa Pandemi Covid-19 di Kelas VII SMPN 43 Makassar 2) Untuk mengetahui pelaksanaan strategi pembelajaran PPKn di Masa Pandemi Covid-19 di Kelas VII SMPN 43 Makassar. Untuk mengetahui kelebihan dan kekurangan strategi pembelajaran PPKn di Masa Pandemi Covid-19 di Kelas VII SMPN 43 Makassar. Adapun metode penelitian yang digunakan adalah penelitian kualitatif dengan jenis penelitian deskriptif kualitatif dengan melakukan study kasus untuk mengetahui bagaimana strategi pembelajaran PPKn pada masa pandemic covid-19. Kesmpulan dari penelitian ini antara lain: 1) Dalam pelaksanaan pembelajaran proyek ini dimulai dari tahap persiapan, pelaksanaan, dan evaluasi. Pada tahap pertama yaitu perencanaan, guru menyiapkan rencana kegiatan pembelajaran di kelas yang dirancang guru sebelum melaksanakan kegiatan pembelajaran kemudian pada tahap kedua yaitu pelaksanaan, pelaksanaan proyek kewarganegaraan melalui 6 tahapan. Selanjutnya pada tahap terakhir yaitu evaluasi 2) Kelebihan proyek kewarganegaraan dalam mata pelajaran PPKn yaitu, (a) guru sebegai fasilitator, (b) melibatkan semua peserta didik untuk berpartisipasi, (c) meningkatkan kompetensi, (d) model proyek sangat menarik bagi peserta didik, (e) tersedianya sarana dan prasarana, (f) mendorong adanya kerjasama dan komunikasi, (g) meningkatkan keterlibatan dan motivasi peserta didik. Adapun kekurangan yang dihadapi dalam proyek kewarganegaraan dalam mata pelajaran PPKn antara lain yaitu, (a) waktu, (b) kurangnya sumber dan media belajar, (c) karakter peserta didik.

Kata Kunci: Strategi Pembelajaran, Pembelajaran Proyek, PPkn

 


Keywords


Strategi Pembelajaran, Pembelajaran Proyek, PPKn

Full Text:

PDF

Article Metrics

Abstract view : 142 times | PDF view : 122 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Published by:

TOMALEBBI: Jurnal Pemikiran, Penelitian Hukum, Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) is published by Department of Pancasila and Civic Education from the Faculty of Social Sciences of Universitas Negeri Makassar in collaboration with the Association of the Pancasila and Civic Education Teachers from the South Sulawesi Province (AP3KnI) 

Jurusan PPKn dan Hukum FIS-H UNM, Gedung FIS UNM Lt. 1
Jalan Raya Pendidikan No. 1
Kampus UNM Gunungsari Baru, Makassar 90222

Email : tomalebbi@unm.ac.id
HP/WA: 081355035326 (an. Muh. Sudirman)

ISSN : 2962-3685 (Online)
ISSN : 2355-6439 (Print)

TOMALEBBI: Jurnal Pemikiran, Penelitian Hukum, Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

TOMALEBBI: Jurnal Pemikiran, Penelitian Hukum, Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) Indexed by