Peningkatan Keterampilan Menulis Cerpen dengan Metode Estafet Writing Pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 17 Makassar

Rachmy Hidayatul Mulya(1*), Usman Usman(2), Sultan Sultan(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.59562/titikdua.v4i1.54017

Abstract


This study aims to describe the planning, implementation, and assessment of short story writing skills using the relay writing method in class IX students of SMP Negeri 17 Makassar. This research is a type of classroom action research. The subjects of this study were students of class IX.5 of SMP Negeri 17 Makassar. The class totaled 30 students, consisting of 17 boys and 13 girls. The data in this research are process data and outcome data. The data obtained were analyzed using qualitative and quantitative data analysis. . The results showed that there was a huge improvement from cycle I to cycle II. By applying the relay writing learning method, it can increase students' activeness and short story writing skills. Some of the factors behind the improvement of students' short story writing skills are that the relay writing learning method encourages students to be more active in the learning process because the relay writing learning method makes it easier for students to express their ideas.

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2010). Metode Peneltian. Jakarta: Rineka Cipta.

Cahyono, B. E. H., Irawati, L., & Meydila, D. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Rekreasi-Prokreasi dan Minat Baca Karya Sastra Terhadap Kemampuan Mengapresiasi Cerita Pendek. Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 9(2), 1-10.

Fadlilah, H. N., Endang, U., & Yuniartin, T. (2019). Peningkatan Kemampuan Menulis Siswa Melalui Menggunakan Metode Menulis Berantai (Estafet Writing). BESTARI: Jurnal Studi Pendidikan Islam.(16), 1(3).

Hasibuan, A. (2020). Peningkatan Kemampuan Menulis Cerpen dengan Menggunakan Model Pembelajaran Sinetika dengan Teknik Menulis Berantai Siswa Kelas x SMA Negeri 1 Na. ix-x Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Ilmiah Maksitek, 5(2), 130-138.

Hidayat, A. (2009). Pembelajaran sastra di sekolah. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 14(2), 221-230.

Mirnawati, M. (2015). Tinjauan Terhadap Problematika Pembelajaran Sastra Indonesia pada Pendidikan Formal. Aksara: Jurnal Bahasa dan Sastra, 16(1).

Riama, R. (2020). Pembelajaran Sastra Bahasa Indonesia di Sekolah. Jurnal Ilmiah Warta

Sari, M. P., & Hasanudin, C. (2022). Peningkatan Kemampuan Menulis Cerpen dengan Metode Estafet Writing pada Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Prosiding 2(1), 893–898.

Santoso, A. (2013). Pendalaman Materi Bahasa Indonesia. Malang: UM Press.

Suprayitno, E. (2015). Permasalahan Pembelajaran Sastra dan Solusi Alternatif. Jurnal Bahasa dan Sastra, 2(1).

Yanda, D. P., & Ramadhanti, D. (2019). Problematika Pembelajaran Menulis Cerpen di Sekolah Menengah Tujuan SM3T. Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 9(1), 1–15.

Zubaidah, S. (2016, December). Keterampilan abad ke-21: Keterampilan yang Diajarkan melalui Pembelajaran. In Seminar Nasional Pendidikan (Vol. 2, No. 2, pp. 1-17).


Article Metrics

Abstract view : 25 times | PDF view : 3 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Published by:

Study Program of Indonesian Language Education, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar in cooperate with Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI) 

Email: jurnal.titikdua@unm.ac.id

 

Indexed by:

    

 

Address: Department of Indonesian Language Office, DG Building Second Floor, UNM Parangtambung Campus, Daeng Tata Raya Street, Makassar, South Sulawesi, Indonesia

 

INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License