PEMANFAATAN BAHAN AJAR EKRANISASI UNTUK MENINGKATKAN KREATIVITAS MENULIS CERPEN SISWA KELAS XI MA DDI PATTOJO KABUPATEN SOPPENG

Suhaima Suhaima(1*), Sakaria Sakaria(2),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.59562/titikdua.v3i2.47022

Abstract


The Use Of Ecranization Teaching Materials to Improve the Creativity of Writing Cerpen in Class XI MA DDI Pattojo Soppeng District. This study aims to (1) describe the planning of using ecranization teaching materials to increase the creativity of writing short stories for class XI MA DDI Pattojo students, (2) describe the application of the use of ecranization teaching materials to increase the creativity of writing short stories for class XI MA DDI Pattojo students, (3) describe the results of using ecranization teaching materials in learning to write short stories for class XI MA DDI Pattojo students. This type of research is a type of Classroom Action Research. Data collection techniques used are observation, interviews, questionnaires, and field notes. The collected data were analyzed using descriptive statistical analysis with the help of the SPSS application. Based on the results of this study it can be interpreted that by utilizing ecranization teaching materials in learning to write short stories there is an increase in student learning outcomes.

Full Text:

PDF

References


Abidin. 2016. Pembelajaran Menulis Dalam Gamitan Pendidikan Karakter. EduHumaniora Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 4(1).

Aeni dan Lestari. 2018. Penerapan Metode Mengikat Makna dalam Pembelajaran Menulis Cerpen pada Mahasiswa IKIP Siliwangi Bandung. Sematik, 7(1), 1–13.

Iskandar, I. 2018. Peningkatan Kemampuan Menulis Deskripsi Dengan Strategi Modelling. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 1(1), 91-104.

Slameto. 2015. Implementasi Penelitian Tindakan Kelas. Scholaria : Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan.

Syamsi, K. 2012. Model Perangkat Pembelajaran Menulis Berdasarkan Pendekatan Proses Genre Bagi Siswa SMP. Litera, 11, 1–22.

Tarigan, M. R. 2015. Peningkatan Keterampilan Menulis Paragraf Eksposisi Melalui Metode Diskusi dengan Media Koran Siswa Kelas X SMA Negeri 6 Binjai Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Edukasi Kultura: Jurnal Bahasa, Sastra dan Budaya, 2(2).

Tristiantari, dan Sumantri. 2016. Model Pembelajaran Cooperatif Integrated Reading Composition Berpola Lesson Study Meningkatkan Keterampilan Membaca dan Menulis. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 5(2), 203.

Utami, dan Nugroho. 2013. Pemanfaatan Bahan Ajar Sistem Informasi Akuntansi Berbasis Multimedia Interaktif. Seminar Nasional Aplikasi Teknologi Informasi 2013, 34–39.

Wibowo, D. C. 2014. Aspek-Aspek keterampilan dalam pendidikan bahasa. Jurnal Bahasa.

Wicaksono, A., Haryati, N., & Sumartini. 2013. Transformasi Makna Simbolik Mihrab pada Novel ke Film dalam Mihrab Cinta Karya Habiburrahman El Shirazy: Kajian Ekranisasi. Jurnal Sastra Indonesia, 2(1), 1–10.

Widayati, S. 2018. Ekranisasi Cerpen Filosofi Kopi Karya Dewi Lestari (Dee) Ke Dalam Film Filosofi Kopi Sutradara Angga Dwimas Sasongko Sebagai Aternatif Bahan Ajar Di Sekolah Menengah Atas. Edukasi Lingua Sastra, 16(2), 1–12.


Article Metrics

Abstract view : 106 times | PDF view : 11 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Published by:

Study Program of Indonesian Language Education, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar in cooperate with Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI) 

Email: [email protected]

 

Indexed by:

    

 

Address: Department of Indonesian Language Office, DG Building Second Floor, UNM Parangtambung Campus, Daeng Tata Raya Street, Makassar, South Sulawesi, Indonesia

 

INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License