KEMAMPUAN MENULIS TEKS BERITA MELALUI VIDEO YOUTUBE “KOMPAS TV” SISWA KELAS VIII SMPN 3 SUNGGUMINASA

Agustina Merdekawati Jumatik(1*), Usman Usman(2), Hajrah Hajrah(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.59562/titikdua.v3i2.47021

Abstract


Ability to Write News Text via Kompas TV Youtube Video for Class VIII Students of SMPN 3 Sungguminasa. The purpose of this study was to describe the ability to write news text on YouTube Kompas TV videos for Grade VIII students of SMPN 3 Sungguminasa in terms of the structure and language rules of news. This research is a descriptive quantitative research. The method used in the writing test is to measure students' understanding of the main points of the news. The results of the study obtained the average value of the ability to write news text in the structural aspect, namely 70 which was categorized as sufficient. The average value of the ability to write news texts based on rules is 63 which is categorized as sufficient. This shows that the ability to write video news texts for Youtube Kompas TV Class VIII students of SMPN 3 Sungguminasa is in the quite capable category.

Full Text:

PDF

References


Fitriyanti, L. (2015). Peningkatan Keterampilan Menulis Berita Dengan Media Tajuk Rencana Pada Siswa Kelas VIII A SMP Negeri 5 Kaliwiro Tahun Pelajaran 2014/2015. Surya Bahtera, 3(31).

Gonibala, S. L. 2013. “Kemampuan Menulis Teks Berita Pada Siswa Kelas VIII Binsus SMP Negeri 2 Kotamobagu Tahun Pelajaran 2011/2012.” Skripsi, 1(311409027).

Kosasih, E. 2016. “Jenis-jenis Teks Fungsi, Struktur, dan Kaidah Kaidah Kebahasaan.”Bandung: Penerbit Yrama Widya.

Mahsun. 2014. “Teks dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia.” Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Nurrahmah, Arfatin. 2021. Pengantar Statistika 1. Sains Indonesia: Bandung.

Nurdin, M. 2017. “Kemampuan Menulis Teks Berita Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Barombong Kabupaten Gowa”, (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Makassar).

Pratiwi, N. W. E. S. 2018. “Kemampuan Siswa Kelas VIII B SMP Negeri 1 Torue dalam Menulis Teks Berita”. Bahasa Dan Sastra, 3(4).

Sari, S. D. 2016. “Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Berita Melalui Model Think Talk Write dengan Pemanfaatan Media Kliping Foto Jurnalistik pada Siswa Kelas VIII C SMP Negeri 8 Batang.” Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(1)

Suriadi, A. 2020. Kemampuan Menulis Berita Berbasis Media Gambar pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 7 Muaro Jambi Tahun Ajaran 2018/2019. (Doctoral dissertation, Universitas Jambi).

Suwarto, S., Muzaki, A., & Muhtarom, M. 2021. “Pemanfaatan Media Youtube sebagai Media Pembelajaran pada Siswa Kelas XII MIPA di SMA Negeri 1 Tawangsari.” Media Penelitian Pendidikan: Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran, 15(1), 26-30.


Article Metrics

Abstract view : 339 times | PDF view : 33 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Published by:

Study Program of Indonesian Language Education, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar in cooperate with Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI) 

Email: [email protected]

 

Indexed by:

    

 

Address: Department of Indonesian Language Office, DG Building Second Floor, UNM Parangtambung Campus, Daeng Tata Raya Street, Makassar, South Sulawesi, Indonesia

 

INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License