PELATIHAN PEMBUATAN SOUVENIR DAN KEMASAN UNTUK MENINGKATKAN CITRA PRODUK UMKM DI DESA SIDDO KABUPATEN BARRU

Tangsi Tangsi(1*), Muhammad Muhaemin(2),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/srq.v3i1.63145

Abstract


Souvenir dan kemasan dalam memenuhi elemen fisik produk dan sebagai faktor kritis dalam pertimbangan konsumen. Souvenir dan desain kemasan melibatkan penggunaan karakter dan huruf untuk membedakan produk di pasar. Pentingnya perkembangan ekonomi Desa Siddo, Kabupaten Barru, terlihat dari kontribusi UMKM yang mendorong pertumbuhan ekonomi daerah. Produk-produk UMKM ini menggunakan sumber daya alam lokal dan memenuhi kebutuhan umum di Sulawesi Selatan. Kelompok UMKM di Desa Siddo belum menerapkan strategi kreatif dalam pengemasan produk, meskipun sebagian masih menggunakan kemasan yang sederhana. Desain kemasan merupakan sektor bisnis kreatif yang menggabungkan elemen-elemen seperti bentuk, struktur, material, warna, citra, tipografi, dan desain keseluruhan dengan informasi produk untuk memfasilitasi pemasaran. Hasil dari kegiatan ini membantu UMKM dalam membuat souvenir dan kemasan produk untuk meningkatkan citra produk.

Souvenirs and packaging fulfill the physical elements of products and serve as critical factors in consumer considerations. Souvenirs and packaging design involve the use of characters and typography to differentiate products in the market. The importance of economic development in Siddo Village, Barru Regency, is evident from the contribution of UMKM or MSMEs (Micro, Small, and Medium Enterprises) that drive regional economic growth. These MSME products utilize local natural resources and meet general needs in South Sulawesi. The MSME groups in Siddo Village have not yet implemented creative strategies in product packaging, with many still using simple packaging. Packaging design is a sector of the creative industry that combines elements such as form, structure, material, color, imagery, typography, and overall design with product information to facilitate marketing. The results of this activity assist MSMEs in creating souvenirs and product packaging to enhance the product's image.


Keywords


pelatihan; kemasan; souvenir; produk UMKM

Full Text:

PDF

References


Direktorat Jenderal Pengembangan Ekspor Nasional Kementerian Perdagangan. (2017). Desain Kemasan Produk Makanan Olahan. Warta Ekspor Edisi November. Jakarta: DJPEN.

Labrecque, L. I., & Milne, G. R. (2012). Exciting Red and Competent Blue: The Importance of Color in Marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 40(5), 711–727.

Mukhtar, Syukrianti & Nurif, Muchammad. (2015). Peranan Packaging Dalam Meningkatkan Hasil Produksi Terhadap Konsumen. Jurnal Sosial Humaniora, Vol 8 No.2, Nopember 2015

Orth, U., & Malkewitz, K. (2008). Holistic Package Design and Consumer Brand Impressions. Journal of Marketing, 72, 64 - 81. https://doi.org/10.1509/JMKG.72.3.064.

R. Klimchuk, Marianne & Krasovec, Sandra A. (2007). Desain Kemasan. Jakarta: Erlangga.

Salahuddin, N. et al. (2015) Panduan KKN ABCD UIN Sunan Ampel Surabaya. Edited by Sulanam and N. Salahuddin. Surabaya: LP2M UIN Sunan Ampel

Sumarwan, Ujang. (2003). Perilaku Konsumen: Teori dan Penerapannya Dalam Pemasaran. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Swann, Alan. (1997). The New Graphic Design School. London: New Burlington Books

Tijssen, I., Zandstra, E., Boer, A., & Jager, G. (2019). Taste matters most: Effects of package design on the dynamics of implicit and explicit product evaluations over repeated in-home consumption. Food Quality and Preference. https://doi.org/10.1016/J.FOODQUAL.2018.09.009.

Underwood, R. L., Klein, N. M., Burke, R. R., & Cugelman, B. (2017). Packaging and the Brand Experience: The Mediating Role of Consumer Aesthetics for Packaging Design. Journal of Consumer Marketing, 34(6), 451–46


Article Metrics

Abstract view : 14 times | PDF view : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Sureq: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berbasis Seni dan Desain

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Alamat Redaksi:
Gedung DE Lantai 2 Kampus FSD UNM Parangtambung
Jl. Daeng Tata Makassar 90224
E-mail: [email protected]

Creative Commons License
Sureq: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berbasis Seni dan Desain is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

SUREQ: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berbasis Seni dan Desain indexed by