PELATIHAN PENYUSUNAN BUKU AJAR DIGITAL BERBASIS 3D PAGEFLIP DI SMKN1 PAKU

Nasrah Natsir(1*), Fatmawati Gaffar(2),

(1) Pendidikan Luar Sekolah, Universitas Negeri Makassar
(2) Pendidikan Luar Sekolah, Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


Abstract. Digital books are a very important requirement in supporting learning in schools, especially in the new normal era like now. The learning process that uses 3D-based digital books can create learning activities that are easy to do and easily accessible. Pageflip is a 3-dimensional application that helps teachers create materials in the form of digital textbooks in all subjects at school. Using the PageFlip application as a medium for compiling 3D-based digital textbooks can make it easier for teachers to convey subject matter to students. Almost all teachers at SMKN 1 Paku have not been able to make 3D-based digital textbooks so that the delivery of material to students is still low. This activity aims to provide training on making digital textbooks using the PageFlip application for teachers at SMKN 1 Paku, Polewali Mandar. Training activities are carried out in several stages, namely socialization, practice, and evaluation. The results of the activity showed that the training participants received increased knowledge and skills related to making 3D-based digital textbooks using the PageFlip application


Full Text:

PDF

References


Bakri, N. F., Simaremare, E. S., Lingga, I. S., & Susilowaty, R. A. (2021). Pelatihan pembuatan materi presentasi dan video pembelajaran menggunakan aplikasi PageFlip kepada guru di Kota Medan dan Jayapura secara online. Jurnal Ilmiah Pro Guru, 7(1), 1–10.

Budhayanti, C. I. S., & Praba, L. N. (2021). Pelatihan strategi pembelajaran daring bagi guru-Guru di SDN O1 dan O5 Pluit. DINAMISIA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(5), 1170–1180.

Rusli, D. (2021). Pelatihan media belajar digital bagi guru SDIT Mutiara Pariaman di Era New Normal. DINAMISIA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(5), 1226–1231.

Mahardika, A. I., Wiranda, N., & Pramita, M. (2021). Pembuatan buku ajar digital yang menarik menggunakan PageFlip untuk optimalisasi pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 4(3), 275–281.

Junaedi, S. (2021). Aplikasi PageFlip sebagai media pembelajaran daring untuk meningkatkan kemampuan kreatifitas mahasiswa pada mata kuliah English for information communication and technology. Bangun Rekaprima, 07(2), 80–89.

Pelangi, G. (2020). Pemanfaatan aplikasi PageFlip sebagai media pembelajaran bahasa dan sastra Indonesia jenjang SMA/MA. Jurnal Sasindo Unpam, 8(2), 79–96.

Santi, I. N., Mubaraq, R., Farid, F., & Sriwanti, S. (2020). Pelatihan membuat logo usaha menggunakan aplikasi PageFlip bagi mahasiswa wirausaha. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 8(November), 41– 45.

Sholeh, M., Rachmawati, R. Y., & Susanti, E. (2020). Penggunaan aplikasi PageFlip untuk membuat konten gambar pada media sosial sebagai upaya mempromosikan hasil produk UKM. SELAPARANG Jurnal Pengabdian Berkemajuan, 4(November), 430–436.

Rahmawati, D., & Suhartono, S. (2019). Pendidikan lingkungan melalui kegiatan pembelajaran bahasa Indonesia berbasis teks. In Eksplorasi Bahasa, sastra, dan Budaya Jawa Timuran sebagai Upaya Penguatan Pendidikan Berbasis Ekologi (pp. 119–128).

Isodarus, P. B. (2017). Pembelajaran bahasa Indonesia berbasis teks. Jurnal Ilmiah Kebudayaan Sintesis, 11(1), 1–11.

Dharma, P. S. V., Ariesta, R., & Purwadi, A. J. (2019). Implementasi pembelajaran di SMK berbasis teks. Jurnal Ilmiah Korpus, 3(1), 66–74.


Article Metrics

Abstract view : 42 times | PDF view : 13 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.