Penerapan Strategi Siklus Belajar 7E Terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Sekolah Putri Darul Istiqamah

Rafelia Husain(1*),

(1) Makassar State University
(*) Corresponding Author



Abstract


Abstrak – Penelitian ini adalah penelitian pra-eksperimen yang bertujuan untuk mengetahui seberapa besar hasil belajar fisika peserta didik yang diajar dengan strategi siklus belajar 7E juga untuk mengetahui persentase hasil belajar peserta didik yang mencapai KKM. Strategi siklus belajar 7E yang dimaksud adalah strategi pembelajaran yang terdiri dari tujuh tahapan belajar, yaitu elicit, engage, explore, explain, elaborate, extend, dan evaluate. Variabel bebas dalam penelitian ini adalah penerapan strategi siklus belajar 7E sedangkan variabel terikatnya adalah hasil belajar peserta didik pada materi pokok teori kinetik gas dan termodinamika. Subjek dalam penelitian ini adalah seluruh peserta didik kelas XI IPA yang terdiri dari 32 orang. Data hasil penelitian diperoleh dengan memberikan tes hasil belajar pada materi pokok teori kinetik gas dan termodinamika berupa post tes. Teknik analisis data dilakukan dengan statistik deskriptif. Berdasarkan hasil analisis deskriptif diperoleh bahwa skor rata-rata yang diperoleh peserta didik sebesar 14,66 dengan standar deviasi 1,47. Hal ini dapat disimpulkan bahwa hasil belajar peserta didik berada dalam rentang skor dengan kategori baik. Analisis deskriptif juga dilakukan pada setiap indikator. Indikator hasil belajar dengan persentase tertinggi adalah menentukan besar tekanan gas ideal monoatomik sebesar 100%, sedangkan indikator dengan persentase terendah adalah menerapkan hukum I termodinamika dalam proses termodinamika sebesar 35%. Berdasarkan hasil analisis deskriptif pula diperoleh hasil belajar peserta didik yang memenuhi standar KKM sebesar 75%. Maka dapat disimpulkan bahwa penerapan strategi siklus belajar 7E ini tidak mencapai ketuntasan secara klasikal. Dengan kata lain hasil belajar peserta didik yang memenuhi standar KKM sebesar 75 tidak mencapai 85%.

 

Kata kunci: pra-eksperimen, siklus belajar 7E, hasil belajar fisika, deskriptif

 

Abstract – The research was a study of pre-experiment which aimed to find out how big the students’ learning results of physics were taught with strategies 7E learning cycle, also to determine the percentage of students’ learning research who reached KKM. The 7E learning cycle strategy was a learning strategy which consists of seven learning stages, namely elicit, engage, explore, explain, elaborate, extend, and evaluate. The independent variable in this research was the application of the 7E learning strategy, while the dependent variable was the students’ learning result on the subject matter of the kinetic theory of gases and thermodynamics. The subjects in this study were all students of class XI IPA which consisted of 32 people. The data were obtained by providing a learning result test on the subject matter of the kinetic theory of gases and thermodynamics in the form of post-tests. The data were analyzed by using descriptive statistics. Based on the results of descriptive analysis, it was found that the average score obtained by students was 14.66 with a standard deviation of 1.47. It could be concluded that the students’ learning result were in the good category score range. Descriptive analysis was also carried out on each indicator. The indicator of learning result with the highest percentage was to determine the monoatomic ideal gas pressure by 100%, while the indicator with the lowest percentage was to apply the first law of thermodynamics in the thermodynamic process by 35%. Based on the results of descriptive analysis, it was also obtained that the student’s learning result who met the KKM standards were 75%. It could be concluded that the implementation of the 7E learning cycle strategy did not achieve classical completeness. In other words, the students’ learning result who met the KKM standards by 75% did not reached 85%.

Key words: pre-experiment, 7E learning cycle, physics learning result, descriptive



Full Text:

PDF

Article Metrics

Abstract view : 118 times | PDF view : 21 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.