FOSTERING LITERACY SKILLS IN KINDERGARTEN THROUGH PROJECT-BASED POP-UP BOOK CRAFTING
(1) Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Negeri Makassar
(2) Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Negeri Makassar
(3) Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Negeri Makassar
(4) Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/retorika.v17i1.59164
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adriyawati, Utomo, E., Rahmawati, Y., & Mardiah, A. (2020). Steam-Project-Based Learning Integration to Improve Elementary School students’ Scientific Literacy on Alternative Energy Learning. Universal Journal of Educational Research, 8(5), 1863–1873. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080523
Anhusadar, L. O., & Wulandari, H. (2019). Pengembangan Model Pembelajaran Seni Berbasis Agama pada Anak Usia Dini. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 58–68. https://doi.org/10.24042/ajipaud.v2i1.4622
Anindya, F. A. (2019). Pengaruh Model PjBL-STEAM pada Materi Cahaya dan Alat Optik Terhadap Keterampilan Memecahkan Masalah dan Komunikasi Siswa. Thesis. Universitas Negeri Semarang.
Arnianti. (2019). Teori perkembangan Bahasa. PENSA : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(1), 139–152.
Chiang, C. L., & Lee, H. (2016). The Effect of Project-Based Learning on Learning Motivation and Problem-Solving Ability of Vocational High School Students. International Journal of Information and Education Technology, 6(9), 709–712. https://doi.org/10.7763/ijiet.2016.v6.779
Azis, D, A., Kamaluddin, K., & Khotimah, K. (2021). Pengembangan Metode Permainan dan Lagu di PAUD/TK Rinjani Universitas Mataram. Jurnal Ilmiah Abdi Mas TPB Unram, 3(1). https://doi.org/10.29303/amtpb.v3i1.66
Dubeck, M. M., & Gove, A. (2015). The Early Grade Reading Assessment (EGRA): Its Theoretical Foundation, Purpose, and Limitations. International Journal of Educational Development, 40, 315–322. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2014.11.004
Fahmi, F., Syabrina, M., Sulistyowati, S., & Saudah, S. (2020). Strategi Guru Mengenalkan Konsep Dasar Literasi di PAUD sebagai Persiapan Masuk SD/MI. Jurnal Obsesi:Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 931–940. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.673
Faisal, M., Aras, L., & Rahman, W. T. A. (2023). Enhancement Learning Aksi Platform Reading Literacy of Elementary Students. RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 16(1), 35–42. https://doi.org/10.26858/retorika.v16i1.43499
Firmansyah, F. (2019). Penerapan Model Pembelajaran PJBL-STEAM Menggunakan Media Video Camtasia untuk Meningkatkan Literasi pada Pembelajaran. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 3(2), 499–518.
Friantary, H., & Eliya, I. (2023). Multiliteracy Learning Model Through Synergy Between the Needs of the Workplace and Learning Language Skills Courses. RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 16(2), 120–130. https://doi.org/10.26858/retorika.v16i2.24177
Halik, A., Salam, R., Rukayah, R., & Hafid, A. (2023). The Analysis of the Educators’ Role Toward Elementary School students’ Literacy problem Through the Heutagogy Approach. RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 15(2), 185–197. https://doi.org/10.26858/retorika.v15i2.47164
Hapsari, D. T., Suryono, Y., & Amiliya, R. (2020). 21st Century Skills; the Effect of Project Based Learning to Financial Literacy on Children Aged 5-6 Years. Educational Administration Research and Review, 3(2). https://doi.org/10.17509/earr.v3i2.22370
Herman, H., & Rusmayadi, R. (2018). Pengaruh Metode Proyek terhadap Kemampuan Kognitif Anak di Kelompok B2 TK Aisyiyah Maccini Tengah. PEMBELAJAR:Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, dan Pembelajaran, 2(1), 35. https://doi.org/10.26858/pembelajar.v2i1.5430
Hutabarat, R. M. (2020). Kegiatan literasi di PAUD Petra Sion Indonesia Menggunakan Media Whatsapp. Prosiding Seminar Nasional PBSI-III Tahun 2020, 55–60.
Izzania, R. D. S. M. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Project Based Learning (PjBL) Terintegrasi STEAM untuk Memfasilitasi Kemampuan Literasi Sains Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. Jurnal Pembelajaran & Pengajaran Pendidikan Dasar, 4(2), 146–157. https://doi.org/10.33369/dikdas.v4i2.15914
Khomsiyatun, U. (2019). Pola Pengembangan Literasi Bahasa Pada Anak Studi Kasus di PAUD Wadas Kelir. Jurnal Metabasa, 1, 29–34.
Mullis, I. V. ., & Martin, M. O. (2017). PIRLS 2016 International Results in Reading. Chestnut Hill, MA 02467 United States: TIMSS & PIRLS International Study Center. Boston College.
Ningsih. (2018). Aplikasi Teori Belajar Konstruktivisme dalam Pembelajaran Bahasa Asing. Foundasia, 9(1), 43–54. https://doi.org/10.21831/foundasia.v9i1.26159
Reichow, B., Boyd, B. A., Barton, E. E., & Odom, S. L. (2016). Handbook of Early Childhood Special Education. Handbook of Early Childhood Special Education, 1–594. https://doi.org/10.1007/978-3-319-28492-7
Ridha, M. R., Zuhdi, M., & Ayub, S. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran PjBL Berbasis STEAM dalam Meningkatkan Kreativitas Fisika Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(1), 223–228. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i1.447
Sujana, A., & Sopandi, W. (2020). Model-Model Pembelajaran Inovativ:Teori dan Implementasi. Rajawali Printing.
Sukmawarti, E. (2021). Pengembangan Media Pop Up Book pada Pembelajaran PKN di SD. Ability: Journal of Education and Social Analysis, 2(4), 110–122. https://doi.org/10.51178/jesa.v2i4.321
Sulistyati, D. M., Wahyaningsih, S., & Wijania, I. wayan. (2021). Buku Panduan Guru: Proyek Profil Pelajar Pancasila. Pusat Kurikulum dan Perbukuan Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Sunarti, Anggraini, D., Sarie, D. P., & Jana, P. (2023). The Effectiveness Of Pop-Up Book Media in Learning Reading Skills of Grade II Elementary School. Cakrawala Pendidikan, 42(2), 493–506. https://doi.org/10.21831/cp.v42i2.50381
Wardhani, L. K., Yuswanto, D. T., & Nurohmah, I. (2021). Panduan Pelaksanaan Bimbingan Teknis Penguatan Literasi Anak Usia Dini. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah Direktorat Pendidikan Anak Usia Dini 2021.
Winastawan, G., & Sunarto. (2015). Pakematik Strategi Pembelajaran Inovatif Berbasis TIK. Elex Media Komputindo.
Article Metrics
Abstract view : 207 times | PDF view : 54 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Sitti Nurhidayah Ilyas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Published by:
Department of Indonesian Language, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar in cooperate with Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI) and Ikatan Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia (IKAPROBSI).
Address: Department of Indonesian Language Office, DG Building Second Floor, UNM Parangtambung, Daeng Tata Raya Street, Makassar, South Sulawesi, Indonesia
Email: [email protected]
Indexed by:
RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra,dan Pengajarannya is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.