EVALUATING INDONESIAN LANGUAGE LEARNING IN INDONESIAN ISLAMIC HIGHER EDUCATION USING CIPP MODEL
(1) Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
(2) Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/retorika.v17i1.56555
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akhmad, N. A., Mania, S., & Rasyid, M. N. A. (2023). Evaluasi Pembelajaran Jarak Jauh di Prodi Pendidikan Biologi STKIP Pembangunan Indonesia. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 6(2), 101–110.
Alkin, M. C., & Vo, A. T. (2018). Evaluation Essentials: From A to Z (2nd Ed.). The Guilford Press.
Ariyati, D. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Literasi Digital Di Era 4.0. In A. Rijadi, R. Wuryaningrum, & Siswanto (Eds.), Seminar Nasional #5 Bahasa dan Sastra Indonesia Menyongsong Generasi Emas 2045 (pp. 151–160). https://doi.org/10.53625/jabdi.v1i12.2062.
Aryana, S., Burhanudin, M., Fauziya, D. S., & Wagiran, W. (2022). Evaluasi Pembelajaran Daring Mata Kuliah Bahasa Indonesia Menggunakan Model Context, Input, Process, Product (CIPP) (Evaluation of Indonesian Language Course Online Learning Using the Context, Input, Process, Product (CIPP) model). Indonesian Language Education and Literature, 7(2), 425–438. https://doi.org/10.24235/ileal.v7i2.10284.
Aryanika, S. (2015). Evaluasi Pembelajaran Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. Al-Idarah: Jurnal …, 5(1), 116–130.
Gusnayetti. (2020). Pentingnya penggunaan Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. Ensiklopedia of Journal, 2(3), 15–22.
Haryati, H., Rasyid, M. N. A., Mania, S., & Widodo, S. (2023). Evaluasi pembelajaran Statstik Pendidkan di STAI Al Khairaat Labiha dengan Model Evaluasi Discrepancy and Kirkpatrick. PALAPA: Jurnal Studi Keislaman dan Ilmu Pendidikan, 11(1), 426–445.
Hidayah, L. F. N., Suwandi, S., Sumarwati, & Setiawan, B. (2021). Implementasi Penilaian Kompetensi Berbicara Mata Kuliah Bahasa Indonesia. Gramatika: Jurnal Ilmiah Kebahasaan Dan Kesastraan, IX(1), 80–90.
Ibda, H. (2019). Pembelajaran Bahasa Indonesia Berwawasan Literasi Baru di Perguruan Tinggi Dalam Menjawab Tantangan Era Revolusi Industri 4.0. JALABAHASA: Jurnal Ilmiah Kebahasaan, 15(1), 48–64.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Pedoman Pelaksanaan Mata Kuliah Wajib pada Kurikulum Pendidikan Tinggi. Dirjen Pendidikan Tinggi Kementerian Pendidikan Kebudayaan. https://dpa.uii.ac.id/wp-content/uploads/2021/05/kepdirjen-dikti-nomo-84_e_kpt_2020-tentang-pedoman-pelaksanaan-mata-kuliah-wajib-pada-kurikulum-pendidikan-tinggi.pdf.
Kinarsky, A. R., & Fujita-Conrads, E. (2023). Evaluation Theory Synopses. In M. C. Alkin & C. A. Christie (Eds.), Evaluation roots: Theory influencing practice (3rd Ed., pp. 255–270). The Guilford Press.
Kusnadi, K., Rasyid, M. N. A., & Mania, S. (2023). Implementasi Model Evaluasi CIPP (Context, Input, Process, Product) pada Suversi Academic Madrasah Ibtidaiyah Negeri Kapuas Hulu. Jurnal Ilmiah Pro Guru, 9(3), 306–316.
Lestari, N. D. (2022). Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Upayanya dalam Menghadapi Tantangan Era Society 5.0. EDUKASI: Jurnal Pendidikan, 20(2), 162–176.
Mark, M. M., & Henry, G. T. (2023). Multiple Paths to Evaluation Influence and Social Betterment. In Evaluation roots: Theory influencing practice (3rd Ed., pp. 67–77). The Guilford Press.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An Expanded Sourcebook Qualitative Data Analysis (2nd ed.). Sage Publications, Inc.
Purnamasari, A., & Hartono, W. J. (2023). Pentingnya Penggunaan Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. Jotika Journal in Education, 2(2), 57–64. https://doi.org/10.56445/jje.v2i2.84.
Rahmawati, L. E., Wahyudi, A. B., Purnanto, A. W., Latifa, R., & Purnomo, E. (2022). Evaluasi Pelaksanaan Mata Kuliah Wajib Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi Muhammadiyah dan ‘Aisyiah Menggunakan Model CIPP. Imajeri: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2), 92–102. https://doi.org/10.22236/imajeri.v4i2.8763.
Rahmiati, Arsyad, A., Yaumi, M., Asik, N., & Rasyid, M. N. A. (2019). The Development of Indonesian Language Teaching Materials Based on Knowledge Integration in Islamic Higher Education. RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 12(2), 165–176. https://doi.org/10.26858/retorika.v12i2.9099.
Sanders, J. R., Sanders, J. R., & Worthen, B. R. (2011). Program Evaluation: Alternative Approaches and Practical Guidelines (4th Ed.). Pearson Education, Inc.
Stake, R. E., & Visse, M. (2023). Responsive Evaluation. In Evaluation Roots: Theory influencing practice (3rd Ed., pp. 100–109). The Guilford Press.
Stufflebeam, D. L. (2003). The CIPP model for Evaluation. In T. Kellaghan & D. L. Stufflebeam (Eds.), International Handbook of Educational Evaluation (pp. 31–62). Kluwer Academic Publishers.
Stufflebeam, D. L. (2005). CIPP Model (Context, Input, Process, Product). In S. Mathison (Ed.), Encyclopedia of Evaluation (pp. 60–65). SAGE Publications, Inc.
Stufflebeam, D. L., & Coryn, C. L. S. (2014). Evaluation Theory, Models, & Applications (Second). Jossey-Bass A Wiley Brand.
Sujinah, S. (2020). Tantangan dan Solusi Pembelajaran Bahasa Indonesia di Era Covid-19. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 13(2), 256–271. https://doi.org/10.30651/st.v13i2.5444.
Suwandi, S. (2018). Tantangan Mewujudkan Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia yang Efektif di Era Revolusi Industri 4.0. Kongres Bahasa Indonesia XI Yang Diselenggarakan Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, Jakarta, 28-31 Oktober 2018. http://kbi.kemdikbud.go.id/kbi_back/file/dokumen_makalah/dokumen_makalah_1540468786.pdf.
Yuliarti, Riansi, E. S., Sultoni, A., Sohnui, S., & Sumarwati. (2021). Evaluasi Program Model CIPP pada Proses Pembelajaran MKU Bahasa Indonesia. Jurnal Membaca Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(2), 169–178. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/jurnalmembaca/article/view/13005.
Article Metrics
Abstract view : 149 times | PDF view : 40 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Rahmiati Rahmiati, Muhammad Nur Akbar Rasyid
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Published by:
Department of Indonesian Language, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar in cooperate with Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI) and Ikatan Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia (IKAPROBSI).
Address: Department of Indonesian Language Office, DG Building Second Floor, UNM Parangtambung, Daeng Tata Raya Street, Makassar, South Sulawesi, Indonesia
Email: [email protected]
Indexed by:
RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra,dan Pengajarannya is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.