UPAYA GURU MENERAPKAN NILAI KEPAHLAWANAN PADA SISWA KELAS TINGGI SD INPRES GEMPUNGE KECAMATAN BARRU KABUPATEN BARRU

St Saarah Umar(1*), Jumadi Jumadi(2), Supriadi Torro(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/pir.v6i1.43356

Abstract


This study aims to determine (i) teacher efforts in applying heroism grades to high grade students in SD Inpres Gempunge Barru District Barru District, (ii) supporting and inhibiting factors in applying heroism to high grade students in SD Inpres Gempunge Subdistrict Barru Regency of Barru. This type of research is classified as qualitative research. 33 people as informants where among them are 3 homeroom teachers and 30 students of which 10 are students in class IV, 10 students in class V and 10 students in class VI using the purposive method of sampling, research data is collected through observation, interviews and documentation. The results showed that (i) the teacher made an effort in applying heroism scores to high grade students, namely a) screening historical animated films, b) holding flags every Monday or ceremonies commemorating Heroes' Day, c) extracurricular activities such as scout activities (ii) . Supporting and inhibiting factors in the application of heroic values are a) supporting factors of film learning media can provide more tangible experiences to students, b) supporting factors for implementing flags every Monday can remind students of the struggles of the heroes during a moment of silence, c ) supporting factors extracurricular activities (scouts) train students to be disciplined (ii) inhibiting factors namely the lack of facilities and infrastructure owned by the school

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui (i) upaya guru dalam menerapkan nilai kepahlawanan pada siswa kelas tinggi di SD Inpres Gempunge Kecamatan Barru Kabupaten Barru, (ii) faktor-faktor pendukung dan penghambat dalam menerapkan nilai kepahlawanan pada siswa kelas tinggi SD Inpres Gempunge Kecamatan Barru Kabupaten Barru. Jenis penelitian ini tergolong penelitian kualitatif. 33 orang sebagai informan dimana diantaranya yaitu 3 wali kelas dan 30 siswa dimana 10 siswa kelas IV, 10 siswa kelas V dan 10 siswa kelas VI dengan menggunakan metode purposif sumpling , data penelitian dikumpulkan melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (i) guru melakukan upaya dalam menerapkan nilai kepahlawanan pada siswa kelas tinggi yaitu a) pemutaran film animasi sekjarah, b)pelaksanaan upaca bendera setiap hari senin atau upacara memperingati hari pahlawan,  c) kegiatan ektrakurikuler seperti kegiatan pramuka(ii). Faktor-faktor pendukung dan penghambat upaya penerapan nilai kepahlawanan yaitu a) faktor pendukung media pembelajaran film dapat memberikan pengalaman lebih nyata kepada siswa, b) faktor pendukung pelaksanaan upaca bendera setiap hari senin dapat mengingatkan kepada siswa tentang perjuangan para pahlawan pada saat mengheningkan cipta, c) faktor pendukung kegiatan ekstrakulikuler (pramuka) melatih siswa untuk bersikap disiplin (ii) faktor penghambat yaitu kurangnya sarana dan prasarana yang dimiliki oleh sekolah


Keywords


Teacher Effort; Heroism Values; Upaya Guru; Nilai Kepahlawanan

Full Text:

DOWNLOAD PDF

References


Badrun Ubaedillah.2006.Pahlawan.Perspeltif: Jakarta

Harrison & Hummel. 2010. .Incorporating animation concepts and principles in STEM education. The Technology Teacher, 69, 20-25.

Mulyana Rohmat. 2004. Mengartikulasikan Pendidikan Nilai. Bandung : Alfabeta

Soeleman.Munandar. 1987. Ilmu Budaya Dasar : Sebuah pengantar. Bandung : Eresco.

Undang-undang Republik Indonesia No.20 Tahun 2003.2014. Tentang system pendidikan nasional (sisdiknas). Jakarta .Sinar Grafika.


Article Metrics

Abstract view : 67 times | DOWNLOAD PDF view : 14 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Dipublikasikan oleh :

Program Studi Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS)

Program Pascasarjana Universitas Negeri Makassar

Jalan Bontolangkasa Makassar Email: uji@unm.ac.id

085399235423

 

Phinisi Integration review telah terindex oleh :

 

 

 

Phinisi Integration review dilisensi oleh :

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

View My Stats

Phinisi Integration Review Editorial: