Pelatihan Penelitian Dan Penulisan Sejarah Pada Peserta Didik Sman 1 Sungguminasa

Bustan Bustan(1*), Patahuddin Patahuddin(2), Jumadi Jumadi(3), Asmunandar Asmunandar(4), Ahmadin Ahmadin(5), Supriadi Torro(6), Rusdi Rusdi(7),

(1) Pendidikan Sejarah, Universitas Negeri Makassar
(2) Pendidikan Sejarah, Universitas Negeri Makassar
(3) Pendidikan Sejarah, Universitas Negeri Makassar
(4) Pendidikan Sejarah, Universitas Negeri Makassar
(5) Pendidikan Sejarah, Universitas Negeri Makassar
(6) Pendidikan Sosiologi, Universitas Negeri Makassar
(7) Pendidikan IPS, Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.56680/pijpm.v2i1.46513

Abstract


Historical Research and Writing Training for students of SMAN 1 Sungguminasa. History subjects are intended to instill an understanding of the development of society from the past to the present, foster a sense of nationality and love for the motherland as well as a sense of pride as an Indonesian nation, and expand community relations between nations in the world. In this case, students' thinking skills through historical research and writing are developed not only by memorizing who, when and where, but also must be able to explain why  and how of a process. history learning so that students are trained in cognitive aspects and explore all competencies that are higher than their knowledge alone

Keywords


Historical Research; Writing; SMAN 1 Sungguminasa.,

Full Text:

PDF

References


Arifin, M., Nasution, I. S., Wahyuni, S., Saehu, U., Rahayu, E., Dachi, S. W., Taufika, R., & Sitepu, T. (2020). Modul Kurikulum dan Pembelajaran (Vol. 196). umsu press.

Hasan, S. H. (2012). Pendidikan sejarah untuk memperkuat pendidikan karakter. Paramita: Historical Studies Journal, 22(1).

Herlina, N. (2020). Metode sejarah. Satya Historika.

Hidayat, B. (2020). Tinjauan Historis Pendidikan IPS di Indonesia.

Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 4(2), 147–154.

Ma’mur, T. (2008). Upaya meningkatkan kualitas pembelajaran sejarah melalui Historical Thinking. Bandung: Jurusan Pendidikan Sejarah FPIP UPI.

Madjid, M. D., & Wahyudhi, J. (2014). Ilmu Sejarah: Sebuah Pengantar. Kencana.

Marhayani, D. A. (2018). Pembentukan karakter melalui pembelajaran IPS. Edunomic: Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi Fakultas Pendidikan Dan Sains, 5(2), 67–75.

Mudlofir, A. (2016). Pendidikan Karakter: Konsep dan Aktualisasinya dalam Sistem Pendidikan Islam. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 229–246.

Nasution, T., & Lubis, M. A. (2018). Konsep dasar IPS.

Siska, Y. (2016). Konsep Dasar IPS untuk Sd/MI. Garudhawaca.

Sukmana, W. J. (2021). Metode penelitian sejarah. Seri Publikasi Pembelajaran, 1(2), 1–4.

Sulfemi, W. B. (2016). Hubungan persepsi peserta didik tentang kompetensi guru mata pelajaran sejarah dengan hasil belajar peserta didik mata pelajaran sejarah di kelas X SMA Negeri 1 Pamijahan Kabupaten Bogor. Jurnal Fascho, 5(2), 52–70.

Syaharuddin, S., & Mutiani, M. (2020). Strategi Pembelajaran IPS: Konsep dan Aplikasi. Program Studi Pendidikan IPS Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan.

Wasino, M., & Endah Sri, H. (2018). Metode Penelitian Sejarah: dari Riset hingga Penulisan.


Article Metrics

Abstract view : 76 times | PDF view : 1 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Authors

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


               
 Office of Social Lanscape Journal: