Media Film Hallo Aus Berlin dalam Peningkatan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Jerman

Siti Ermi Nati(1), Ambo Dalle(2*),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/phonologie.v3i1.43987

Abstract


Abstract. This study aims to determine the improvement, planning, process, and results of using the film media Hallo aus Berlin in increasing the mastery of German vocabulary in class XI SMAN 2 Makassar. This type of research is classroom action research which consists of two cycles. The subjects in this study were students of class XI SMAN 2 Makassar. The data analysis technique in this study consisted of qualitative and quantitative data. Qualitative data was obtained through observation, while quantitative data was obtained through vocabulary mastery tests in cycle I and cycle II. Data analysis using the percentage technique. The results showed that the increase in vocabulary mastery with the average score obtained by students in the first cycle reached 66.94%, and the second cycle reached 78.19%. These results indicate that the use of the film Hallo aus Berlin media can improve the mastery of German vocabulary in class XI SMAN 2 Makassar.

Keywords: Improvement, Hallo Aus Berlin Film Media, Vocabulary Mastery

Full Text:

PDF

References


Achsin, S. N., Cangara, H., & Unde, A. A. (2015). Profil desa dan kelurahan sebagai sumber informasi: Studi evaluasi tentang penyediaan informasi potensi desa dan kelurahan di sulawesi selatan oleh badan pemberdayaan masyarakat pemerintahan desa dan kelurahan (BPMPDK) Provinsi Sulawesi selatan. KAREBA: Jurnal Ilmu Komunikasi, 449-467.

Anding, M. F., Saud, S., & Rijal, S. (2021). Peningkatan Kosakata Bahasa Jerman Melalui Penggunaan Media Cerita Pendek. INTERFERENCE Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(1), 57-63.

Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran. Jakarta. Rajawali, Pers.

Bunna, V., Fathimah, S., & Azizah, L. (2020). Media pembelajaran permainan bingo dalam penguasaan kosakata bahasa jerman siswa. In Seminar Nasional LP2M UNM.

Djiwandono, M.S. (2008). Tes Bahasa. Jakarta: PT Indeks. Daryanto, (2011). Media Pembelajaran. Yogjakarta: Gaya Media.

Faradinna, A. R. (2018). Penerapan Media Film Dalam Pembelajaran Menulis Bahasa Jerman Siswa Kelas XII IBB SMAN 2 Sidoarjo. Laterne, 7(1).

Gani, A. A., Panigoro, M., Mahmud, M., Hafid, R., & Hasiru, R. (2022). Pengaruh Komunikasi Interpersonal terhadap Kinerja Aparat di Desa Tinelo Ayula Kecamatan Bulango Selatan. Journal on Education, 5(1), 1541-1546.

Harahap, S. S. A., & Harahap, N. (2022). Penggunaan Komunikasi Bahasa Gaul Dikalangan Siswa terhadap Bahasa Indonesia di SMK Nur Azizi Tanjung Morawa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 13563-14232.

Hasrar, H., Dalle, A., & Usman, M. (2018). Hubungan penguasaan kosakata dengan keterampilan menulis karangan deskriptif bahasa jerman siswa. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 2(2), 32-40.

Hikmah, N., Ulum, F., & Mantasiah R, M. R. (2021). Penggunaan Media Gambar Seri Dalam Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah Kelas Tujuh Di Kabupaten Pinrang. Pinisi Journal of Education, 1(1), 187-195.

Ihsan, I., & Al-Ilmul, S. F. (2021). Problematika Mahasiswa Pendidikan Bahasa Jerman Yang Belum Pernah Mendapatkan Pelajaran bahasa Jerman di Jenjang Pendidikan Sebelumnya. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(2), 137-146.

Jusnidar, J., Mannahali, M., & Achmad, A. K. (2022). Media Edpuzzle dalam Pembelajaran Menyimak Bahasa Jerman.

Kudsiyah, K., Mauludiyah, L., & Murdiono, M. (2021). Arabic Video Lyric Untuk Meningkatkan Pemahaman Kosakata Bahasa Arab Siswa. Ta'lim al-'Arabiyyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab & Kebahasaaraban, 5(1), 52-60.

Lestari, H., & Hasmawati, H. (2019). Kemampuan Berpikir Logis dan Penguasaan Kosa kata Bahasa Jerman. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 3(2), 123-128.

Luviana, D., Asri, W. K., & Al Ilmul, S. F. (2022). Media Pembelajaran Kartu Domino dalam Meningkatkan Kosakata Bahasa Jerman.

Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa sebagai alat komunikasi dalam kehidupan manusia. Kampret Journal, 1(2), 1-10.

Muliani, M., Saud, S., & Junaeny, A. (2021). Penerapan Metode Dikte 听写 (Tīngxiě) dalam Peningkatan Kosakata Bahasa Mandarin. INTERFERENCE Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(1), 27-33.

Nizam, M., Asri, W. K., & Azizah, L. (2021). Penggunaan Media Film Dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman. Phonologie : Journal of Language and Literature Vol 1, No 2.

Nur, M., Burhanuddin, B., & Mannahali, M. (2021). Hubungan Antara Penguasaan Kosakata dengan Keterampilan Menulis Puisi Bahasa Jerman. INTERFERENCE Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(1), 64-70.

Pabumbun, A. R., & Dalle, A. (2017). Problematika Pembelajaran Kemampuan Menyimak Bahasa Jerman Siswa Kelas XI SMAN 11 Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(2), 88-94.

Tahalele, O. (2022). Efektivitas Komunikasi Organisasi Pada Organisasi Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Pattimura. Jurnal Multidisiplin Madani, 2(5), 2357-2374.


Article Metrics

Abstract view : 101 times | PDF view : 17 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter