Kemampuan Menyimak melalui Film “ Nicos Weg A1” dalam Pembelajaran Bahasa Jerman

Hilda Purnama Januarti(1), Syamsu Rijal(2*),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/phonologie.v3i1.43984

Abstract


Abstract. This study aims to determine the improvement in listening comprehension of X SMA Negeri 2 students through film media. The type of research used is Classroom Action Research's Kemmis and Me Taggart models. The subjects in this study were Class X MIPA 5 students, a total of 36 people. This research was conducted in two cycles, namely Cycle I and Cycle II, and each cycle consisted of four phases, namely planning, implementation, observation and reflection. The students' grades resulted in an average score of 70.4. in the first cycle and increased in the second cycle with an average value of 87.4. The results of this study show that the use of German film media can improve the listening comprehension of the students as well as the positive attitude and activity of the class X students MIPA 5 SMA Negeri 2 Makassar.

Keywords: Improvement, German Listening, Media Film Nicos Weg A1

Full Text:

PDF

References


Angreany, F., Saleh, N., & Mannahali, M. (2021). YouTube-Based Audio Visual Media Advanced Technology (ICSAT)

Asnur, M. N. A., Adhima, F., Ayuwijayanti, M., & Marsuki, R. R. (2019). Karaketristik Pembelajaran Kolaboratif Bahasa Asing dalam Google Classroom. In Prosiding Seminar Nasional Literasi Bahasa Dan Sastra Ke-4 Pembelajaran Bahasa Asing Di Era Digital (pp. 1-11).

Dosi, F., & Budiningsih, C. A. (2019). Pengembangan multimedia pembelajaran untuk meningkatkan keterampilan menyimak bahasa Jerman. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 6(1), 1-13.

Hermawan, H. (2012) Menyimaka keterampilan berkomunikasi yang terabaikan.Yogyakarta: Graha Ilmu.

Hernanda, V. A., Azzahra, A. Y., & Alfarisy, F. (2022). Pengaruh Penerapan Bahasa Asing dalam Kinerja Pendidikan. Jurnal Indonesia Sosial Sains, 3(01), 88-95. in German Listening Learning. In International Conference on Science and

Julaikah, D. I. (2017). Menghadirkan Film Dalam Pembelajaran Bahasajerman Sebagai Bahasa Asing (Deutsch als Fremdsprache). Paramasastra: Jurnal Ilmiah Bahasa Sastra dan Pembelajarannya, 4(1).

Kushartanti,dkk (2009). Pesona Bahasa langkah awal memahami Linguistik. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utara.

Learngerman.dw. com/en/overviu

NicoswegAlleAI/A2/B1Lektionen:http/

Rasuki, M. (2021). Upaya Meningkatkan Kesadaran Generasi Muda tentang Pentingnya Belajar Bahasa Asing. ABDI INDONESIA, 1(2), 61-70.

Robbins,S.p. (2008) Prilaku Organisasi ( Organisasi Behavior), Jakarta: Salemba empat.

Sa'diyah, H., & Abdurahman, M. (2021). Pembelajaran Bahasa Arab di Indonesia: Penelitian Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Asing. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1), 51-69.

Soehardi. (2003). Esensi prilaku Organisasional.Bagian penerbit Fakultas Ekonomi Sarjanawijaya Tamansiswa,Yogyakarta.

Tarigan, H Gr. (2008) Menyimak sebagai suatu keterampilan berbahasa. Bandung Angkasa.


Article Metrics

Abstract view : 244 times | PDF view : 10 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter