Peningkatan Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman Melalui Media Video Hallo Aus Berlin

Elsita Lisnawati(1), Muh. Anwar(2*),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/phonologie.v3i1.43983

Abstract


Abstract. This research is Classroom Action Research (CAR) which consists of two cycles. This study aims to determine the planning, process, and results of the Hallo aus Berlin video learning media in improving the German speaking skills of students in class XI MIA 5 SMA Negeri 9 Makassar. The data of this study consisted of quantitative and qualitative data. Quantitative data was obtained through the results of the speaking skills test in cycle I and cycle II and qualitative data was obtained through observation. The data were analyzed using the percentage technique. The results showed that the average score obtained by students in the first cycle reached 70% and the second cycle reached 83%. These results indicate that the use of video learning media Hallo aus Berlin improves the German speaking skills of students in class XI MIA 5 SMA Negeri 9 Makassar.

Keywords: Video Hallo aus Berlin, Speech Skills, German

Full Text:

PDF

References


A'ban, J. G., Darwis, M., & Nurhayati, N. (202). Pemerolehan Bahasa Kedua Aspek Fonologi Anak Usia 4-5 Tahun di Toraja. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 3(1), 1-16.

Abi Hamid, M., Ramadhani, R., Masrul, M., Juliana, J., Safitri, M., Munsarif, M., ... & Simarmata, J. (2020). Media pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.

Anitah, S. (2008). Media Pembelajaran. Surakarta: LPP UNS dan UNS Press.

Arsyad. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press.

Azis, I., Saud, S., & Achmad, A. K. (2022). Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman Melalui Media Zoom.

Dabamona, M., & Yunus, A. (2022). The Use of Youtube for Learning English: Exploring Technology-Based Approach. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 3(1), 68-89.

Drosdowski, G. (1983). Duden: Deutsches Universal Wörterbuch. Bibliografiches institute Mannheim/Wien/Zürich: Dudenverlag.

Erdmenger, M. (1997). Medien im Fremdsprachemumterricht Hardware, Software und Methodik. Braunschweig: Seminar für Englische und Französiche Sprache und Deren Didaktik an der Technischen Universitӓt Braunschwieg.

Jusnidar, J., Mannahali, M., & Achmad, A. K. (2022). Media Edpuzzle dalam Pembelajaran Menyimak Bahasa Jerman.

Mantasiah, R. (2020). Semantic Feature Analysis Model: Linguistics Approach in Foreign Language Learning Material Development. International Journal of Instruction, 13(1), 185-196.

Neuner, G. (2006). Fertigkeit Sprechen. München: Manuela Bersswenger, Mechtild Gerdes.

Nurhaliza, N., & Anwar, M. (2019). Efektivitas Pendekatan Komunikatif Terhadap Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman Siswa. Jurnal Eralingua, 3(1), 53-57.

Palimbong, Y. W., Saud, S., & Saleh, N. (2021). Penerapan Media Video Animasi dalam Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Bahasa Jerman. Phonologie Journal of Language and Literature, 2(1).

Pintamtiyastirin. (1984). Menyimak dan Pengajarannya. Yogyakarta: IKIP Yogyakarta.

Putri, E. E., Saleh, N., & Jufri, J. (2022). Media Pembelajaran Word Wall dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 2(1), 53-61.

Rahmawati, R., Saleh, N., & Mannahali, M. (2021). Penggunaan Sprachblasen Pada Media Komik Dalam Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 2(1), 9-18.

Sunarti, S., Asri, W. K., & Rijal, S. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Picture And Picture Dalam Berbicara Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 1(2), 115-122.

Tarigan, H G. (2008). Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Yusri, Y., Rosida, A., Jufri, J., & Mantasiah, R. (2018). Efektivitas Penggunaan Media Youtube Berbasis Various Approaches dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Inggris. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 2(2).

Zulhana, Z., & Usman, M. (2017). Keefektifan Model Pembelajaran Berbasis Proyek Dalam Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman Siswa Kelas X Mia Sma Negeri 2 Sungguminasa. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(1).


Article Metrics

Abstract view : 68 times | PDF view : 13 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter