Kemampuan Menyimak Teks Bahasa Jerman

Resiana Munda'(1), Hasmawati Hasmawati(2*),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/phonologie.v3i2.43260

Abstract


Abstract. This study aims to determine the level of ability to listen to German language texts for class XII students at SMA Negeri 8 Makassar. This study uses a quantitative descriptive method. Data collection uses a written test or objective test which consists of multiple choice, true-false and questionnaire. Furthermore, the data were analyzed using percentage techniques. The population in this study were class XII students at SMA Negeri 8 Makassar, which consisted of 4 classes with 144 students. The sample of this research was students of class XII IPA 3 as many as 33 students who were selected using purposive sampling. The results of this study indicate that the ability to listen to German language texts for class XII students at SMA Negeri 8 Makassar is in the sufficient category (65%).

Keyword: Language ability, Text, German Language


Full Text:

PDF

References


Dosi, F., & Budiningsih, C. A. (2019). Pengembangan multimedia pembelajaran untuk meningkatkan keterampilan menyimak bahasa Jerman. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 6(1), 1-13.

Lomi, F. R., & Pujosusanto, A. (2023). PENINGKATAN HASIL BELAJAR KETERAMPILAN MENYIMAK BAHASA JERMAN MENGGUNAKAN MEDIA KAHOOT SISWA KELAS XI SMA NEGERI 1 TARIK. LATERNE, 12(02), 177-181.

Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa sebagai alat komunikasi dalam kehidupan manusia. Kampret Journal, 1(2), 1-10.

Noermanzah, N. (2019). Bahasa sebagai alat komunikasi, citra pikiran, dan kepribadian. In Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra (pp. 306-319).

Nurhayati, L. (2009). Penggunaan Lagu Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Untuk Siswa SD; Mengapa dan Bagaimana. Majalah Ilmiah Pembelajaran, 5(1).

Pabumbun, A. R., & Dalle, A. (2017). Problematika pembelajaran kemampuan menyimak bahasa Jerman siswa kelas XI SMAN 11 Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(2), 88-94.

Pringgawidagda, S. (2002). Strategi penguasaan Berbahasa. Yogyakarta: Adicipta Karya Nusa.

Sarwidi. (2008). Keterampilan menyimak. Purwokerto: FKIP UMP.

Selviana, Y., Mannahali, M., & Dalle, A. (2020). Hubungan Antara Penguasaan Kosakata dengan Kemampuan Menyimak Bahasa Jerman. INTERFERENCE Journal of Language, Literature, and Linguistics, 1(2), 148-152.

Susantini, N. L. P. (2021). PENGEMBANGAN MEDIA FLASHCARD BERBASIS MULTIMEDIA INTERAKTIF UNTUK PENGENALAN KOSAKATA BAHASA INGGRIS PADA ANAK KELOMPOK B TK PRADNYANDARI II (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Ganesha).

Tarigan, H. G. (2015). Menyimak sebagai suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung:CV. Angkasa.

Wicaksono, L. (2016). Bahasa dalam komunikasi pembelajaran. Jurnal Pembelajaran Prospektif, 1(2).

Wiratno, T., & Santosa, R. (2014). Bahasa, fungsi bahasa, dan konteks sosial. Modul Pengantar Linguistik Umum, 1-19.


Article Metrics

Abstract view : 20 times | PDF view : 1 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter