Peningkatan Kemampuan Membaca Teks Bahasa Jerman melalui Metode Cooperative Script

Hardianti Hardianti(1), Laelah Azizah(2*), Syarifah Fathimah(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/phonologie.v3i1.36897

Abstract


 

Abstract. This study aims to determine the planning, process, and results of student learning tests using the Cooperative Script method to improve the ability to read German texts for class XII IPA 2 SMAN 2 GOWA. This type of research is a type of classroom action research which is carried out in two cycles. Each cycle consists of four stages, namely planning, implementation, observation, and reflection. The subjects of this study were 32 students of class XII IPA 2 SMAN 2 GOWA. This research data consists of qualitative data and quantitative data. Qualitative data was obtained through observation and quantitative data was obtained from the results of the students' reading ability test of German text in cycle I and cycle II. The results showed that the ability to read German texts with the average score obtained by students in the first cycle was 66 and the average score in the second cycle was 80. This was proven by an increase of 14. Therefore, it can be concluded that the method Cooperative Script can improve the ability to read German texts for class XII IPA 2 SMAN 2 GOWA.

Keywords: Cooperative Script Method, Reading Ability, German

Full Text:

PDF

References


Azis, I., Saud, S., & Achmad, A. K. (2021). Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman Melalui Media Zoom. PHONOLOGIE Journal of Language and Literature, 2(2).

Dewi, L. L., & Simbolon, M. E. (2021). Pengaruh Penggunaan Metode Cooperative Script Terhadap Keterampilan Menulis Narasi Pada Muatan Bahasa Indonesia. Kamboti Journal of Education Research and Development (KJERD), 1(2), 98-114.

Hasmi, L., & Pohan, R. S. D. (2021). Penggunaan Model Pembelajaran Cooperative Script Terhadap Keterampilan Menulis Teks Prosedur. Jurnal KIBASP (Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran), 5(1), 51-60.

Juha, M., & Milawasri, F. A. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Vi Sd Dengan Model Pembelajaran Cooperative ScriptJurnal Didactique Bahasa Indonesia, 2(1), 52-62.

Junaedi, I., & Wahyuningsih, F. (2021). Lirik lagu lass uns gehen sebagai media pembelajaran keterampilan membaca Bahasa Jerman SMA. LATERNE, 10(03), 1-14.

Kamelia, K., Saleh, N., & Azizah, L. (2021). Penggunaan Media Foto Dalam Menulis Kalimat Sederhana Bahasa Jerman. PHONOLOGIE Journal of Language and Literature, 2(2).

Mardiana, M., Azizah, L., & Mantasiah R, M. R. (2021). Media Google Classroom dalam Pembelajaran Membaca Memahami Bahasa Jerman. PHONOLOGIE Journal of Language and Literature, 2(1), 80-90.

Mariona, A. K. A., & Achmad, A. K. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script Dalam Kemampuan Membaca Bahasa Jerman Siswa Kelas XI IPA Man 1 Makassar. Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(2), 12-23.

Meilani, R., & Sutarni, N. (2016). Penerapan model pembelajaran cooperative script untuk meningkatkan hasil belajar. Jurnal pendidikan manajemen perkantoran, 1(1), 176-187.

Ndruru, M., Harefa, T., & Harefa, N. A. J. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Intensif Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 96-105.

Nurfadlia, A., Al-Ilmul, S. F., & Achmad, A. K. (2021). Analisis Kesalahan Konjugasi Dalam Karangan Sederhana Bahasa Jerman. PHONOLOGIE: Journal of Language and Literature, 2(1), 19-31.

Nurmiati, N., & Mantasiah, R. (2017). Keefektifan Penggunaan Metode Pembelajaran Tutor Sebaya (Peer-Teaching) Dalam Kemampuan Membaca Memahami Bahasa Jerman Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Bontonompo Kabupaten Gowa. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(1).

Palallung, S. H., Usman, M., & Asri, W. K. (2022). Peningkatan Kemampuan Membaca Memahami Teks Bahasa Jerman Melalui PAIKEM. PHONOLOGIE Journal of Language and Literature, 2(2).

Palimbong, Y. W., Saud, S., & Saleh, N. (2021). Penerapan Media Video Animasi dalam Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Bahasa Jerman. PHONOLOGIE Journal of Language and Literature, 2(1).

Pratiwi, D., Saleh, N., & Usman, M. (2021). Model Pembelajaran Kumon Secara Daring Dalam Kemampuan Membaca Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 1(2), 65-75.

Rukmana, I., Khoimatun, K., & Sugiro, H. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Bahasa Indonesia dengan Model Cooperative Script pada Siswa Kelas IV. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(2), 584-588.

Sanusi, Y. H., Mannahali, M., & Anwar, M. (2020). Keefektifan Penggunaan Model Cooperative Learning Tipe Student Teams Achievement Divisions (Stad) Dalam Kemampuan Membaca Teks Bahasa Jerman Siswa Kelas X MIPA SMA NEGERI 1 BARRU. INTERFERENCE Journal of Language, Literature, and Linguistics, 1(1), 47-54.

Sukirman, D. Y., Hasmawati, H., & Al-Ilmul, F. (2021). Analisis Kemampuan Membaca Memahami Teks Bahasa Jerman. PHONOLOGIE Journal of Language and Literature, 1(2).

Utami, T. T., Mantasiah R, M. R., & Rijal, S. (2021). Penerapan Metode Pembelajaran Bermain Jawaban Dalam Keterampilan Membaca Bahasa Jerman. PHONOLOGIE Journal of Language and Literature, 1(2), 154-161.

Wahdaniyah, S., Saleh, N., & Mannahali, M. (2021). Penerapan Model NURS dalam Pembelajaran Membaca Bahasa Jerman. Phonologie, 1(2), 83-92.

Yusri, Y. (2016). Kesalahan Pembentukan Komposita Nomina Dalam Bahasa Jerman Oleh Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Jerman Fakultas Bahasa Dan Sastra Universitas Negeri Makassar. Jurnal Nalar Pendidikan, 4(1), 330-336.


Article Metrics

Abstract view : 80 times | PDF view : 14 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter