Penggunaan Metode Integratif dalam Pembelajaran Kemampuan Membaca Bahasa Jerman

Nur Reski(1), Misnawaty Usman(2*),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/phonologie.v3i1.36633

Abstract


Abstract. The purpose of this study was to obtain data and information regarding the effectiveness of using integrative method in learning to read and understand German for class XI students of SMA Negeri 11 Makassar. This type of research was Pre-Experimental Design (one group pre-test post-test design). The population of this research was the students of class XI SMA Negeri 11 Makassar which consists of 3 classes. The sample was 1 class, namely class XI IPS 3 which consistsed of 34 students. The sample of this study was selected using purposive sampling. Data were analyzed by t-test. The results of data analysis showed that the value of tcount 54.41 ttable 1,998 at a significant level of 0.05. The results of this study indicate that the use of integrative method in learning to read and understand German in Class XI SMAN 11 Makassar was very effective.

Keywords: Effectiveness, Integrative Method, Reading Understand

Full Text:

PDF

References


Abidin, Y. (2012). Pembelajaran Membaca Berbasis Pendidikan

Djamarah, S. B. (1996). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rhineka Cipta.

Djiwandono, M. S. (1996). Tes Bahasa dalam Pengajaran. Bandung: ITB.

Ehler, S. (1992). Lesen als Verstehen: Zum Verstehen Fremdsprachlicher Literarischer Texte und zu ihrer Didaktik.Berlin: Langenscheidt.

Fachrurrozi, A. dan Mahyuddin, E. (2010). Pembelajaran Bahasa Asing Metode Tradisional dan Kontemporer. Jakarta Timur: Bania Publishing.

Fatimah, F., Asri, W. K., & Saleh, N. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Pop-Up Book Dalam Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 1(2), 76-82.

Gamung, Y. M. (2017). Penerapan Teknik Skema Dalam Pembelajaran Membaca Bahasa Jerman Siswa Kelas X Ilmu Bahasa Dan Budaya SMA Negeri 3 Sidoarjo. Laterne, 6(1).

Götz. (1993). Langenscheidt Gröβwörterbuch Deutsch als Fremdsprache. Berlin dan München: Langenscheidts KG.

Iskandarwassid dan S, D. (2011). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: Remaja Rosdakarya

Mardiana, M., Azizah, L., & Mantasiah R, M. R. (2021). Media Google Classroom dalam Pembelajaran Membaca Memahami Bahasa Jerman. Phonologie Journal of Language and Literature, 2(1), 80-90.

Mawaresna, A., & Anwar, M. (2020). Hubungan Antara Penguasaan Kosakata (Wortschatz) Dengan Kemampuan Membaca Memahami (Leseverstehen) Teks Bahasa Jerman Siswa Kelas XI. Interference Journal of Language, Literature, and Linguistics, 1(2), 153-158.

Pratiwi, D., Saleh, N., & Usman, M. (2021). Model Pembelajaran Kumon Secara Daring Dalam Kemampuan Membaca Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 1(2), 65-75.

Putri, E. E., Saleh, N., & Jufri, J. (2021). Media Pembelajaran Word Wall dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 2(1), 53-61.

Ramadanti, E., & Arifin, Z. (2021). Strategi peningkatan kemampuan membaca permulaan melalui media kartu bergambar bagi anak usia dini dalam bingkai islam dan perspektif pakar pendidikan. Kindergarten: Journal of Islamic Early Childhood Education, 4(2), 173-187.

Sabri, A. (2005). Strategi Belajar Mengajar: Micro Teaching. Jakarta: Quantum Teaching.

Sagala, S. (2003). Konsep dan Makna Pembelajaran: Untuk Membantu Memecahkan Problematika Belajar dan Mengajar. Bandung: Alfabeta.

Santoso, I. (2015). Makalah Model Pembelajaran Keterampilan Membaca Berdasarkan Metode Integratif Sebuah Alternatif. http://www.academia.edu/5542303/ModelPembelajaran_Keterampilan_Membaca_Berdasarkan_Metode_Integratif.Diundu pada tanggal 20 November 2021.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suyatno. (2004). Teknik Pembelajaran Bahasa dan Sastra. Surabaya: SIC.

Suyono, M. M. (2010). Aneka Model Pembelajaran Membaca dan Menulis. Malang-Jawa Timur: A3 (Asih Asah Asuh).

Utami, T. T., Mantasiah R, M. R., & Rijal, S. (2021). Penerapan Metode Pembelajaran Bermain Jawaban Dalam Keterampilan Membaca Bahasa Jerman. PHONOLOGIE Journal of Language and Literature, 1(2), 154-161.

Zamsinar, M. M., & Rijal, S. (2021). Penggunaan Media Kahoot Terhadap Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman. PHONOLOGIE Journal of Language and Literature, 2, 40-46.


Article Metrics

Abstract view : 59 times | PDF view : 8 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter