Kemampuan Membaca Memahami Teks Bahasa Jerman

Sumiati Sumiati(1), Abdul Kasim Achmad(2*),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/phonologie.v3i1.36298

Abstract


Abstract. This research was conducted at SMA Negeri 3 data and information about Makassar's reading ability. The purpose of this study was to gain an understanding of the German text of class XI students of SMA Negeri 3 Makassar. The subjects of this study were students of class XI IPS, totaling 30 students. The data obtained were then analyzed using the percentage technique. The results of this study indicate that the ability to read German texts in class XI SMA Negeri 3 Makassar is in the good category with a percentage level of 78%.

Keywords: Reading Comprehension, Text, German


Full Text:

PDF

References


Alwi. (2002). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Edisi Ke-3. Jakarta: Balai Pustaka.

Argasetra, N. D., Mirizon, S., & Vianty, M. (2020). Developing Lahat Local Culture-Based Instructional Narrative Reading Materials for Secondary School Students. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 6(1), 256-268.

Dalle, A., & Achmad, A. (2019). Pelatihan pembuatan Tes DaF dalam keterampilan membaca (lesen) dan menulis (schreiben) Bahasa Jerman bagi guru anggota IGBJI Cabang Makassar.

Dalman. (2017). Keterampilan Membaca. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Hasmawati, H., & Mantasiah R, M. R. (2020). A Contrastive Analysis of the Use of Prepositions in German and Indonesian. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 4(1), 106-112.

Joeliea, M. D., Hasmawati, H., & Mantasiah R, M. R. (2021). Kemampuan Membaca Memahami Teks Bahasa Jerman. PHONOLOGIE Journal of Language and Literature, 2(1), 137-142.

Mannahali, M. (2022). Task Based Learning dalam Pembelajaran Ăśbersetzung in der Praxis Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Jerman. Interference Journal of Language, Literature, and Linguistics, 3(1), 90-97.

Mantasiah R, M. R., Amir, A., & Anwar, M. (2019). Analisis kebutuhan penyusunan buku ajar tata bahasa Jerman. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 3(2), 93-98.

Mardiana, M., Azizah, L., & Mantasiah R, M. R. (2021). Media Google Classroom dalam Pembelajaran Membaca Memahami Bahasa Jerman. Phonologie Journal of Language and Literature, 2(1), 80-90.

Poerwadarminta, W. J. S. (2003). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Purwanto. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif untuk Psikolog dan Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Puspitasari, E. (2020). When the books and reading friends are up to us: Students’ Responses about an Extensive Reading Program. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing Dan Sastra, 4(2), 162.

Rahim, F. (2007). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Edisi Ke-2. Jakarta: Bumi Aksara.

Tampubolon, DP. (2008). Kemampuan Membaca, Teknik Membaca Efektif dan Efisien. Bandung: Angkasa.

Tarigan, H G. (2015). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Tarigan, H. G. (2008). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Wahdaniyah, S., Saleh, N., & Mannahali, M. (2021). Penerapan Model NURS dalam Pembelajaran Membaca Bahasa Jerman. Phonologie, 1(2), 83-92.

Yusri, Y. (2016). Kesalahan Pembentukan Komposita Nomina Dalam Bahasa Jerman Oleh Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Jerman Fakultas Bahasa Dan Sastra Universitas Negeri Makassar. Jurnal Nalar Pendidikan, 4(1), 330-336.


Article Metrics

Abstract view : 95 times | PDF view : 10 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter