Penggunaan Media Lesedomino dalam Peningkatan Kosakata Bahasa Jerman

Aurelia Astuti Umar(1), Abdul Kasim Achmad(2*),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/phonologie.v3i1.36118

Abstract


Abstract. This research is Classroom Action Research which consist of two cycles. This study aims to determine the planning, process, and results of the use of Lesedomino Media in Increasing the German Vocabulary of Class X of SMAK St. Gregorius Reok. This  research consist of quantitative data and qualitative data. Quantitative data was obtained through the result of vocabulary test in cycle I and cycle II and qualitative data was obtained through observation. The data were analysed using the percentage technique. The result showed the average score obtained by students in the first cycle reached 65,5% and the second  cycle reached 79%. These result indicate that the use of Lesedomino media can improve vocabulary of Class X SMAK St. Gregorius Reok.

Keywords: Lesedomino, Improvement, Vocabulary, German

Full Text:

PDF

References


Agustika & Ultari. (2011). Efektivitas Teknik Permainan Kuartet dalam Keterampilan Pembelajaran Kosakata Bahasa Jerman. Skripsi. Bandung. FBS UPI

Alexander, P. O., & Wahyuningsih, F. (2022). Kesesuaian Materi Video Easy German Dan Materi Pembelajaran Menyimak Bahasa Jerman Peserta Didik SMA Kelas XI. LATERNE, 11(03), 14-24.

Anding, M. F., Saud, S., & Rijal, S. (2021). Peningkatan Kosakata Bahasa Jerman Melalui Penggunaan Media Cerita Pendek. INTERFERENCE Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(1), 57-63.

Arikunto. (2013). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT. Indek

Bowler & Parminter. (2017). Dominoes. Oxford. Oxford University.

Handreichungen Sprachlernspiel. (2018). Jakarta: Goethe Institut.

Indriwardhani, S. P. (2012). Strategi Komunikasi Mahasiswa Bahasa Jerman Fakultas Sastra UM Pada Matakuliah Konversation. Bahasa dan Seni: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni, dan Pengajarannya, 40(2).

Johar, J., Asri, W. K., & Hasmawati, H. (2021). Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Poster Session Dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 1(2), 58-64.

Kamelia, K., Saleh, N., & Azizah, L. (2022). Penggunaan Media Foto Dalam Menulis Kalimat Sederhana Bahasa Jerman.

Lebedova. (2011). Practicing Vocabulary Through Game-Based Activities. Masaryk University. Di akses pada halaman web tanggal 24 Desember 2021.: https://is.muni.cz/th/fluqi/?lang=cs;id=215170

Luviana, D., Asri, W. K., & Al Ilmul, S. F. (2022). Media Pembelajaran Kartu Domino dalam Meningkatkan Kosakata Bahasa Jerman.

Nizam, M., Asri, W. K., & Azizah, L. (2020). Penggunaan Media Film Dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 1(2), 42-48.

Nur, M., Burhanuddin, B., & Mannahali, M. (2021). Hubungan Antara Penguasaan Kosakata dengan Keterampilan Menulis Puisi Bahasa Jerman. INTERFERENCE Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(1), 64-70.

Samsam. (2020). Penerapan Media Lagu dalam Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman Siswa kelas XI SMAN 2 Polewali. Skripsi. UNM

Schayan. (2018). Kultur Deutsch. diakses di https://www.deutschland.de. diakses pada 10 Februari 2022, pukul 09.10

Sudijanto & Dahidi. (2007). Pengantaraan Linguistik Bahasa Jepang. Jakarta. Kasaim Blanc

Sudjana. (2005). Metode Statistika. Bandung: Tarsito

Suyanto. (2008). English For Young Learners. Makassar.Grafindo Media Pratama.

Tomasouw, J., Serpara, H., & Nikijuluw, M. M. (2022). Bahasa Jerman Sebagai Jembatan Berkarir Di Jerman. J-Gefüge German für Gesellschaft), 1(1), 1-8.

Tuli, F. (2022). Pemanfaatan Media Gambar Dalam Pembelajaran Mufradât di SD IT Al-Insyirah Kec. Biringkanaya Makassar. Jurnal Sarjana Ilmu Budaya, 2(3 (September).

Usman, M., Maukafeli, S. N. E., & Achmad, A. K. (2022). Implementasi Strategi Active Learning Dalam Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 2(2).

Zamsinar, Z., Mannahali, M., & Rijal, S. (2022). Penggunaan Media Kahoot Terhadap Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 2(1), 39-46.


Article Metrics

Abstract view : 92 times | PDF view : 31 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter