Media Tabuspiel dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Jerman

Annisa Puspitasari(1), Mantasiah R(2*),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/phonologie.v3i1.35982

Abstract


Abstract. The  purpose  of  this  study  was  to determine the effectiveness of Tabuspiel media in learning German vocabulary for class XI MIA students of SMA Negeri 9 Makassar. The type of research was a quasi-experimental (nonequivalent control group design). This study consists of two variables, namely the independent variable and the dependent variable. The independent variable was the use of Tabuspiel media and the dependent variable was student learning outcomes, namely mastery of German vocabulary. The population of this study was 60 students of class XI MIA SMA Negeri 9 Makassar, class XI MIA 5 as the experimental class and class XI MIA 6 as the control class. The sample used is total sampling. The instruments used in this study were multiple choice questions and matching questions. Data analysis used the Independent Sample T-test which showed that the value of tcount > ttable 3,822 > 2,001717 and the value of sig. (2-tailed) 0,000 < 0,05 at a significance level of 0,05. This showed that Tabuspiel media is effective in learning German vocabulary for students of class XI MIA SMA Negeri 9 Makassar.

Keywords: Media, Tabuspiel, vocabulary learning, German.

Full Text:

PDF

References


Andriana, Y. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Permainan Taboo Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Jepang Kelas X.2 Sma Negeri 1 Magetan (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Surabaya).

Angreany, F., & Saud, S. (2017). Keefektifan Media Pembelajaran Flashcard Dalam Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman Siswa Kelas Xi Ipa Sma Negeri 9 Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(2), 138-146.

Aprianingsih, V. (2013). Keefektifan Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Domino Dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Jerman Peserta Didik Kelas XI SMA Negeri 5 Yogyakarta. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta.

Banuarea, H. (2014). Efektivitas Penggunaan Media Spiel Tabu Dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Jerman (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Fatimah, F., Asri, W. K., & Saleh, N. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Pop-Up Book Dalam Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 1(2), 76-82.

Fatricia, E. (2014). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman Siwa Kelas XI IPA SMAN 2 Rantepao Kab. Tanatoraja. Skripsi. Universitas Negeri Makassar.

Ghinada, B. (2017). Efektivitas Media Permainan (Spiel) Tabu dalam Mengkonjugasikan Verba Bahasa Jerman di SMA (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Hiebert, E. H., & Kamil, M. L. (2005). Teaching and learning vocabulary: Bringing research to practice. Routledge.

Ira, E. (2015). Penggunaan Media Lagu Anak-Anak Dalam Mengembangkan Kemampuan Kosakata Bahasa Inggris Siswa di PAUD. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(2).

Jaya, S. I., & Azizah, L. (2018). Keefektifan Model Pembelajaran Imajinatif Dalam Keterampilan Menulis Paragraf Bahasa Jerman Siswa Kelas XII IPA Sma Negeri 3 Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 2(1), 70-77.

Krismawatri, I. (2014). Efektivitas Penggunaan Media Spiel Tabu Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Berbicara (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Mardiana, M., Azizah, L., & Mantasiah, R. (2021). Media Google Classroom dalam Pembelajaran Membaca Memahami Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 2(1), 80-90.

Mawaresna, A., & Anwar, M. (2020). Hubungan Antara Penguasaan Kosakata (Wortschatz) Dengan Kemampuan Membaca Memahami (Leseverstehen) Teks Bahasa Jerman Siswa Kelas XI. INTERFERENCE Journal of Language, Literature, and Linguistics, 1(2), 153-158.

Mukarromah, Y. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Permainan Taboo Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Mandarin Siswa Kelas XI-IPA 4 SMA NU 1 Gresik Tahun Ajaran 2015/2016. Mandarin Unesa, 1(01).

Musfiqon. (2012). Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: PT. Prestasi Pustakarya.

Nurgiyantoro, B. (2014). Stilistika. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Nurgiyantoro, B. (2018). Penilaian Otentik dalam Pembelajaran Bahasa. UGM PRESS.

Parut, A. D., & Samsul, S. I. (2017). Penerapan Media Permainan Kartu Taboo dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman Siswa Kelas X Bahasa SMA Negri 1 Driyorejo (Doctoral dissertation, State University of Surabaya).

Salwa, R., Usman, M., & Saleh, N. (2021). Media Puzzle Dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 1(2), 108-114.

Syahputra, A. F., & Mantasiah, R. (2017). Keefektifan Teknik Brainstorming Dalam Keterampilan Menulis Karangan Bahasa Jerman Siswa Kelas XI IPA. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(2), 133.

Zamsinar, M. M., & Rijal, S. (2021). Penggunaan Media Kahoot Terhadap Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman. PHONOLOGIE Journal of Language and Literature, 2, 40-46.


Article Metrics

Abstract view : 81 times | PDF view : 14 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter