Analisis Kesalahan Penggunaan Adjektivdeklination Bahasa Jerman

Yuyun Sadaali(1), Syarifah Fathimah(2*),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/phonologie.v3i1.35948

Abstract


Abstract. This study aims to obtain data on the types of errors in the use of adjectives im bestimmten Articles und unbestimmten Articles nominative and accusative cases of XII grade students of SMA Negeri 16 Makassar. The type of research used is descriptive qualitative. The data collection technique used is a test. The data sources of this research were the students of class XII SMA Negeri 16 Makassar, totaling 28 students. The sampling technique of this research is Total Sampling. The results of data analysis showed that the total errors in the use of Adjective declination im bestimmten Articles of nominative and accusative cases and Im unbestimmten Articles of nominative and accusative cases were 256 errors. The types of errors that exist are the types of errors in the use of the Adjektivdeklination im bestimmten Article in the nominative case, 39 errors, and the accusative case, 28 errors. Then Adjektivdeklination im unbestimmten Articles on the nominative case of 48 errors and for the accusative case of 141 errors. The error rate of using adjectives of class XII students of SMA Negeri 16 Makassar is included in the fairly high category.

Keywords: Error Analysis, German, Adjektivdeklination

Full Text:

PDF

References


Alizuddin, N. A., & Razali, J. R. (2021). Interferensi Bahasa Melayu Dan Bahasa Inggeris Dalam Pembinaan Ayat Bahasa Jerman. International Journal of Humanities Technology and Civilization, 1(11, July), 1-15.

Asnur, M. N. A., Adhima, F., Ayuwijayanti, M., & Marsuki, R. R. (2019). Karaketristik Pembelajaran Kolaboratif Bahasa Asing dalam Google Classroom. In Prosiding Seminar Nasional Literasi Bahasa Dan Sastra Ke-4 Pembelajaran Bahasa Asing Di Era Digital (pp. 1-11).

Azis, A. (2007). Analisis Kesalahan Berbahasa. Makassar: Badan Penerbit UNM.

Hauschild, A. (2014). Deutsch als Fremdsprahe.Jakarta: Katalis.

Helbig, G und J. Buscha. (2001). Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Berlin und München: Langenscheidt.

Hernanda, V. A., Azzahra, A. Y., & Alfarisy, F. (2022). Pengaruh Penerapan Bahasa Asing dalam Kinerja Pendidikan. Jurnal Indonesia Sosial Sains, 3(01), 88-95.

Indah, S. R., & Saleh, N. (2018). Analisis Materi Ajar Membaca Dalam Buku Deutsch Ist Einfach. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing Dan Sastra, 2(1), 35-44.

Inderasari, E., & Agustina, T. (2017). Pembelajaran Bahasa Indonesia pada mahasiswa asing dalam program BIPA IAIN Surakarta. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(2), 6-15.

Kholid, I. (2017). Motivasi dalam pembelajaran bahasa asing. English Education: Jurnal Tadris Bahasa Inggris, 10(1), 61-71.

Mantasiah R, M. R., Amir, A., & Anwar, M. (2019). Analisis kebutuhan penyusunan buku ajar tata bahasa Jerman. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 3(2), 93-98.

Mirwan, M. (2020). Penguasaan Kata Sandang Bahasa Jerman Siswa SMA NEGERI 3 Sinjai Dalam Menyusun Kalimat Sederhana. INTERFERENCE Journal of Language, Literature, and Linguistics, 1 (1).

Murad, D. B. S., Azizah, L., & Mannahali, M. (2021). Analisis Kesalahan Sintaksis Pada Karangan Deskripsi Bahasa Jerman. INTERFERENCE Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(2), 105-116.

Parera, J. D. (1997). Linguistik Edukasional: Meteodologi Pembelajaran Bahasa, Analisis Konstrastif antarbahasa dan Analisis Kesalahan Berbahasa. Erlangga: Jakarta

Rahman, Y. (2017). Bentuk Dan Fungsi Deiksis Temporal Dalam Bahasa Jerman Dan Bahasa Indonesia. Journal Dafina-Journal Deutsch Als Fremdsprache In Indonesien, 1(1), 60-68.

Sitanggang, S. M., Fatimah, S., & Saud, S. (2018). Analisis Kesalahan dalam Menggunakan Possesivepronomen Bahasa Jerman. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 2(1), 28-34.

Slameto, (2003). Buku Tentang Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta

Sudjana. (2008). Metode Statistik. Jakarta: Bina Aksara

Suwandi, I. N. (2008). Pengantar Meteodologi Penelitian Bahasa. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Tarigan, H. G. dan Tarigan, D. (2011). Pengajaran Analisis Kesalahan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Tonapa, Y., Anwar, M., & Mantasiah R, M. R. (2018). Analisis Kesalahan Penggunaan Deiksis dalam Karangan Sederhana Bahasa Jerman. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 2(1), 55-62.

Usman, M., Maukafeli, S. N. E., & Achmad, A. K. (2022). Implementasi Strategi Active Learning Dalam Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 2(2).

Widiastuti, R., & Handayani, T. K. (2018). Errors In The Use Of German Declinations By Of The 11th Graders of SMA Negeri 1 Sedayu Bantul. Bahasa Jerman-Theodisca Lingua, 7(1), 68-79.

Yusri, Y. (2016). Kesalahan Pembentukan Komposita Nomina Dalam Bahasa Jerman Oleh Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Jerman Fakultas Bahasa Dan Sastra Universitas Negeri Makassar. Jurnal Nalar Pendidikan, 4(1), 330-336.


Article Metrics

Abstract view : 112 times | PDF view : 12 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter